הרפורמה התחבורתית הגדולה ביותר של השנים האחרונות תיכנס מחר (שני) לתוקף בישראל. מדובר על פישוט המחירים בשוק בו היו כ-80 תעריפי נסיעה שונים בין ערים שונות ,וכן בתוך אזורים לפי רמה סוציואקונומית או לפי כוח של קבוצות לחץ פוליטיות, למשל באזורים החרדיים.
הרפורמה מאחידה את תעריפי הנסיעה, כך שהמחיר כעת מבוסס על המרחק מנקודת המוצא. באופן זה ניתן לעבור למערך תשלומים מוגדר מראש שהוא לא מבוסס על תשלום במזומן, אלא על כרטיסים שימכרו ויגלמו את המרחק שהנוסע עובר.
רפורמת ענק בתחבורה הציבורית: בני 75 ומעלה ייסעו בחינם // יוני ריקנר (ארכיון)
במילים אחרות, נסיעה באוטובוס בטווח של עד 15 ק"מ תעלה 5.5 שקלים ותאפשר מעבר בלתי מוגבל בין קווים בתוך 90 דקות. אוטובוס אזורי בטווח של עד 40 ק"מ יעלה 12 שקלים ונסיעה בטווח של עד 120 ק"מ תעלה 16 שקלים. מעל 120 ק"מ תעלה הנסיעה 27 שקלים. ברכבת ישראל המחירים יהיו יקרים יותר, אבל גם מבוססים על מרחק.
צורת התשלום
אחת הבשורות הגדולות של הרפורמה היא ביטול התשלום במזומן. כעת, התשלום יתאפשר באפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית - "מוביט", "רב-פס", "פנגו" ו"סלו" (לשעבר סלופארק), הסיבה היא שהאפליקציות שישלמו בסוף החודש יחשבו לבדן לנוסע את צורת הנסיעה או התשלום הטובה ביותר הן על ידי חופשי חודשי או חופשי יומי וכו'. האפליקציות יעודכנו גם בשלל ההנחות לזכאים כמו נכים, בני נוער או מבוגרים ויחשבו לבד את ההנחות הנדרשות.
למעשה, המשתמש יוכל לראות את פירוט הנסיעות שלו לאורך החודש כשהעלות המרבית לא תעלה על מחיר חופשי חודשי, קרי, 225 שקלים לכל החודש. זאת כמובן ללא שילוב עלויות הנסיעה ברכבת שהן שונות.
חופשי חודשי
אחד השינויים הגדולים שמאפשרת רפורמת המחירים בתחבורה הציבורית קשור למחירי - חופשי-יומי וחופשי-חודשי. אם עד כה היו מחירים שונים על פי אזורים. כעת, חופשי-חודשי-ארצי ללא מגבלה יעלה 225 שקלים בלבד וחופשי-חודשי-ארצי משולב רכבת ואוטובוס יעלה החל מ-255 שקלים זאת לטווח של עד 15 ק"מ, ועד מחיר מקסימלי של 610 שקלים ללא כל מגבלת טווח בכל הארץ כולה.
בשורה התחתונה, הרפורמה בתחבורה הציבורית בישראל מצמצמת את המציאות בה קיימים כיום 80 תעריפי תחבורה ציבורית ברחבי הארץ בהם מצבים שאותו אורך דרך עולה מחיר שונה לנוסעים שונים במקומות שונים בארץ.
המפסידים הגדולים
בין היתר, ישנם גם מפסידים כמו תושבי הערים בהם היה נהוג תעריף נמוך יותר של נסיעות בעיר או מחוצה לה. כמו כן, מפסידים נוספים הם תושבי הפריפריה שהיו להם עד כה תעריפים נמוכים בנסיעות הארוכות ליישובים שיחושבו על פי מרחק הנסיעה.
כמו כן, יפסידו תושבי יו"ש שזכו להנחה של 50 אחוז על תשלום במזומן שכעת עם הפסקת התשלום המזומן תפסק ההנחה הזו. נוסף על כך, היו שורה של הנחות בחופשי יומי וחופשי חודשי עד כה בהסדר של ערך צבור מראש בכרטיסים של הרב קו למיניהם. מדובר בהנחה של 20 אחוז - תוספת על הכסף שנצבר בכרטיס. הנחה זו נעלמת כעת ומוחלפת בהסדרי החופשי יומי/חופשי חודשי בהן ההנחות החדשות שונות ואינן באותו שיעור.
המרוויחים מהרפורמה
משתמשים כבדים של התחבורה הציבורית יוכלו לעבור קווים באותו מחיר תוך 90 דקות וגם הם ישלמו פחות בעיקר במרכז הארץ. גם בני נוער זוכים להנחה של 50 אחוז בכל התעריפים בארץ. בעלי מוגבלויות, שזכו להנחה של 33%, יזכו להנחה של 50%; אזרחים ותיקים יוסיפו לקבל הנחה של 50% כפי שהיה עד כה; וכן, אזרחים בני 75 ומעלה, שייסעו מעתה חינם לגמרי בתחבורה הציבורית.
מארגון 15 דקות, העוסק במשבר התחבורה הציבורית בישראל נמסר: "מחר, ה-1.8, רפורמה ״דרך שווה״ תיכנס לתוקף. הרפורמה בעצם משנה את שיטת התמחור, ומאחדת אותה ל-5 תעריפים, במקום עשרות תעריפים שהיו קיימים ובעיקר עשו הרבה בלגן. בסופו של דבר מטרת הרפורמה היא לעודד אתכם להישמש יותר בתחבורה הציבורית באמצעות רכישה של חוזים חודשיים - דבר שאנו מברכים עליו.
"הבעיה היא שהרפורמה מביאה להתייקרות משמעותית של הרכבת, ולכן דוחפת יותר להשתמש באוטובוסים שגם ככה מרביתם מפוצצים. בשורה התחתונה, שינוי שיטת המחירים חייבת להתבצע לצאת שיפור התחבורה הציבורית, והכסף שנכנס ממנה מצד מי שצפוי לשלם יותר, חייב ללכת לתקציב לתחב״צ - ולא לגורמים אחרים", נמסר מהארגון.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו