ביקורת ומכתב התרעה לפני עתירה לבג"ץ נגד פיילוט הממשלה שיאפשר רחצה נפרדת במעיינות: "כפיית הפרדה מגדרית"

אף שהפיילוט ייערך חודש אחד בלבד, ומעבר לשעות הרחצה הרגילות לציבור הכללי, ארגון ישראל חופשית ביקר והגיש מכתב עתירה • מנכ"לית שדולת הנשים: "המרחב הציבורי הופך למפלה ולא שוויוני" • מנגד, מנכ"ל בצלמו בירך על הצעד: "יום חג, סוף-סוף כלל אזרחי ישראל יוכלו ליהנות ממשאבי הטבע" • מנכ"ל הציונות הדתית ביקר את המתנגדים: "חוסר היכולת לכבד דעות ותפיסות עולם שונות - פשוט לא ייאמן" • הצביעו בסקר

עין חניה

לאחר הפרסום ב"ישראל היום", שלפיו הפיילוט "רחצה בהפרדה מגדרית בחודשי הקיץ" יחל לפעול כבר בשבוע הבא בחלק ממעיינות רשות הטבע והגנים, ביוזמת השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, הגיעו תגובות אוהדות ומתנגדות למהלך של השרה.

עו״ד גלי זינגר, משנה למנכ״לית ומנהלת המחלקה המשפטית של שדולת הנשים, אמרה: "זה מתחיל בפיילוט, ולאט-לאט מתרחב לחברה כולה. אנחנו עדות בתקופה האחרונה ליותר ויותר מקרים שבהם המרחב הציבורי הופך למפלה ולא שוויוני, והכל - במימון כספי ציבור. במקרים מסוימים אפילו מציעים הנחות למי שיגיע בשעות הנפרדות. הצעדים האלה מדאיגים מאוד".

יש מי שלקחו את הסיפור צעד קדימה, ואף הגישו מכתב אזהרה לפני תביעה נגד השרה סילמן. אורי קידר, מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, אמר: "משפחות בישראל לא יקומו בבוקר ויחשבו אם היום מותר לבקר בשמורת הטבע שבה הם מתכוונים לטייל, או שהיום יש הפרדה מגדרית. זו סיטואציה שאסור שתקרה. אנחנו נפעל באפיקים המשפטיים, ובמקביל אנחנו קוראים לציבור כולו להגיע לשמורות מתי שהן פתוחות, וליהנות ממה שיש לאתרים להציע".

חבר הכנסת לשעבר רם שפע אמר: "הנה, שוב - בלי טיפת בושה, סילמן מתעקשת להמשיך לדחוף 'פיילוט' ברחצה נפרדת. אתם מבינים מה יהיה השלב הבא, נכון? כיבוד ורגישות לאחר - בהחלט כן, כפיית הפרדת מגדרית זוחלת - בשום אופן לא".

מנגד, היו גם תגובות אוהדות. שי גליק, מנכ"ל בצלמו, פנה לשרה בעניין: "מדובר ביום חג. סוף-סוף יוכלו כלל אזרחי ישראל, לא משנה דתם, ליהנות ממשאבי הטבע. עד כה הודרו עשרות אחוזים מאזרחי ישראל, יהודים וערבים כאחד, מגישה למשאבי טבע. כעת סוף-סוף האפליה בוטלה. אני מודה לשרה ומחזק את ידיה. נמשיך להיאבק למען זכויות האדם של אזרחי ישראל בכלל, ושל הציבורים הדתי והחרדי בפרט".

עינות צוקים, צילום: Mboesch

מנכ"ל מפלגת הציונות הדתית, יהודה ולד, תמך בפיילוט של השרה סילמן ומתח ביקורת על המבקרים: "זה לא משנה שזה מעבר לשעות הפעילות, זה לא משנה שהם לא נפגעים מזה, זה לא משנה שיש לזה ביקוש. חוסר היכולת שלהם לכבד דעות ותפיסות עולם שונות - לא ייאמן. הכפייה החילונית וחוסר הכבוד למסורת ולאנשים ששומרים אותה הם סכנה אמיתית לדמוקרטיה ולחברה הישראלית".

הפיילוט, שעליו התחייבה השרה סילמן כבר לפני כמה חודשים, יתקיים נקודתית בחודש אוגוסט, באתרי רשות שמורות הטבע עין חניה ועינות צוקים.

עידית סילמן נאמה בוועידת האקלים של"הארץ" - והושתקה על ידי הקהל

הפיילוט יפעל מעבר לשעות הפעילות הרגילות, על מנת לא לפגוע בציבור הכללי. שני אתרי הטבע שנבחרו פועלים בשעות הקיץ בין השעות 8:00 ו־17:00. הרחצה בהפרדה מגדרית תתקיים רק בחלק מימי השבוע, ורק מעבר לשעות הפעילות הרגילות של המעיינות הללו - במטרה שהפעילות לא תבוא על חשבון שעות הרחצה של הציבור הכללי, שמעוניין לרחוץ באופן חופשי וללא הפרדה.

 
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר