ברקע ההתנגדות ואי ההסכמות: חוק הגיוס יגיע מחר לממשלה

הממשלה מעוניינת לקדם את החוק ובינתיים תצטרך לדון בערר שהגישו במחנה הממלכתי על החלטת ועדת שרים • ביום חמישי האחרון העבירה הממשלה את תגובתה המעודכנת לעתירות והתחייבה בפני בג"ץ: נשלים החקיקה עד סוף כנס הקיץ • בתוך כך, תוכנית הצפון צפויה לעלות להצבעה

"נמות ולא נתגייס". מחאת החרדים . צילום: רויטרס

תפוח האדמה הלוהט שנקרא חוק הגיוס יעלה מחר (שני) לדיון בישיבת הממשלה המעוניינת לקדם את החוק. בינתיים, תצטרך אותה ממשלה לדון בערר שהגישו במחנה הממלכתי, אשר תכליתה לאשר החלת דין רציפות על הצעת חוק שהוביל גנץ בממשלה הקודמת לפני כשנתיים וכעת מעוניין רה"מ נתניהו לקדם.

"לכלא ולא לצבא": עשרות חרדים חוסמים את כביש 4 בשל חוק הגיוס

בהצבעה צפויה לעלות גם תוכנית הצפון, שאמורה להתמקד במתן מענים מיידים לתושבים הצפון שפונו מבתיהם ותוכנית רב-שנתית לשיקום הצפון בשלב שלאחר החזרה לבתים.

לא תואם את צרכי הביטחון

כזכור, במחנה הממלכתי טענו שאחרי 7 באוקטובר קידום החוק המדובר כבר לא תואם את צרכי הביטחון. בנוסף, נטען כי על הממשלה לגבש מתווה שירות חדש שיהלום את הצרכים של מערכת הביטחון והחברה הישראלית.

השר גנץ, צילום: אורן בן חקון

כיממה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי יקדם את חוק הגיוס שאושר בכנסת הקודמת, הממשלה העבירה ביום חמישי האחרון את תגובתה המעודכנת לעתירות בנושא חוק הגיוס - והתחייבה בפני בג"ץ: נשלים חקיקת חוק גיוס לחרדים עד סוף כנס הקיץ ב-31 ביולי.

הצעת החוק שהממשלה מתחייבת לחוקק היא זו שקידם השר בני גנץ לפני כשנתיים, בכנסת הקודמת - ושעברה בקריאה ראשונה. לפני שבוע אישרה פה אחד ועדת השרים לענייני חקיקה את המשך החקיקה, יום לאחר שנתניהו הודיע כי יקדם אותה מחדש - בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, וגם בניגוד לעמדתו של גנץ.

מחאת חרדים נגד גיוס לצה"ל., צילום: אורן בן חקון

יו"ר המחנה הממלכתי גנץ תקף את נתניהו על המהלך, ואמר כי "ישראל זקוקה לחיילים, ולא לתרגילים פוליטיים שקורעים את העם בעת מלחמה". שר הביטחון יואב גלנט הבהיר בפומבי כי לא יגיש לחקיקה הצעה שאינה מוסכמת על כל חלקי הקואליציה, ובמהלך הדיונים אמר: "לא אביא מתווה גיוס שהוא קומבינה על הראש של חיילי צה"ל".

זה צעד ראשון בדרך למתווה

גנץ התריע לא פעם לאחרונה מפני העברת חוק הפטור מגיוס הנוכחי שלדבריו יפרק את החברה הישראלית מבפנים. על החוק שאושר בכנסת הקודמת אמר אז כי לא מדובר בהסדר סופי: "זה צעד ראשון בדרך למתווה השירות הכולל שבכוונתי לקדם, שיענה על הצרכים הביטחוניים והחברתיים של מדינת ישראל עשורים קדימה".

 

לאחר שנתניהו פרסם את יוזמתו, מסר גנץ: "מדינת ישראל זקוקה לחיילים ולא לתרגילים פוליטיים שקורעים את העם בעת מלחמה. מתווה השירות הישראלי שעליו סוכם בממשלה הקודמת הוכן במערכת הביטחון כחוק גישור וכבסיס לפיתוח מתווה שירות ישראלי, כדי להביא לשירות של כל חלקי העם".

לדברי גנץ, "חוק הגישור הזמני שהוגש לא היה מספק אז, ואינו רלוונטי היום במציאות שאחרי 7 באוקטובר. תם זמן הדיבורים - זה הזמן למעשים. מצפים מכל ראשי המפלגות החרדיות, הרבנים ומנהיגי הדור לתמוך בקולם בשירות לציבור החרדי, כפי שטוען ראש הממשלה בהודעתו".

מחאת חרדים נגד גיוס לצה"ל. הנרטיב השתנה, צילום: אי.אף.פי

בתגובה למהלך הממשלה, מאות בני אדם הפגינו בשדרות רוטשילד בתל אביב, ליד בית העצמאות, בעצרת נגד חוק הגיוס. גם בירושלים הפגינו יותר מ-100 חרדים קיצוניים נגד החוק, חסמו את תנועת הרכבת הקלה ואת הכביש בצומת הרחובות שרי ישראל-יפו וקראו: "נמות ולא נתגייס".

נזכיר כי הדיון בבג"ץ על הפטור מגיוס שניתן לחרדים צפוי להתקיים ב-2 ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים, שיכריעו בעתירות השונות בנושא שעשוי להביא לפירוק הממשלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר