לוחמי 669 במילואים מתריעים: "נפסיק לשרת אם הרפורמה תעבור ללא הסכמה"

במכתב לשר הביטחון ולרמטכ"ל קוראים חיילי המילואים ביחידת החילוץ לעצור את החקיקה בכנסת "ולחלץ את המדינה מן התהום אליה היא מתדרדרת" • עוד הם כותבים: "מצפים מנציגנו בכנסת גמישות מחשבתית ויכולת לזהות החלטות שגויות ולתקנן" - בדיוק כפי שהם פועלים ביחידה

ההפגנה בתל אביב נגד הרפורמה , צילום: גדעון מרקוביץ'

גם לוחמים במילואים מיחידת החילוץ הקרבי 669 מצטרפים למתנגדים לרפורמה המשפטית: במכתב ששלחו היום (חמישי) לשר הביטחון, יואב גלנט, לרמטכ"ל, הרצי הלוי למפקד חיל האוויר ולמפקדיהם כתבו כי הם לא יוכלו עוד לשרת בצה"ל "אם מהלכי החקיקה יעברו במלאום ללא הידברות והסכמה".

במכתב תחת הכותרת "התרעת משרתי מילואים ביחידת החילוץ הקרבי 669", נכתב: "מהלכי החקיקה אותם מקדמת הממשלה מכוונים לשנות מן היסוד את מבנה השלטון בישראל, ונעשים באופן חפוז וללא בקרה ראויה. תהליך חקיקה רשלני זה מעניק סמכויות וכוח רב לממשלה תוך החלשת האיזונים והבלמים המאפיינים משטר דמוקרטי יציב. חרף אזהרותיהם של מומחים מן הארץ והעולם, חרף קריאתו של נשיא המדינה וחרף מחאות ענק המתקיימות מזה שבועות, ממשיכה הממשלה לקדם את החקיקה.

תרגיל של יחידת החילוץ 669. "מתמקדת בהצלת חיי אדם", צילום: אורן כהן

"מיום הקמתה, היחידה נמצאת בכוננות מתמדת להצלת חיי אדם. מתוקף תפקידנו, הוכשרנו ולמדנו לפעול בצורה שקולה ומדודה ולהתייחס ביראת כבוד לתפקיד המוטל עלינו, גם כשהזמן דוחק והסכנה רבה. הצלחה במשימת חילוץ מבוססת על גמישות מחשבתית ויכולת לזהות החלטות שגויות ולתקנן. כך מצופה מחיילי היחידה וכך אנו מצפים מנציגינו בכנסת ובממשלה.

הפגנה בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית. "לא יכולים לשבת בחיבוק ידיים מול התפוררות הדמוקרטיה", צילום: גדעון מרקוביץ'

"המצב הקיים נוגד את ערכינו ואיננו יכולים לשבת בחיבוק ידיים אל מול התפוררות הדמוקרטיה. אנו, ששירתנו ומשרתים במילואים במסירות, תוך סיכון חיינו, כלוחמים, תומכי לחימה וצוותי רפואה, מתריעים כי לא נוכל עוד לשרת את מדינתנו אם מהלכי החקיקה יעברו במלואם ללא הידברות והסכמה.

"אנו קוראים לכנסת ולממשלה לעצור, לבצע הערכת מצב מחודשת ולחלץ את המדינה מן התהום אליה היא מדרדרת". 

שר הביטחון יואב גלנט. "סרבנות היא פגיעה בביטחון המדינה", צילום: אורן בן חקון

יחידה 669, היא יחידה של חיל האוויר הישראלי המתמחה בחילוץ קרבי ונחשבת לאחת מארבע יחידות העילית של צה"ל. היחידה משתתפת במבצעים מיוחדים של צה״ל וגופי ביטחון נוספים. בנוסף, מוזנקים צוותי היחידה לאירועי חילוץ מורכבים אשר גופי החירום האזרחיים אינם מסוגלים לתת להם מענה הולם.

בשבועות האחרונים מאז החלה חקיקת הרפורמה המשפטית קראו בין השאר גם חיילי מילואים ביחידות נוספות בצה"ל לעצור את החקיקה ואיימו כי יפסיקו לשרת אם היא תעבור במתווה הנוכחי.

שר הביטחון יואב גלנט יצא בשבוע האחרון נגד הקריאות הגוברות לסרבנות מצד אנשי מילואים, במחאה על המהפכה המשפטית. במהלך מפגש עם חיילי ומפקדי גדוד המילואים 363 אמר: "כל קריאה לסרבנות היא פגיעה בביטחון ישראל, אסור לאף אחד להשתמש בסמל היחידה, בסמל צה"ל או בדגל ישראל על מנת להצדיק צד אחד. בשום פנים ואופן לא קוראים לסרבנות בשום מקום, בשום גזרה, בשום חיל ובשום יחידה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר