סביבת לוין על טענות המשטרה: "סיפור שהומצא כניסיון מביש למנוע את הקמת ועדת הבדיקה בפרשת פגסוס"

כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום", שר המשפטים לוין מקים ועדת בדיקה שתבחן את פרשת פגסוס, ואף התכוון לדון בישיבת הממשלה על סמכויותיה • המשטרה, שמתנגדת למהלך, טענה כי אין ברשותה את הכלים והטכנולוגיה להילחם בפשיעה כל עוד יש ועדה שכזאת • מקורבים לשר דחו את הטענות: "הקמת הוועדה לא דוחה בשום אופן את השימוש בכלים"

ישיבת ממשלה ומשרדי NSO. צילום: קובי גדעון/לע"מ ואיי.אף.פי

לאחר חשיפת "ישראל היום" על תוכנית שר המשפטים יריב לוין בעניין וועדת הבדיקה שתבחן את פרשת פגסוס, וכן על כוונתו להעלות לסדר היום בישיבת הממשלה מחר (ראשון) מתן סמכויות לוועדה, הערב דחו בסביבת לוין את טענות המשטרה על כך שהקמת הוועדת תדחה את האפשרות לשימוש ברוגלות נגד הפשיעה במגזר הערבי.

שואף להרחיב את השימוש בכלים טכנולוגיים. המפכ"ל שבתאי, צילום: קוקו

כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום", המפכ"ל קובי שבתאי ובכירים במשטרה אמרו בשבועות האחרונים כי הם דורשים שיוחזרו להם הכלים הטכנולוגיים, לרבות הרוגלות, כדי להילחם בפשיעה המשתוללת בחברה הערבית, אך טענו כי הם יתקשו לעשות בהם שימוש, כל עוד יש ועדת בדיקה ממשלתית לפרשת פגסוס והרוגלות.

לדברי מקורבים לשר המשפטים, "הקמת הוועדה לא דוחה בשום אופן את השימוש בכלים. זה סיפור שהומצא כניסיון מביש של המשטרה למנוע את הקמתה. סוכם במפורש שלא נמתין לוועדה ונאפשר למשטרה לפעול על פי מה שהיועצת מתירה על פי החוק. ככל שהוועדה תמליץ המלצות בהמשך נתקן את הדברים לפי ההמלצות שנאמץ".

נתניהו על פרשת "פגסוס": "כאילו ישתמשו ב-F35 נגד אזרחי ישראל" // צילום: ערוץ הכנסת

מוקדם יותר טענו במשטרה כי חברת הסייבר ההתקפי פאראגון, שמספקת תוכנות רוגלה, ושראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הוא אחד המשקיעים המרכזיים בה וחבר דירקטוריון, לא מסכימה לספק להם את טכנולוגית הסייבר והכלים הטכנולוגים כל עוד יש מעל ראשם ועדת בדיקה ממשלתית לפרשת הרוגלות - כך נודע ל"ישראל היום" מפי כמה מקורות במשטרה ובממשלה.

גם בשב"כ מתנגדים להקמת הוועדה מכמה סיבות, הכוללות גם את השימוש במשטרה וגם את חשיפת היכולות בהם משתמשים. בשב"כ חוששים מחשיפת הכלים בהם משתמשים מעצם העלאת הנושא על סדר היום הציבורי. הטענה של שירות הביטחון הכללי, היא כי עיסוק בנושא ועצם העלאתו על סדר היום הציבורי עלול לגרום לחשיפה מיותרת.

אהוד ברק, צילום: הרצי שפירא

בדיון בוועדת החוקה שהתקיים לפני כחודשיים התברר כי בניגוד למספרים שעליהם דיווחה המשטרה בעבר, ובניגוד לממצאי ועדת מררי שמינה היועמ"ש דאז אביחי מנדלבליט לחקור את הפרשה - בזמן שבו נעשה שימוש ברוגלה, בין 2018 ל־2022, המשטרה עשתה בה שימוש בלא פחות מ־1,000 טלפונים של חשודים ונחקרים. מהדיון בוועדה עלה כי גם במכשיריהם של עדים, שאינם חשודים בעבירות פליליות, נשתלה התוכנה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר