לוקחים את הזמן: ההצבעה על התוכנית לצפון נדחתה

התוכנית כוללת מענה מיידי וכן תוכנית רב-שנתית • בעקבות הפערים הדיון המהותי התקיים הערב, אך ההצבעה תתקיים רק ביום שני • משה דוידוביץ, יו"ר פורום קו העימות: "הממשלה צריכה להעמיד הטבות מיידיות שימזערו ויבלמו את התופעה של נטישת התושבים ושיוכלו לחזור בשלום הביתה"

ישיבת נתניהו עם ראשי רשויות קו העימות בצפון (ארכיון). צילום: קובי גדעון / לע"מ

ככה נראית מריחת זמן: פחות משעה לפני ישיבת הממשלה הערב (רביעי) שבמהלכה צפויים השרים לאשר את תוכנית "צפונה", השרים טרם קיבלו את נוסח ההחלטה. התוכנית אמורה להתמקד במתן מענים מיידים לתושבים הצפון שפונו מבתיהם ותוכנית רב-שנתית לשיקום הצפון בשלב שלאחר החזרה לבתים. בסופו של דבר, ההצבעה שתוכננה להערב נדחתה ליום שני. 

לטענת גורמים המעורים, "הדחייה נעשתה בעקבות פערים קטנים ותוספות שביקשו ראשי הרשויות להכניס". 

נתניהו בישיבת הממשלה (ארכיון), צילום: מעיין טואף לע"מ

שר התיירות חיים כץ (הליכוד) החליט להחרים את הישיבה, עוד בצהריים הודיע כי יצביע נגד החלטת הממשלה עקב חוסר שביעות רצונו מהתוכנית שאינה מספקת לטענתו. "בשביל שהצפון ישתקם נדרשת תוכנית לשיקום התיירות", מסר שר התיירות. 

משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות התייחס לישיבת הממשלה שנערכה הערב ביחס לתכנית חיזוק הצפון וקו העימות: "ההצבעה על התכנית נדחתה ליום שני כדי לענות על הצורך לעבור משפטית על ההחלטה ומאחר וגם היום עוד בוצעו שינויים אחרונים, הרי שקוצר הזמן לא איפשר עדיין להצביע.

עוד הוסיף: "בימים האחרונים נעשתה עבודה אינטנסיבית ומשמעותית עמנו מצד משרד רוה"מ, מנכ"ל משרדו, שר האוצר, מנכ״ל משרדו בכירי האוצר ואחרים כדי לענות על מרבית הסעיפים שאנו ראשי הרשויות בצפון הצבנו כסעיפי חובה בתכנית. אני מצפה לאישור ההחלטה בתאריך שנקבע ומבחינתי זו התקדמות חיובית ומשמעותית. כפי שאמרתי לא אחת במהלך החודשים האחרונים: ממשלת ישראל צריכה לתת תקווה למפונים ולתושבי קו העימות כולו, ולהעמיד הטבות מיידיות שימזערו ויבלמו את התופעה של נטישת התושבים ושיוכלו לחזור בשלום הביתה!".

משה דוידוביץ', יו"ר פורום קו העימות וראש המועצה האזורית מטה אשר, צילום: הרצי שפירא

ח"כ אפרת רייטן ממפלגת העבודה הגיבה בחריפות לפרסום ב"ישראל היום" וכתבה: "ממשלה שממשיכה להפקיר את הצפון ולזלזל בתושבים עקורים במדינתם. אין להם יכולת לעשות דבר וחצי דבר. בשבוע הבא אערוך יום דיונים מלא שיזמתי בכל וועדות הכנסת: כספים, חינוך, עבודה ורווחה ועוד, שיוקדש כולו אך ורק לתושבי הצפון. הממשלה הזו צריכה לסיים את כהונתה לאלתר". 

כזכור, רק ביום ראשון האחרון נפגשו ראשי רשויות בצפון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהבטיח להם מענה לכל הבעיות תוך "48 שעות". ראשי הרשויות מתחו ביקורת קשה על המצב בצפון והביעו בפניו תסכול מהזמן שחולף ללא פתרון נראה באופק.

אחד הנוכחים אמר לנתניהו: "ככל שחולפים הימים יהיה קשה יותר להחזיר את התושבים". לפי אחד המשתתפים בפגישה, חלק מהדיון היה סוער והגיע לטונים גבוהים, "הרגשתי שהביאו אותנו להוציא קיטור, ולא יותר מזה". ראש הממשלה מצידו הבטיח שיש בידו תוכנית להחזרת התושבים בביטחון, אך הוא סרב לפרט את המהלכים הביטחוניים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר