תקועים בדרכים: בעקבות התקלה בתשתיות החשמול, החל מיום חמישי האחרון נרשמו עיכובים בתנועת הרכבות, ולמרות שירותי ההיסעים שמציעה רכבת ישראל - נראה שהעומסים ברכבת מותירים על הנוסעים רושם רב.
א׳ בן ה-43 מחולון, מספר כי אתמול היה אמור, כמדי שבוע, להחזיר את הבת שלו אל גרושתו - שמתגוררת בעכו. אלא שהדבר לקח זמן רב מהצפוי, בלשון המעטה. ״לקחנו רכבת מתחנת ההגנה לעכו. הרכבת הייתה אמורה להיות ב-14:30 לפי האתר והכיתוב בטרמינל, אך במקום זה היא יצאה אחרי 15:00, באיחור של כחצי שעה״, הוא מספר.
רק במהלך הנסיעה א׳ גילה שהרכבת הישירה הוסבה לרכבת מאספת, אך אז - לדבריו - היה מאוחר מדי. ״חשדתי שמשהו קורה כששינו רציף, אבל לא הייתי בטוח. בסופו של דבר הרכבת עברה כמעט בכל תחנות צפון האפשריות, זה לקח 3 שעות במקום שעה ו-45 דקות - והיה מפוצץ באנשים בצורה לא הגיונית״.
א׳ מספר שהיה כל כך עמוס, עד שלא ניתן היה להכניס נוסע על כיסא גלגלים. ״ניסו להכניס בחור נכה ולא היה ניתן, כי לא היה מקום בכניסה של הרכבת. ואם זה לא מספיק, גם בתחנות השונות הרכבת שהתה יותר זמן מהרגיל - מסיבה לא ברורה. בסופו של דבר הגעתי לעכו, הורדתי את הילדה, עישנתי סיגריה ועליתי חזרה - וקרה בדיוק אותו דבר, בכיוון חזור״.
למה רכבת ישראל לא מתפקדת?
עוד מספר א׳ כי בגלל האיחור המאסיבי בהגעת הרכבת, נאלצו לבטל את ההגעה של לתחנה האחרונה (נהריה) - והעבירו את הנוסעים מעכו לרכבת הבאה. ״כולם בשלב הזה כבר היו עם הלשון בחוץ. כל פעם הופתענו מחדש, כי אחרי כל תחנה הכריזו על תחנה נוספת, וזה לא הופיע בלו״ז. רק בשלב מסוים הבנו שהרכבת הפכה למאספת, ובסופו של דבר יום עבודה שלם הלך לי על הרכבת - כשש שעות נסיעה״, הוא מתאר.
״אני בטראומה״, הוא מסכם את החוויה הקשה, ״הייתי אמור להגיע למשמרת ערב, אבל לא הספקתי. היה ממש קשוח, ואתה חסר אונים ברכבת, אף אחד לא מודיע כלום - ומי שתלוי ברכבת, אין לו יותר מדי ברירות״.
ומה קורה באזורים שנפגעו פחות?
ג׳ בן ה-26 מכפר סבא, מעיד כי הוא משתמש ברכבת בין פעם בשבוע לפעם בשבועיים, ולרוב, לדבריו - הנסיעה עוברת חלק. ״היום וגם ביום ראשון נסעתי ברכבת מרעננה-דרום לתל אביב-השלום, והיו רק אזורים ספציפיים שהיו בעיתיים״, הוא מספר בשיחה עם ״ישראל היום״.
״ביום ראשון היה צריך לשים-לב לגבי שינויים של שעות ההגעה ומסלולים, אז מצאתי את עצמי לוקח מסלול ארוך מהרגיל, שלקח לי 40 דקות בלי החלפה - לעומת חצי שעה שלוקח לי בדרך כלל. חוץ מזה, הכל היה די רגיל. בהחלט הייתי מוכן לנסוע שוב ברכבת בקרוב, אבל חשוב לציין שהחסימות והשיבושים לא היו באזור שלנו - אז ההשפעה הייתה יחסית קטנה״.
ומה קורה באזור תל אביב?
״חמישי היה סיוט״, אומר ד׳ מבנימינה, שעובד בשכונת יד אליהו בתל אביב. ״זו רכבת שהייתה אמורה לקחת חצי שעה וישבתי בה שעתיים. עליתי בתל אביב-סבידור, הרכבת עמדה חצי שעה ואז נסעה תחנה אחת לתל אביב-אוניברסיטה, ואז היו עוד 40 דקות המתנה - ובסופו של דבר הגעתי לבנימינה רק אחרי שעתיים״, הוא אומר בתסכול.
״לרוב הנסיעה לא לוקחת יותר מ-40 דקות. עד עכשיו הייתי מגיע ברכבת ישירה, אבל עכשיו היא עוצרת כמעט בכל התחנות. גם בראשון, בחזור, נסעתי למעלה משעה - יש הרבה יותר עיכובים, וגם היום התנועה לא חזרה לחלוטין. זה מתיש לעצור בכל התחנות״, ד׳ חוזר ומדגיש, ״הנסיעה הכפילה את עצמה - ויצא לי לאחר לעבודה בגלל זה, אבל לצערי אין לי ברירה אלא להגיע ברכבת״.
בינתיים, רכבת ישראל מעדכנת על הקדמת עבודות בטיחות ושדרוג שהיו אמורות להתקיים בספטמבר. לדבריהם, ההחלטה נועדה למנוע השבתה נוספת בחודש הבא, ולהביא לשיפור השירות לנוסעים.
העבודות יבוצעו במרכז הרשת הרכבתית, בין תחנות תל-אביב ההגנה ותל-אביב סבידור מרכז, ויכללו טיפול ושדרוג של מרכיבי תשתית, בהם ״שסתומי הלב״ של המערכת - המאפשרים מעבר רכבות בין מסילות.
במהלך העבודות, שיתקיימו בין יום רביעי 20.8.25 ועד יום שלישי 26.8.25, יחולו שינויים משמעותיים בתנועת הרכבות: תופסק תנועת הרכבות בתל אביב ולא תתאפשר נסיעה בין הצפון לדרום. תחנת ת”א השלום תיסגר זמנית לשירות. רכבות מדרום יגיעו עד לוד, רכבות מירושלים ומודיעין יגיעו עד נתב”ג, ורכבות מצפון יגיעו עד ת”א סבידור מרכז.
במקביל, רכבת ישראל תפעיל קו אוטובוס ייעודי בין תחנות ת”א ההגנה, ת”א השלום ות”א סבידור מרכז, בתדירות גבוהה של כל חמש דקות וללא עלות. בנוסף, דיילי שירות יתוגברו ויוצבו בתחנות לטובת הכוונה וסיוע לנוסעים.
ברכבת ישראל מדגישים כי ״הקדמת העבודות מאפשרת לנצל את התקלה הקיימת כדי להשלים שדרוגים חיוניים ולמנוע, כאמור, השבתה נוספת שתוכננה לספטמבר. עבודות אלו צפויות לאפשר חזרת השירות לסדרו באופן הדרגתי החל מיום שלישי 26.8.25, תחילה מכיוון דרום ובהמשך גם מכיוון צפון״.
לבסוף, רכבת ישראל ממליצה להתעדכן בפרטי השינויים באתר הרכבת, באפליקציה ובמוקד השירות הטלפוני במספר *5770. מידע נוסף על תחבורה ציבורית חלופית ניתן לקבל במוקד משרד התחבורה בטלפון *4515.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו