מזכיר הממשלה ליועמ"שית: "החלטות הממשלה התקבלו כדין, לא בסמכותך לבטל אותן"

יוסי פוקס הגיב לגלי בהרב-מיארה, שביקרה החלטות ממשלה ביטחוניות וכלכליות גדולות, שלטענתה התקבלו בהיעדר תשתית מקצועית ומשפטית מתחייבת • "בסיכומו של דבר, הסמכות לביטול החלטות כאלה מסורה או לממשלה עצמה, או למחוקק או לבית משפט מוסמך לאחר שקיים הליך הוגן", כתב פוקס במכתב לעו"ד גיל לימון, המשנה ליועמ"שית למשפט ציבורי-מנהלי

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ויוסי פוקס, מזכיר הממשלה. צילום: אורן בן חקון, הרצי שפירא

לאחר שהיועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, והמשנה המנהלי, גיל לימון, שלחו היום (ראשון) מכתב חריף ובו הזהירו כי לאחרונה התרבו מקרים של קבלות החלטות ממשלה בניגוד לכללים, השיב מזכיר הממשלה יוסי פוקס ליועמש"ית: "לא בסמכותך לבטל את החלטות הממשלה, הן התקבלו כדין".

גלי בהרב-מיארה נכנסה לתפקיד היועמ"ש: "אמון הציבור בראש סדר העדיפויות" (ארכיון) // לע"מ

לדבריו של פוקס, "רק בית משפט מוסמך לפסול החלטת ממשלה לאחר הליך הוגן, ואין להעלות על הדעת שהייעוץ המשפטי לממשלה יקבע לממשלה, ביחס להחלטות שהצביעו עליהן, אושרו בממשלה, מוספרו, פורסמו לציבור באתר משרד ראש הממשלה ופעלו על פיהן, שיש לקיים לגביהן דיון מחודש בממשלה".

"מצב כזה יהפוך את הייעוץ המשפטי לממשלה לאינסטנציה גבוהה מזו של מליאת הממשלה - עמדה שכמוה לא הוצגה בבית הנשיא אפילו בידי הגורמים האקטיביסטים ביותר שהשתתפו באותן השיחות ומכל מקום, אין לה שמץ של יסוד בדין".

הוא המשיך והדגיש את הגבלת כוחה של היועמש"ית, כפי שהוא צריך להיות בראות עיניו: "הדרישה שלפיה הממשלה אינה רשאית להכניס שינויים בהצעת מחליטים שמוצגת בפניה, משמעה שמי שמכין את הצעת ההחלטה הופך להיות הרשות המוסמכת במקום הממשלה, והיא בלתי מתקבלת על הדעת בכל תפיסה משילותית או ניהולית שהיא".

ישיבת הממשלה (ארכיון), צילום: קובי גדעון/לע״מ

"יעלה על דעתך, למשל, שאם ראש אשכול הכפוף לך מעלה בפניך הצעה להחלטה שבסמכותך לקבל, תהיה מנוע מלהכניס בה שינויים אלא אם אותו כפוף יואיל בטובו להעלות בפניך הצעת תיקון עם "תשתית עובדתית ומשפטית?" שאל.

"מאז שהוקמה הממשלה, התקבלו יותר מ-700 החלטות, ואני יכול לספור בשתי ידיים את המקרים שבהם היו מחלוקות עם הייעוץ המשפטי לממשלה שלא נפתרו", ביקש להזכיר. "לא למותר לציין, כי במקרים שהיו מחלוקות, והממשלה קיבלה החלטה בניגוד לעמדת הייעוץ המשפטי לממשלה, הייתה דחיפות להחלטה והיא נועדה לטובת המדינה, הציבור, המפונים, המילואימניקים או כל מטרה חשובה, ואף אחת מהחלטות אלו לא בוטלה בבג"ץ למרות שהוגשו עתירות נגד החלטות שונות שהתקבלו, לרבות במקרים שבו בוצעו תיקונים במליאת הממשלה".

בהרב-מיארה (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

פוקס ממשיך וטוען כי הוא איננו מוטה ופועל מתוך כוונה טהורה: "מתוך אחריות לביצוע תפקידי על הצד הטוב ביותר, היו פעמים שאני כמזכיר הממשלה, בממשלה ובקבינט, נאלצתי להתעמת עם שרים בממשלה והגנתי על עמדת היועמ"שית או מי מהמשנים שלה, כאשר היה לי ברור שחריגה מעמדת הייעוץ המשפטי לממשלה בנושא שהיה על הפרק, סותר את החוק או מנוגד לפסיקה. במקרים הפוכים, הגנתי על עמדת שרי הממשלה שפעלו מתוקף סמכותם, ואני מאמין שבכך אני עושה מלאכתי נאמנה".

"לא בסמכותי ולא בסמכותך לבטל החלטות ממשלה - סמכות כזו מסורה או לממשלה עצמה, או למחוקק או לבית משפט מוסמך לאחר שקיים הליך הוגן", הבהיר. "אין גם כל עילה לבית משפט לבטל החלטת ממשלה ראויה שקיבלה הממשלה כדי לסייע ללוחמי המילואים ששירתו במלחמת 'חרבות ברזל' ולשחרור מצוקת הבנייה".

המשנה ליועמ"שית גיל לימון, צילום: אורן בן חקון

"הממשלה עשתה את עבודתה נאמנה, דנה בהצעה שהובאה בפניה, הפעילה שיקול דעת והכניסה בה את השינויים הראויים למען לוחמי המילואים וכדי למנוע מצוקת דיור עתידית", חתם את דבריו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר