תקציב המדינה לשנת 2022 עבר בקריאה שנייה ושלישית, איום הבחירות הוסר

בתוך יממה השלימה ממשלת בנט-לפיד אישור של התקציב לשנתיים הקרובות, לאחר שבמהלך היום אושר התקציב לשנת 2021 • התקציב ל-2022 יעמוד על 425.5 מיליארד שקלים • שר האוצר ליברמן: "מברוק למדינת ישראל" • מלאכת הפלת הממשלה על ידי האופוזיציה הופכת למשימה קשה הרבה יותר

הקואליציה בימים יותר שמחים (ארכיון), צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

לישראל יש תקציב דו-שנתי - הקואליציה נושמת לרווחה: מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין חמישי לשישי) את תקציב המדינה לשנת 2022, לאחר שעבר ברוב של 59 ח"כים לעומת 56 מתנגדים.

במהלך היום אושר התקציב לשנת 2021, וכעת למדינת ישראל, לראשונה זה 3.5 שנים, יש תקציב לשנתיים הקרובות. תקציב המדינה לשנת 2021 יעמוד על 432.3 מיליארד שקלים, ובשנת 2022 על 452.5 מיליארד שקלים.

ראש הממשלה נפתלי בנט בירך על אישור תקציב המדינה לשנת 2022, כיממה אחרי אישור התקציב לשנת 2021 ושעות אחרי אישור חוק ההסדרים במליאת הכנסת. "הלילה הזה - החזרנו את ישראל למסלול", הוא כתב בחשבון הטוויטר שלו. "סוף סוף תקציב".

בשנת 2022 יעמוד תקציב החינוך על כ-70 מיליארד שקלים, תקציב הבריאות יעמוד על כ-45 מיליארד שקלים, תקציב משרד הביטחון יעמוד על כ-60 מיליארד שקלים, תקציב פיתוח התחבורה יעמוד על כ-36 מיליארד שקלים, תקציב משרד הרווחה והרשות לזכויות לניצולי שואה על כ-15 מיליארד שקל ותקציב מערך ההשכלה הגבוהה יעמוד על כ-12 מיליארד שקלים.

יו"ר הכנסת מיקי לוי אמר בתום ההצבעות: "צר לי שהאופוזיציה לא קיבלה את המעמד וההכרעה הדמוקרטית של הבית הזה. אני מאחל למדינה בהצלחה וכמובן לממשלה הזו. אחרי כל המאבקים והשעות עשינו היום דבר גדול, סוף סוף יש למדינה תקציב. תהיה פה יציבות ומשרדי הממשלה יוכלו להתנהל. מקווה שנצא מכאן גם ליחסים אחרים במשכן הזה, הגיע הזמן שננהל פה שיח מכבד".

שר האוצר אביגדור ליברמן: "אישרנו תקציב שמביא יציבות למערכת הפוליטית ובהירות לכלכלת ישראל. תודה רבה לכולם ומברוק למדינת ישראל". ליברמן הודה לכל העוסקים במלאכת גיבוש והעברת התקציב ואף הוסיף בהומור: "רוצה להודות לאמילי מואטי, כי תקציב בלי דרמה זה לא תקציב".

סיעת יהדות התורה מסרה בתגובה להעברת התקציב: "קואליציית הזדון אישרה ברוב דחוק, כפוי ומאולץ, תקציב רע ואכזרי, ללא חמלה וללא כל בשורה בשום תחום, חוץ מלחתולים, לרפורמים וארגונים קיצוניים. מדובר בממשלה אטומה ששר האוצר שלה מתגאה בשחצנות בחלשים ובעניים, תוך העלאת מיסים וגזירות קשות.

לדבריהם, "התקציב הדורסני הוא מפגע כלכלי שיביא לעליית מחירים ויפגע קשות במעוטי היכולת, במשפחות ברוכות הילדים, בנשות האברכים, בעולם התורה ובמסורת ישראל. יהדות התורה תמשיך להיאבק כדי להפיל את ממשלת הזדון של בנט-לפיד-ליברמן-סער, שהוקמה בחטא, ללא תמיכה ציבורית, בניגוד לכל ההבטחות והערכים, ושפועלת להרס היהדות והציביון היהודי בישראל".

כעת, לכשאושר התקציב הדו-שנתי, הפכה משימת הפלת הממשלה של האופוזיציה למסובכת הרבה יותר. כדי להפיל את הממשלה ידרשו אצבעות של שני ח"כים ולא אחד כפי שהיה במקרה של התקציב, שכן להפלת ממשלת נדרש רוב של 61. 

"ביריונות"

קודם לכן, באופוזיציה זעמו על הקואליציה בשל הפעלת סעיף 98, המונע את התארכות הדיונים. עוד טענו באופוזיציה שאין כל דחיפות לקיים את הדיון ביום שישי, הקדוש למוסלמים, בטח כשניתן להעביר את התקציב לשנת 2022 עד לחודש מרץ. חברי הכנסת דודי אמסלם ומירי רגב כינו את התנהלות הקואליציה "ביריונות".

סעיף 60, הנוגע לתקצוב מבני חינוך ונפל קודם לכן בשל טעות של ח"כ אמילי מואטי, אושר כעת גם במליאה. לאחר הטעות הדיון על הסעיף חזר לוועדת הכספים שדנה בו שוב במשך שעות ארוכות. 

הסעיף שנפל, בשל הטעות כאמור של הח"כית מהעבודה, העביר את הדיון אל ועדת הכספים, שכאמור הצביעה עליו מחדש, ובמקביל גם אל ועדת הכנסת שדנה בסדר הדיונים על הצעת חוק התקציב לשנת 2022, על פי סעיף 98 בתקנון הכנסת שהפעילה הקואליציה. 

בין הדיונים מצא רה"מ בנט את הזמן לברך את שר החוץ לפיד שחוגג יום הולדת 58

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת, סיעת תע"ל), נעדר מההצבעה. 

יו"ר הרשימה המשותפת מסיעת חד"ש, ח"כ איימן עודה, שהתנגד, אמר לפני ההצבעה:  "לפני שנה דיברו על 'כן ביבי' 'לא ביבי'. היום מדברים על 'כן תקציב' 'לא תקציב'. אז לא דיברו על המהות ועכשיו לא מדברים על המהות. אנחנו נגד בנימין נתניהו, כי אנחנו מתנגדים לאידיאולוגיה שלו. אנחנו נגד התקציב הזה בגלל המהות של התקציב.

"אני רוצה לחשוב על ההורים שלי, על השכנים שלי, על הכפרים הערבים, על עיירות הפיתוח, היהודים והערבים העניים, אני רוצה לחשוב עליהם ולשאול: במידה והתקציב הנוכחי עובר זה יטיב איתם או יפגע בהם? אני רוצה להסתכל על תושבי עזה, הגדה המערבית, ירושלים המזרחית ולשאול: האם התקציב הזה יעזור להם או שהוא יעמיק את הכיבוש? רק אנשים רעים ששונאים את עצמם ואת הציבור שלהם יצביעו בעד התקציב הארור הזה".

"ישנתי שעתיים"

במהלך הדיון בוועדת הכספים, יו"ר הוועדה אלכס קושניר החליט להוציא את חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס. בזמן יציאתה התפתח עימות בינה לבין הסדרנית בוועדה. ח"כ אבקסיס-לוי אמרה לה: "חצופה, תעיפי את הידיים שלך"

>>תיעוד העימות של ח"כ לוי אבקסיס עם הסדרנית - והסערה<<

בהמשך הדיון ח"כ מיק זוהר (הליכוד) פירגן לקואליציה כשאמר: "עבר תקציב וזה דבר חשוב וטוב למדינה", אך מייד סייג: "מטריד אותי שיש ממשלה שמנוהלת בהתאם לגחמות של התנועה האסלאמית".   

מוקדם יותר, ראש הממשלה נפתלי בנט מסר הצהרה לתקשורת לאחר נפילת הסעיף: "קצת עייפים, תחזיקו מעמד עוד טיפה. התקציב יעבור. ברגע שהתקציב עובר – מדינת ישראל בעידן חדש. הממשלה השיגה את יציבותה. המדינה חוזרת לתפקד. נדאג לכלל אזרחי ישראל, אלה שבעד הממשלה ואלו שנגד". 

לוח הזמנים התקדם מהר מן הצפוי לאור משיכת מרבית ההסתייגות על חוק ההסדרים מצד האופוזיציה, וכעת ההצבעה המכרעת עשויה להיערך עוד בשעות הערב.

עם זאת, בסביבות השעה 17:00 בערב הצבעה על סעיף הנוגע לתקציב מבני חינוך הסתיימה בשוויון 59 בשל הטעות של ח"כ מואטי, ולכן הסעיף לא עבר. "טעות שלי, ישנתי שעתיים. סליחה, ממשיכים", התנצלה. 

רה"מ בנט,
השרים לפיד ושאשא-ביטון, צילום: אורן בן חקון
השר לפיד וח"כ מירי רגב, צילום: אורן בן חקון

על פי יועמ"שית הכנסת, עו"ד שגית אפיק, מכיוון שהסעיף הינו מספרי, לא יוצגו הסתייגויות בע"פ, ותתקיים הצבעה על ההסתייגויות וכן על הסעיף עצמו. בתום ההליך ככל שהסעיף יאושר מחדש, יוחזר הסעיף למליאה לאישורו. במידה וההסתייגויות יהיו רבות, תתאפשר הפעלת סעיף 98 להגבלת סדרי הדיון במליאה.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר ציין בפתח הדיון כי היה מצפה מאופוזיציה אחראית להצביע בעד הסעיף.

שר הביטחון גנץ ומנסור עבאס, צילום: אורן בן חקון
חברי הקואליציה בדיונים על תקציב המדינה, צילום: אורן בן חקון
חברי האופוזיציה במליאת הכנסת, צילום: אורן בן חקון

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר ציין בפתח הדיון כי היה מצפה מאופוזיציה אחראית להצביע בעד הסעיף.

מוקדם יותר, הח"כים קיבלו מייל לבטל את המלונות שהוזמנו. על פי ההערכות ההצבעות יסתיימו אפילו לפני שמונה בערב.

כזכור, הצעת חוק התקציב לשנת 2021 עברה ברוב של 61 ח"כים בעד. חוק ההסדרים אושר ברוב של 61 ח"כים מול 57 מתנגדים.

השתתף בהכנת הידיעה: דניאל סיריוטי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר