לוין: "לא אתן שימרחו אותי; מו"מ לפשרה יתחיל כשהם יבינו שאנחנו רציניים"

בשיחה עם ההסכת "רואים רחוק", מאשר שר המשפטים כי הממשלה משנה את תוכניתה הראשונית - ובמקום לאשר את כל הרפורמה כמקשה אחת, מתכננת לקדם אותה בשלבים • לוין מספר בהסכת מדוע הרפורמה המשפטית תשפיע על כל תחומי החיים ותסייע למלחמה בטרור • את אהרון ברק הוא מכנה "פוליטיקאי עם דרך התבטאות מאוד קיצונית, שהכתיב מינויים בצלמו ובדמותו"

רואים רחוק - אריאל כהנא עם שר המשפטים יריב לוין על הרפורמה המשפטית // צילום: משה בן שמחון ויוני ריקנר

כמעט שני עשורים עברו מאז סגן ראש הממשלה ושר המשפטים דהיום, יריב לוין, הציג בפני בפעם הראשונה את תפיסתו בדבר בלימת האקטיביזם של בית המשפט העליון. הוא היה אז פעיל פוליטי צעיר ואילו אני התחלתי את דרכי בעיתונות.

 

 

שנים רבות חלפו. לוין, שאז היה בין הבודדים שיצאו נגד אהרון ברק ומשנתו, מבטא כיום את קולם של רבים הסבורים שנדרש לאזן מחדש את היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת והמבצעת. עם כניסתו לתפקיד הוא ויו"ר ועדת חוקה, שמחה רוטמן, יצאו לשורת מהלכים מהירים ונועזים שמטלטלים את היחסים עם מערכת המשפט והולידו מחאה ציבורית חריפה, ולעיתים קיצונית.

נתניהו ולוין, צילום: אורן בן חקון

שר המשפטים מודע היטב לסערה ואחרי כמה שבועות שעיקרם היה הכנת המהלכים מאחורי הקלעים - וגם מחלת חורף קצרה - התיישב לשיחה בת 45 דקות, במסגרת ההסכת "רואים רחוק". דיברנו על הרבה מההיבטים שנוגעים לרפורמה אף כי לא הספקנו הכל.

"הטענות מוצדקות"

על נכונותו לדבר עם מתנגדי הרפורמה. "לא רק שאני מוכן לדבר – אני רוצה לדבר", הוא אומר. להערכתו, שיחות ממשיות בין מתנגדי הרפורמה לתומכיה יהיו כאשר דיוני ועדת החוקה יתקדמו לקריאה שניה ושלישית ו"הם יבינו שהגיע הזמן לדבר ברצינות. ואז אפשר לסכם את הדברים מהר מאוד".

את ההפגנות והקריאות הנוכחיות נגד הרפורמה, הוא כניסיון להכשיל את המהלך כולו. לכן גם דחה את בקשת נשיא המדינה להקפיא את הליכי החקיקה לשבועיים.
לוין מסביר בהרחבה מדוע מכל הנושאים שעל סדר היום הישראלי דווקא הרפורמה המשפטית היא החשובה ביותר בעיניו.

הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב, 4 בפברואר 2023, צילום: קוקו

"אלה בעיות ליבה שמקרינות על כל תחום שאפשר להעלות על הדעת. כשאנחנו רוצים להילחם בטרור, לחזק את ההתיישבות, לעשות צדק עם ציבורים שמודרים ואינם מיוצגים – אנחנו נתקלים במערכת המשפט, והרשימה היא אינסופית. באים אלינו בטענות שנבחרנו אך איננו שולטים. הטענות מוצדקות. הסיבה לכך היא מערכת המשפט".

לוין משוכנע שהשינוי הדרמטי בהרכב הוועדה לבחירת שופטים יביא לגיוון בהרכב השופטים. כתוצאה מכך בתי המשפט יפסקו לטובת תושבי דרום תל אביב, ולא להעדפת הזכויות של מסתננים שנכנסו לארץ שלא כחוק.

"הרפורמה תביא לשופטים שיפעלו בדרך של ודאות משפטית, שיבינו שעדיף לא לסכן את חיי צה"ל, בשם עקרונות שאיני מבין מהם, כדי להגן על אוכלוסיה שתומכת בטרור. זה יביא לשיפור תפקוד המערכות שנלחמות בטרור, יצמצם את הבירוקרטיה, ויתן לאזרח שירות הרבה יותר".

ש: מה תשובתך לטענה שתאבד העצמאות המשפטית?

"ההפך הוא הנכון. ראשית, ברוב המדינות הדמוקרטיות, נבחרי ציבור מעורבים בבחירת שופטים. שנית, מרגע ששופט נבחר זה לכל החיים. לכן הוא עצמאי בפסיקותיו ובהחלטותיו. הממשלה לא תשלוט במינוי השופטים אלא הממשלות, שהן מתחלפות כפי שהיה ב-15 השנים האחרונות. לו הרפורמה הזו הייתה יוצאת לדרך אז, היית רואה כיום בית המשפט הרבה יותר מגוון כי מדי שנה מתחלפים 2-3 שופטים בעליון בלבד. כאשר הליכוד שלט במשך שנים רבות, הקואליציות היו מגוונת ושרי המשפטים היו שונים. לכן נקבל תוצאה מגוונת".

נשיאת העליון, השופטת אסתר חיות, צילום: אורן בן חקון

לוין טוען כי המצב השורר כיום בישראל איננו דמוקרטי, משום ששופטי בג"ץ גם "נטלו לעצמם את החירות לבחון חוקי יסוד" וגם משום שאינם מעניקים חופש ביטוי למי שסוטה מהדרך שהם התוו. "יש היום משטרת מחשבות ומונוליטיות. אנשים שחשובים אותו דבר. ראה את ההשתלחות של השופטת ורדה אלשיך, בשופט פרופסור עודד מודריק, שהעז להביע תמיכה ברפורמה. זו מערכת שמשתיקה כל אחד ולא מאפשרת קידום למי שיש לו עמדה אחרת. השופט ברק הגדיר אותה כמשפחה שלא כל אחד יכול לבוא לתוכה. ואני אומר, בית המשפט העליון הוא של כלל אזרחי ישראל", הוא מציין.

"מערכת המשפט לא צריכה להיות משובטת"

הוא גם עומד על כך שאין קשר בין הרפורמה למשפט נתניהו ודוחה את הטענה שהשופטים שתמנה הממשלה הנוכחית יהיו אלה שיפסקו בערעור הסופי שנתניהו יגיש בבוא היום לבית המשפט העליון.

"אלה ממש דברי הבל. האם יש לי חוש נבואי שגרם לי לעסוק בנושאים האלה לפני 20 שנה כי ידעתי שיגישו את תיקי השקר נגד נתניהו?! הרפורמה לא נוגעת בדברים האלה. ועוד דבר, ההנחה שעומדת בבסיס הטיעון הזה היא שמשפט נתניהו יימשך 15 שנה שזו התקופה שלארכה מתחלפים כל שופטי העליון. אם זה המצב, אז מערכת המשפט באמת חולה".

לוין תוקף בחריפות את ראשי מערכת המשפט על כך שמנעו כל סוג של שינוי. את נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק, הוא מגדיר כפוליטיקאי. "מי שראה את הראיונות שלו ראה פוליטיקאי עם דרך התבטאות מאוד קיצונית. אדם שמשך בחוטים הפוליטיים במשך שנים והכתיב מינויים בצלמו ובדמותו. מערכת המשפט לא צריכה להיות משובטת שבה שופטים בוחרים את עצמם".

נשיא בית המשפע העליון בדימוס אהרון ברק, צילום: אורן בן חקון

לוין מאשים את ראשי מערכת המשפט שמעולם לא יזמו בעצמם את גיוון בית המשפט וגם כיום הם מנסים לסכל זאת. "איפה הייתם כל השנים האלה? למה מנעתם כל סוג של דיון? למה לא הבאתם הצעה לתיקון? הדרך שלהם היא למסמס ולמרוח. הם מתנגדים להכל. הם רק רוצים לבזבז את הזמן כפי שעשו לפרופ' דני פרידמן (כשהיה שר המשפטים ויזם רפורמות – א"כ). המטרה שלהם לכל את החקיקה. אצלי זה לא יקרה", אומר שר המשפטים.

לוין לא שולל שינויים בהצעה שהניח, בכלל זה לא בנוגע לפסקת ההתגברות. ובכלל הוא אומר כי יהיו שינויים ברפורמה כפי שהוצגה. אחד מהם, הוא מאשר, כי יש כוונה של הממשלה לפרוס על פני זמן רב יותר את הליך החקיקה של הרפורמה, כך שבניגוד לתכנית הראשונית לא כל חלקיה יאושרו במושב החורף הקרוב.

"יכול להיות שזה יקרה. אלה דברים טכניים. חלוקת ההצעה לשניים או שלושה חלקים, תאפשר אולי לסיים את חלקה מהר יותר. לדבר הזה יש יתרון וחשיבות כי אינו רוצים שבגלל תקלה או אירוע חיצוני, נימצא במצב שאיננו מצליחים להעביר כלום. אם נצליח להעביר חלק עוד במושב הזה, זה מבורך וחשוב".

אחת ההתחייבויות המשמעותיות ביותר שלוין משמיע בשיחה הוא שבית המשפט ימשיך להיות חזק ולבלום את הממשלה, במקרים של פגיעה בזכויות האדם. לדבריו גם לאחר הרפורמה בית המשפט יוכל לקבל החלטות רבות עוצמה, "כפי שהתקבלו ב-50 השנים הראשונות של המדינה".

אשר לחששות שישראל תוקע על ידי הקהילה הבינלאומית אומר לוין כי גם הטענות האלה חסרות בסיס. הוא מאשים את האופוזיציה בניסיון להפעיל לחצים חיצוניים על הממשלה. "זה עניין ישראל פנימי"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר