"בכייה לדורות": הלחץ שעלול לפגוע בנוסעי תחנת גלילות

לטענת מומחי תחבורה לחצים מצד רמת השרון והמוסד הובילו לכך שהתחנה האסטרטגית תוקם הרחק מקווי הרכבת הקלה והמטרו • משרד התחבורה: ההחלטה טרם התקבלה

הרכבת בגלילות תתחבר לרכבת הקלה? עבודות הרכבת הקלה. צילום: משה שי

בתקופה האחרונה עוסקים גורמי המקצוע בתוכניות לבניית אחת מתחנות הרכבת העתידיות החשובות ביותר במרכז הארץ – בגלילות. מדובר, כידוע, בצומת קריטי, שמחבר בין אזור אריאל, ראש העין, פתח תקווה, נתניה, הרצליה וערים רבות נוספות עם ת"א, והקמת התחנה תשפיע דרמטית על האזור למשך עשרות שנים. אך אינטרסים מקומיים ברמת השרון, ולחץ מצד המוסד, שהמטה שלו ממוקם באזור המחלף, עלולים לגרום לכך שהתחנה שתיבנה תהיה במיקום שיטרטר את הנוסעים.

תחנת הרכבת בהרצליה נסגרה בעקבות ההצפות (ארכיון) // רכבת ישראל

בפני גורמי המקצוע השונים עמדו שתי חלופות להקמת התחנה. הראשונה, "גלילות דרום", היא חלק ממרכז תחבורתי גדול שיכלול תחנת מטרו של שני קווים, קווי רכבת קלה וקווי אוטובוס. השנייה, "גלילות צפון", נמצאת צמוד לבסיס המוסד שנמצא ליד מחלף גלילות וקרובה לרמת השרון. המרחק בין שני המיקומים הוא 2 ק"מ.

הפור כבר נפל

גורמי המקצוע כולם סברו כי המיקום הראשון, "גלילות דרום", הוא היעיל יותר, זאת מכיוון שהוא מאפשר לעשרות אלפי הנוסעים להתחבר באופן יעיל לכלי תחבורה ציבורית נוסף. אלא שבניגוד לכל היגיון, גורמים שמעורים בפרטים אומרים כי שרת התחבורה מירי רגב תומכת בהקמת תחנת הרכבת ב"גלילות צפון". לדבריהם, "הפור כבר נפל" והתוכנית יוצאת לדרך. במשרד התחבורה, מנגד, טוענים שעדיין לא התקבלה החלטה סופית.

ל"ישראל היום" נודע כי יש שתי סיבות מרכזיות להחלטתה של רגב. הראשונה היא אינטרס של רמת השרון, שמקדמת פרויקט ענק באזור "גלילות צפון". השנייה היא לחץ שמפעיל המוסד להקים את התחנה ב"גלילות צפון", זאת משום שהדבר יעיל ונוח למשרתים בו.

רגב בטקס חנוכת הרכבת הקלה. יש שתי סיבות מרכזיות להחלטתה של רגב, צילום: אסף הדר

אם אכן ההחלטה הסופית היא להקים תחנה שתהיה מרוחקת 2 ק"מ ממרכז תחבורתי ענק, מדובר יהיה באבסורד של ממש. נוסעים שיגיעו לתחנה ייאלצו למצוא פתרון נוסף למקטע כדי להמשיך ליעדם. "זה מטורף, כל היגיון אומר שצריך להקים את התחנה בגלילות דרום, ובגלל אינטרסים צרים נקבל תחנה מיותרת ופגיעה בנוסעים. זו בכייה לדורות", אמרו הגורמים בתחום התחבורה.

ממשרד התחבורה נמסר: "בימים אלו מתקיימים דיונים עם גורמי המקצוע בראשות מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לבחינת מיקומה של התחנה תוך בחינת כלל המשמעויות, תוך שאיפה למימוש מדיניות שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב לחיבוריות וקישוריות מדינת ישראל כולה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר