משרד המשפטים מעכב את תחילת הפיילוט לרחצה נפרדת במעיינות

בייעוץ המשפטי לממשלה הוחלט כי הפיילוט לרחצה נפרדת במעיינות, שעליו פורסם ב"ישראל היום", לא יכול לפעול עד שיקבל אישור משפטי • היום תתקיים ישיבה של משרד המשפטים כדי לבחון את הנושא

רחצה בעין מוקש. צילום: אייל מרגולין - ג׳יני

הייעוץ המשפטי לממשלה מעכב את תחילת הפיילוט לרחצה נפרדת במעיינות שמובילה השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן.

במשרד המשפטים הודיעו לסילמן ולאנשי רשות הטבע והגנים כי עדיין אין אישור משפטי לפיילוט וכי עד שלא יתקבל אישור משפטי הם לא יכולים להפעיל את הרחצה הנפרדת במעיינות או לפרסם את השעות המתוכננות של הרחצה בהפרדה על ידי רשות הטבע והגנים.

היום צפויה להתקיים ישיבה של אנשי משרד המשפטים והייעוץ המשפטי לממשלה, בהשתתפות המשנה ליועמ"שית, עו"ד אביטל סומפולנסקי, צוות השרה סילמן ואנשי רשות הטבע והגנים, כדי לבחון אם ניתן להפעיל את הפיילוט של הרחצה הנפרדת במעיינות.

השרה עידית סילמן. ארכיון, צילום: הרצי שפירא

הפיילוט, שעל אודותיו פורסם לראשונה ב"ישראל היום" בשבוע שעבר, היה אמור להתחיל היום (ראשון) במעיין הטבע עין חניה ולאפשר בו רחצה בהפרדה מגדרית בין השעות 17:00 ל־20:00, לאחר שעות הפעילות הרגילות של האתר. אולם, כעת לא ניתן להתחילו ולא ברור אם בישיבה שתתקיים היום יספיקו לקבל החלטה באשר למתווה המוצע.

השרה סילמן לא המתינה לאישור משרד המשפטים לפני שהכריזה על תחילת הרחצה בהפרדה, משום שלדעתה הפרדה מעבר לשעות הפעילות לא פוגעת באף ציבור. בשבוע שעבר כינתה סילמן את המהלך: "זה נהנה וזה לא חסר. אני מצפה שגם גדולי הפלורליסטים יברכו על הניסיון לאפשר לכל אישה ואיש ליהנות ממשאבי הטבע בהתאם לאמונתם ולדתם".

"לרשות אין סמכות"

בעבר משרד המשפטים כבר עצר פיילוט לרחצה בהפרדה מגדרית במעיינות. ב־2020 התקיים פיילוט לרחצה נפרדת שהופעל בתוך שעות הפעילות של עינות צוקים, אך הוא נפסל על ידי משרד המשפטים על בסיס חוות דעת של המשנה ליועמ"שית לשעבר, דינה זילבר, שמתנגדת להפרדה מגדרית בטענה שמדובר בפגיעה בשוויון. אז אמרה כי אין לרשות הטבע והגנים הסמכות לתת לציבור שירות בהפרדה.

רחצה בעינות צוקים, צילום: רשות הטבע והגנים

כעת מדובר בפיילוט שונה, שכן הוא מתוכנן להתקיים נקודתית בחודש אוגוסט, באתרי רשות שמורות הטבע עין חניה ועינות צוקים ולפעול רק מעבר לשעות הפעילות הרגילות של אותם אתרי טבע, כדי שלא לפגוע בשעות הרחצה של הציבור הכללי. שני אתרי הטבע שנבחרו פועלים בשעות הקיץ בין השעות 8:00 ל־17:00. הרחצה בהפרדה מגדרית אמורה להתקיים רק בחלק מימי השבוע, ורק מעבר לשעות הפעילות הרגילות במעיינות הללו - במטרה שהפעילות לא תבוא על חשבון שעות הרחצה של הציבור הכללי, שמעוניין לרחוץ באופן חופשי וללא הפרדה.

לפי התוכנית המקורית, אם הפיילוט ייצא לפועל, עין חניה יפעל במתכונת של רחצה בהפרדה בימים ראשון ורביעי בין השעות 17:00 ל־20:00. עוד הוחלט כי בימי חמישי יפעל האתר מעבר לשעות הפעילות, בין השעות 17:00 ל־19:30, לכלל האוכלוסייה - ללא הפרדה.

כמו כן, ובתיאום עם המינהל האזרחי, תופעל האפשרות לרחצת בוקר נפרדת בעינות צוקים בימים רביעי וחמישי בין השעות 06:30 ל־08:00.

אורי קידר מנכ״ל תנועת ישראל חופשית: ״בשעה שמאות אלפי ישראלים נמצאים ברחובות במשך יותר מחצי שנה בכדי להגן על שלטון החוק, אנחנו מאמינים שבכירי משרד המשפטים העוסקים בנושא ימשיכו לעמוד על משמר החוק והצדק, ולא יתנו ידם לפגיעה חמורה בשוויון, ולא יגרמו למשפחות לשאול אם הבוקר מותר להן לבקר יחד בשמורות הטבע או שהיום פחות מתאים. החוק לא מתכופף בפני שרים קיצוניים ולא מתכופף לטובת פיילוט כזה או אחר״.

ארגוני בצלמו, שוברות שוויון ויהודית ליועמשי"ת לממשלה גלי בהרב מיארה: "פיילוט הרחצה הנפרדת במעיינות מהווה תיקון לאפליה רבת שנים". במכתב משותף לשלושת הארגונים, פנו המנכלי"ם ליועמשית הממשלה בקריאה לא להתערב בהחלטתה של השרה עידית סילמן ולאפשר לציבור גדול להנות ממשאבי הטבע של מדינת ישראל.

שי גליק מנכ"ל ארגון בצלמו מסר: "סוף סוף טיפה צדק בא לעולם. אחרי ששנים רבות הציבור הדתי והחרדי הודר ממשאבי הטבע סוף סוף הגיעה השרה סילמן ועשתה תיקון. אנחנו קוראים ליועמ"ש לא רק לאשר את הדבר אלא גם לברך עליו ולקדם המשך חלוקה צודקת של משאבי הטבע בישראל לכולם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר