בעקבות התבטאויותיהן נגד חיילי צה"ל: תומא סלימאן וחטיב יאסין הורחקו מישיבות הכנסת

ועדת האתיקה הטילה את העונש על חברות הכנסת בעקבות דברי התמיכה שהביעו במעשי החמאס • ח"כ יאסין אמרה בראיון "לא שחטו תינוקות, לפחות ממה שהיה בסרט, ולא אנסו נשים" • ח"כ סלימאן האשימה בטוויטר את צה"ל בתקיפת בית החולים שיפאא' בפצצות זרחן • תומא סלימאן: "החלטה שמשתיקה ציבור שלם ומרסקת את חופש הביטוי"

הח"כיות אימאן חטיב-יאסין (משמאל) ועאידה תומא-סלימאן. צילום: אורן בן חקון

ועדת האתיקה, בראשות ח"כ ינון אזולאי, הרחיקה הבוקר (רביעי) את חברת הכנסת אימאן חטיב יאסין מישיבות הכנסת והמליאה לתקופה בת חודש ימים וכן שללה את שכרה לשבועיים. כמו כן, החליטה ועדת האתיקה להרחיק לתקופה של חודשיים את חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן וגם לשלול ממנה את שכרה למשך שבועיים. זאת בשל התבטאויותיהן בכלי התקשורת וברשתות החברתיות.

ח"כ אימאן חטיב יאסין ממפלגת רע"מ אמרה בראיון בערוץ הכנסת כי מחבלי החמאס ״לא שחטו תינוקות, לפחות ממה שהיה בסרט, ולא אנסו נשים״. לאחר לחץ כבד וביקורות חריפות על דבריה התנצלה יאסין, אך התנצלות זאת לא הרשימה את חברי ועדת האתיקה של הכנסת שכתבו בהחלטתם: "אף שחברת הכנסת התנצלה על הדברים עוד באותו ערב וכן בפני הוועדה ובמליאת הכנסת, הוועדה מצאה כי בהתבטאותה יש משום הכחשה של הטבח וההתעללות שיש בה פגיעה קשה באמון הציבור בכנסת".

יוני ריקנר

כמו כן, ציינו חברי הוועדה בהחלטתם כי הם מביעים את שאט נפשם וסלידתם העמוקה מההתבטאויות המבישות הללו וכואבים את הביזוי והפגיעה הקשה בכבודם של הנרצחים, קרוביהם וכל מי שנפגע מהטבח הנוראי.

חברי הועדה הדגישו בנימוקי החלטתם כי״ הוועדה החליטה פה אחד כי הכחשת הזוועות שעברו רבים מאזרחי וחיילי ישראל על ידי חברת כנסת, נציגת ציבור רשמית של מדינת ישראל המקבלת את משכורתה כשליחת ציבור, היא דבר חמור ביותר העולה לכדי הפרה אתית חמורה״.

"אף אחד לא יוכל להכחיש". חורבות קיבוץ בארי, צילום: יהודה שלזינגר

חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן פרסמה בחשבון ה-x (טוויטר לשעבר) שלה "עדויות" מבית החולים שיפאא', מהן ניתן להבין כי צה״ל תוקף את בית החולים בפצצות זרחן וכי מתבצע ירי חי על העקורים במסדרונות ההומניים. את הפרסום חתמה כך: ״ועדיין מתעקשים פה: הצבא ׳המוסרי בעולם׳ לא פוגע בחפים מפשע ולא תוקף בתי חולים!״. כל זאת על אף שדובר צה״ל פרסם באותו הערב הודעה רשמית ולפיה צה״ל לא תוקף את בית החולים או מכתר אותו וכי בכוונתו לסייע בפינוי מחלקת הילדים של בית החולים שיפא. חברת הכנסת תומא סלימאן לא התנצלה על דבריה ועל כן ספגה עונש חמור יותר - הרחקה בת חודשיים מישיבות הכנסת והמליאה וכן שלילת שכרה למשך שבועיים. 

פצצות תאורה מעל בית החולים שיפאא', צילום: אי.פי

"הוועדה סבורה כי האשמה של צה״ל בפשע מלחמה על ידי חברת כנסת, תורמת למאמציה של אויבי מדינת ישראל לפגוע בלגיטימציה של מדינת ישראל, בין אם במתכוון ובין אם לאו״; כתבו חברי הועעדה בהחלטתם והוסיפו: "הוועדה מצרה על כך שחברת הכנסת תומא סלימאן בחרה להתבצר בעמדתה, לא חזרה בה, התנצלה או הסתייגה מדבריה, אף לאחר הודעתו הרשמית של דובר צה״ל״.

חברי הוועדה ציינו בדבריהם כי ״תגובת חברת הכנסת לפיה בדבריה התבססה על פרסומים זרים לא מקובלת על חברי הוועדה לנוכח העובדה כי היא גם הביעה את מסקנתה מהדברים באותו פרסום. כמו כן, הוועדה סבורה שכתיבת ציוץ לא מהווה ״טעות מקרית״ והושקעה בו מחשבה תחילה״.

מחבל של חמאס ב־7 באוקטובר, צילום: ללא קרדיט

לסיום חתמו חברי הועדה את דבריהם באומרם כי ״חברי הוועדה עמדו על כך כי יש להטיל על חברת הכנסת סנקציה המבטאת את הגינוי המוחלט של הוועדה לציוץ מטעמה ועל כן בנסיבות אלו החליטו פה אחד לראות בהתבטאויותיה של חברת הכנסת תומא סלימאן הפרה חמורה של כללי האתיקה ועל כן הטילו עליה סנקציה של הרחקה לחודשיים מישיבות ועדות הכנסת והמליאה ושלילת שכר לתקופה של שבועיים".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן הגיבה בחריפות: "ההחלטה אינה השתקה אישית שלי בלבד. אלא השתקה של ציבור שלם אותו אני מייצגת והשתקה של כל מי שמעז להשמיע קול שאינו בקונצנזוס.

"אני רואה בחומרה רבה את החלטת הוועדה שנותנת יד לריסוק חופש הביטוי בתוך משכן הכנסת ומחוצה לו ורואה לנכון להזהיר מההשלכות הרות הגורל שיהיו לכך גם על נציגים בפרלמנט וגם על הציבור בכללותו לרבות המיעוט הערבי. אמשיך לייצג את עמדותיי ולפעול לפי עקרונותיי כנגד מלחמות ונגד פגיעה באוכלוסייה האזרחית ובעד פתרון פוליטי בתוך הכנסת ומחוצה לה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר