"נקווה שמחליפייך לא יקלקלו" | צילום: אורן בן חקון

הממשלה ה-36 קמה על חודו של קול, נפתלי בנט נשבע אמונים כראש ממשלת ישראל

רה"מ היוצא נתניהו לחץ את ידו של מחליפו • ח"כ מיקי לוי נבחר ליו"ר הכנסת • מהומה חסרת תקדים בישיבה שקדמה להצבעה • בנט: "כגובה הצעקות - גובה חוסר המשילות שלכם" • נתניהו: "באיראן צוהלים על הממשלה החדשה"

תם עידן בנימין נתניהו בראשות ממשלת ישראל - לפחות לעת עתה: מליאת הכנסת אישרה הערב (ראשון) על חודו של קול אחד את הקמת ממשלת ישראל ה-36 בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד, שיחליפו בתפקיד בעוד כשנתיים. לאחר ההצבעה ניגש נתניהו לבנט ולחץ את ידו. מחר בצהריים תיערך פגישת חפיפה בין נתניהו לבנט במשרד רה"מ בירושלים.

במהלך ההצבעה התרחשה דרמה פוליטית, כאשר לא היה ברור אם הממשלה החדשה תיהנה מהרוב הדרוש. חברי הכנסת אלי אבידר מישראל ביתנו וסעיד אל-חרומי מרע"מ לא השתתפו בהצבעה, ועל כן כמה חברי כנסת מהרשימה המשותפת הפרו את התחייבותם ולא השתתפו גם הם בהצבעה, במקום להצביע נגד.

בנט ולפיד נשבעים כראש הממשלה וראש הממשלה החלופי // צילום: ערוץ הכנסת

רק כשהיה ברור שלממשלה החדשה יש רוב גם אם יתנגדו לה הח"כים מהמשותפת, הם חזרו לאולם והצביעו בעדה. למרות זאת, בנט, סער ולפיד הצביעו בעד הקמת הממשלה גם כאשר נראה היה שהיא עשויה לקום בעזרת רשת הביטחון של הרשימה המשותפת - וזאת בניגוד להתחייבות הפומבית שנתנו בנושא. בהמשך להודעתו, ח"כ עמיחי שיקלי מימינה הצביע נגד הממשלה. "נצח ישראל לא ישקר", צייץ.

רה"מ בנט ורה"מ החליפי לפיד בישיבת הממשלה הראשונה, Getty Images
רה"מ בנט, רה"מ החליפי לפיד ושר הביטחון גנץ, אורן בן חקון

ההצבעה בעד הקמת ממשלת בנט-לפיד // צילום: ערוץ הכנסת

בתוך כך, הח"כים בחרו בח"כ מיקי לוי (יש עתיד) ליו"ר הכנסת ברוב של 67 ח"כים. 52 הצביעו בעד מועמד האופוזיציה ח"כ יעקב מרגי.

"תודה רבה כנסת נכבדה", אמר לוי לאחר היבחרו. "האמת שאני נרגש. הכנתי נאום ועבדתי עליו זמן רב, אבל בחפץ לב אני מוותר עליו כדי לפנות את ח"כ אמילי מואטי, שהגיעה לכאן באמבולנס (עברה הליך רפואי לאחרונה - דר"א), לבית החולים, ומודה לכם על האמון שנתתם בי".

יו"ר הכנסת הנכנס לוי,

במקביל, רה"מ היוצא נתניהו התייחס להשבעת הממשלה בציוץ שפרסם: "זה ערב חג באולפני הטלוויזיה, אבל ערב לא קל למיליוני אזרחי ישראל. אני מבקש מכם: אל תיפול רוחכם. אנחנו נחזור - ומהר יותר ממה שאתם חושבים".

להצבעה קדמה מהומה חסרת תקדים במליאה: עשרות חברי כנסת מהליכוד, מהציונות הדתית ומהמפלגות החרדיות שיסעו שוב ושוב את נאומו של רה"מ הנכנס נפתלי בנט בצעקות ובקריאות ביניים, ורבים מהם הוצאו מהאולם. בנט הגיב לקריאות ואמר כי "כגובה הצעקות - גובה אובדן המשילות בתקופתכם".

ח"כ סמוטריץ' במחאה במהלך נאום בנט, צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"תודה לך אדוני ראש הממשלה היוצא, תודה לך בנימין נתניהו על שירות ארוך שנים ועטור הישגים למען המדינה", פתח בנט את דבריו. "פעלת במשך שנים רבות לטובת המדינה, ראיתי אותך לא פעם מקרוב, בדיונים ביטחוניים ארוכים, בשעות הקטנות של הלילה, חושב ופועל מתוך הרצון לשרת את העם". בהמשך דבריו בנט עקץ את נתניהו: "זכאי לקרדיט על שפתח את הפתח להצטרפות עבאס לממשלה".

רה"מ המיועד בנט ויו"ר הכנסת היוצא לוין, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בנט הגיב לקריאות הביניים הרבות: "יש פה איזה רצון ליצור אבל לאומי, מה שקורה הוא בסך הכל מה שנקרא דמוקרטיה, ויש מפלגות בפנים ויש מפלגות בחוץ. אנחנו נגיע לבחירות עוד ארבע שנים".

רה"מ המיועד התייחס לקשר עם הממשל האמריקני: "חידושו של הסכם הגרעין עם איראן הוא טעות, שתיתן שוב לגיטימציה לאחד המשטרים האפלים בעולם. ישראל לא תאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני, ישראל אינה צד להסכם והיא תמשיך לשמור על חופש פעולה מלא". בנט הודה לנשיא ביידן על "עמידתו הנחושה לצד ישראל במבצע שומר החומות".

הקריאות במהלך נאום בנט // צילום: ערוץ הכנסת

בנט פנה לציבור החרדי: "אמנם ראשי המפלגות החרדיות בחרו שלא להצטרף לקואליציה, אבל זה לא אומר שאתם, הציבור עצמו, לא מיוצגים אני אייצג אתכם, אנחנו נייצג אתכם.

"הממשלה החדשה תכבד את לומדי התורה, ובמקביל תפעל לשחרר חסמים שמנעו מהציבור החרדי להשתלב בתעסוקה ובחברה בישראל. נטפל בבעיות עומק שמנציחות קשיים בחברה החרדית, ובראשן מצוקת הדיור".

בנט ולפיד מתחבקים, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"חבריי, חברי הכנסת", חתם בנט את דבריו לפני הצגת הרכב הממשלה, "לקראת המשך הדיון הסוער, עיני העם נשואות למשכן זה. אנחנו לא אויבים, אנחנו עם אחד. כעת, שעות לפני קבלת האחריות, אני מתפלל לקב"ה שיעניק לי בינה ודעת להנהיג את מדינת ישראל בבטחה".

מליאת הכנסת, דני שם טוב, דוברות הכנסת

רה"מ החליפי ושר החוץ המיועד יאיר לפיד בחר לוותר על הנאום שכתב, ועלה לדוכן להצהרה קצרה מאוד. "אני אוותר על הנאום שתכננתי לשאת, עליתי הנה רק מסיבה אחת, אני רוצה לבקש סליחה מאימא שלי, בת 86", אמר.

"אנחנו לא בקלות מבקשים ממנה לעלות לירושלים ועשינו את זה כי בכך הנחתי שאתם תצליחו להתגבר על עצמכם ולנהוג בממלכתיות ברגע החשוב הזה, והיא תראה איך מתחלף שלטון. כשהיא נולדה עוד לא הייתה מדינת ישראל, לא היה לנו פרלמנט ורציתי שהיא תהיה גאה בהליך הדמוקרטי הישראלי. במקום זה היא וכל אזרח ישראלי אחר גם מתבייש בכם וגם נזכר למה הגיע הזמן להחליף אתכם".

הנאום הקצר של לפיד, אורן בן חקון

רה"מ היוצא בנימין נתניהו אמר: "אני עומד כאן, בשם מיליוני אזרחים שבחרו בדרך של זקיפות קומה ולא בדרך של הרכנת ראש. אני עומד כאן כשליח ציבור נבחר של יותר ממיליון ישראלים שהצביעו לליכוד בהנהגתי ועוד כמיליון אזרחים שהצביעו למפלגות ימין שהבטיחו ללכת אחריי. אמשיך להבטיח את שגשוגה של מדינת ישראל ולשרתה".

נאום רה"מ היוצא נתניהו, אורן בן חקון

"הייתה לי הזכות לפעול לילות כימים, פשוטו כמשמעו, למען המדינה האהובה שלנו", הוסיף. "יחד עם חברי הליכוד הפכנו את ישראל לכוח עולמי ומעצמה... העוצמה המשולבת הזאת הביאה לישראל הישגים אדירים שלא היו לנו מעולם. רק לאחרונה הבאנו מיליוני חיסונים".

נתניהו סיכם את כהונתו והתייחס להישגים המדיניים שהשיג. "התחזית הנלעגת של השמאל על 'צונאמי מדיני' קרסה", תקף. ביחס להישגים הביטחוניים אמר: "עברנו ממסעדות מתפוצצות באינתיפאדה למסעדות מפוצצות במבלים".

על רה"מ המיועד: "שמעתי את הדברים של בנט על איראן. עכשיו אני מודאג שבעתיים. בנט תמיד עושה הפוך ממה שהוא מבטיח. הוא יילחם באיראן כמו שהוא לא ישב עם יאיר לפיד, העבודה ומרצ". נתניהו קבע כי "באיראן חוגגים היום".

הוא ציין כי "לבנט אין את המעמד הבינלאומי וזהו ההבדל החשוב והגורלי ביותר לעתיד ישראל - ראש ממשלת ישראל חייב לדעת להתנגד ללחץ הממשל האמריקני.

"מניסיון העבר, לאחר שחזרתי פעמיים מהאופוזיציה, בכל פעם שאנחנו חוזרים לשלטון, אנחנו צריכים לתקן את הנזקים. יש לי בקשה אחת צנועה: תשתדלו לקלקל כמה שפחות את הכלכלה הנהדרת שהשארנו לכם כדי שנוכל לתקן אותה כמה שיותר מהר כשנחזור לשלטון. איך אפשר לתת אמון בפני מי שהונה את בוחריו כפי שאף פעם לא הונו את אזרחי מדינת ישראל...  בנט וחבריו הם פייק ימין. גם הציבור יודע את זה. יש צדיק אחד בסדום הזאת, חבר הכנסת עמיחי שיקלי". נתניהו אף כינה את השלטון החדש "ממשלת רעננה-מראענה".

בנט ושיקלי במליאה,

על הניסיון למנוע ממנו לכהן כרה"מ: "אתם קוראים לעצמכם שומרי הדמוקרטיה? אתם כל כך מפחדים מדמוקרטיה שאתם מוכנים לחוקק חוקים פשיסטיים נוסח צפון קוריאה, סוריה ואיראן נגד המועמדות שלי, בדיוק כמו שבמדינות אלו מסלקים מועמדים שמסכנים את השלטון".

לאחר הנאום, נתניהו כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "תרימו את הראש! אנהיג אתכם למאבק יומיומי כדי להפיל את ממשלת השמאל המסוכנת הזאת, ובעזרת השם זה יקרה הרבה יותר מהר ממה שאתם חושבים".

בנט, נתניהו וגנץ במליאה, דני שם טוב, דוברות הכנסת
ח"כים חרדים במליאה, אורן בן חקון

ההתכתשויות נמשכו גם בשלב נאומי נציגי הסיעות. שר הדתות המיועד מתן כהנא פנה בנאומו לח"כ משה גפני: "מתי בפעם האחרונה אתה ודרעי התפללתם לאלוהים לפני שיצאתם לקרב? תפסיק לחלל את שם השם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו