עקיפת גלנט והימנעות הערבים: כך מתכננת הקואליציה להעביר את חוק הגיוס

כבר בשבועות הקרובים תאשר הממשלה את הארכת החוק הקיים עד לסוף חודש יוני • בסיעות החרדיות יפעלו לסיכום מול הסיעות הערביות על היעדרות בהצבעה במליאה • במקביל ימשיך נתניהו לנסות לגרום לחברי הליכוד לחשוש מהצבעה נגד וגרימה להפלת הממשלה

נתניהו: "אי אפשר להתעלם מהתחושה הרווחת בציבור על הפער בחלוקת הנטל, נקבע יעדים לגיוס חרדים"// לע"מ

גוברת הערכה בקואליציה כי ניתן יהיה להעביר חוק גיוס חדש מבלי לערער את יסודות הקואליציה, זאת למרות הודעתו של שר הביטחון יואב גלנט כי יביא את החוק להצבעה רק במידה שתהיה עליו הסכמה גם עם השרים בני גנץ וגדי איזנקוט.

 

תוכן החוק, מכסות הגיוס, הסנקציות שיוטלו על ישיבות במידה שלא יעמדו בהם, והמסגרות השונות של צבא ושירות לאומי אליהן חרדים יוכלו להתגייס טרם סוכמו, אולם המסלול והלו"ז הפוליטי כבר הולך ומתגבש. כבר בשבועות הקרובים תאשר הממשלה את הארכת החוק הקיים עד לסוף חודש יוני. זאת בהתאם ללוח הזמנים שהכתיב בג"ץ, המאלץ אותה להודיע עד אחד באפריל כיצד תפתור את סוגיית הגיוס.

שר הביטחון גלנט וראש הממשלה נתניהו, צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

על פי עמדת היועמ"שית, גלי בהרב מיהרה, בהיעדר חוק גיוס תקף, החל מסוף חודש יוני לא תוכל המדינה להעביר כספים לישיבות. במידה שלוח הזמנים של החקיקה יאלץ זאת, תשקול הממשלה ייצוג פרטי, כנגד היועמ"שית, ותטען שאין קשר בין חוק הגיוס לבין הקצבאות לישיבות. על פי בכירים בקואליציה, בתחילת הדרך תנסה הממשלה להעביר את החוק יחד עם כלל מרכיביו, בפרט מול גנץ וגלנט.

כבר בקרוב תתחיל הידברות בנושא, מול גלנט, גנץ, איזנקוט וחילי טרופר, כאשר מי שיוביל את המגעים יהיה השר דודי אמסלם, יחד עם השר יריב לוין, יו"ר ש"ס אריה דרעי, השר לשעבר אריאל אטיאס, יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני, סגן השר אורי מקלב ויו"ר אגודת ישראל השר יצחק גולדקנופף.

נכון לעכשיו, ובעקבות זכות הוטו שהעניק גלנט לגנץ, ההערכה היא כי לא ניתן יהיה להשיג את תמיכתם של השניים בכל מקרה.

לפיכך גיבשו בקואליציה מסלול חליפי, במסגרתו יאושר חוק פרטי, שיוגש ככל הנראה על ידי אחד הח"כים החרדים, שייתמך על ידי חברי הקואליציה המקורית למעט גלנט. בנוסף לח"כים החרדים, גם יו"ר הציונות הדתית השר בצלאל סמוטריץ' וגם יו"ר עוצמה יהודית השר איתמר בן־גביר, כבר הודיעו כי יעדיפו חוק גיוס כלשהו על פני פירוק הממשלה והליכה לבחירות.

על מנת להבטיח את הרוב, בסיעות החרדיות ישתמשו בציר רב השנים הקיים ויחתרו לסיכום עם הסיעות הערביות על היעדרות בהצבעה בעת אישור החוק, מה שיבטיח את אישורו גם במידה שיהיו כמה חברי כנסת מהליכוד שיעדרו גם הם, במידה שאכן יהיו כאלה. במקביל ימשיך ראש הממשלה, יחד עם בכירי הליכוד, לשדר מסר מאיים לפיו הליכה לבחירות פירושה הפסד לחמאס ועצירת המאמצים לשחרור החטופים, זאת במטרה לגרום לחברי הליכוד לחשוש להצביע נגד הקואליציה ולגרום להפלת הממשלה.

במקביל יתקיימו פגישות עם אותם חברי כנסת ובהם דני דנון, יולי אדלשטיין, יואב קיש וניר ברקת, על מנת לוודא שכלל חברי הליכוד יצביעו בעד החוק.

במפלגות הערביות הבהירו כי עדיין לא קיבלו החלטה בעניין וכי ההחלטה תתקבל ככל הנראה רק סמוך להצבעה. באישור חוק הגיוס הקודם, לא השתתפו הח"כים הערבים בהצבעה.  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר