בג"ץ: על המדינה להשיב עד מחר לעתירה נגד ההסכם עם לבנון

לאחר ההודעה הרשמית של רה"מ לפיד על הגעה להסכם בין ישראל ללבנון, ח"כ בן גביר אמר שיעתור נגדו: "מדובר בהסכם בלתי חוקי" • בליכוד הועלתה הצעה דומה, אולם טרם התקבלה החלטה בעניין • מנגד, יו"ר מרצ זהבה גלאון אמרה: "טוב שלפיד לא נכנע לכל מחרחרי המלחמה"

לפיד ונתניהו בפגישת עדכון ביטחוני (ארכיון), צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

בגוש נתניהו מביעים התנגדות חריפה להסכם עם לבנון, לאחר ההודעה הרשמית של ראש הממשלה לפיד על כך שישראל ולבנון הגיעו להסכם על הגבול הימי בין המדינות. ראש האופוזיציה בנימין נתניהו אמר כי מדובר "בהסכם כניעה", ח"כ איתמר בן גביר כבר הודיע כי יעתור לבג"ץ נגד ההסכם. בליכוד הועלתה הצעה דומה, אולם טרם התקבלה החלטה בעניין. 

פורום קהלת וארגון לביא עתרו לבג"ץ נגד החתימה על הסכם הגז עם לבנון, והגישו בקשה להוציא צו על תנאי לפיו ימנע מהממשלה להצביע מחר על אישור ההסכם. הסיבה לכך היא, לטענת קהלת, כי בגץ הורה לממשלה להגיב לעתירתם עד ה27.10.2022 ואילו הממשלה מבקשת לקבוע עובדות בשטח ולאשר את ההסכם עוד טרם תגובה ודיון בעתירה. השופט דוד מינץ הורה לממשלה להגיב על בקשת קהלת עד מחר (רביעי) בשעה 10 בבוקר.

״זה איננו הסכם היסטורי אלא כניעה היסטורית״  אמר ראש האופוזיציה בהצהרה לתקשורת: "במשך למעלה מעשור הממשלות בראשותי לא נכנעו לאיומים של נסראללה - ולא קיבלנו מלחמה. עד שהגיע לפיד. תוך שלושה חודשים לפיד נכנע כניעה מוחלטת לכל הדרישות של חיזבאללה.

ראש האופוזיציה נתניהו, צילום: קוקו

"ביום שבו נכנס לפיד ללשכת ראש הממשלה, שיגר נסראללה מל״טים לאסדת גז בשטחנו - דבר שהוא לא העז לעשות תחת הממשלות בראשותי. הוא איים על לפיד: ״בכוח הנשק אחייב את ישראל להיכנע במשא ומתן״.

"לפיד שהתנגד למתווה הגז שחבריי ואני הבאנו לטובת אזרחי ישראל - מתווה שהפך את ישראל למעצמת גז עולמית - עכשיו ממהר להוציא את הגז מהמים לטובת חיזבאללה. אני רוצה להזכיר ללפיד שמאגר ״כריש״ נמצא בעומק השטח שלנו, שעבודות הפיתוח שם התחילו לפני 5 שנים, ושמעולם לא חלמנו לבקש רשות מנסראללה כדי להפעיל אותו.

איך אמר דיוויד פרידמן, שגריר ארה״ב לשעבר שטיפל בנושא: ״לבנון קיבלה 100%, ישראל קיבלה 0״. הוא צדק. זה איננו הסכם היסטורי, זוהי כניעה היסטורית - מכירת חיסול. הוא לא יוכל להתמודד עם המירוץ של איראן לנשק גרעיני, ועם התערערות הסדר העולמי בעקבות המשבר באוקראינה. מול צבר האיומים שישראל ניצבת בפניו, המשוואה החדשה שיצר לפיד, לפיה איומים נענים בכניעה, היא סכנה אסטרטגית לביטחון ישראל.

דיוויד פרידמן. לשעבר שגריר ארה"ב בישראל, צילום: שריה דיאמנט

"מעבר לעובדה כי מדובר בהסכם כניעה מביש, מדובר בהסכם בלתי חוקי. חוק יסוד: משאל עם קובע כי העברת שטחים מריבונות המדינה לריבונות זרה חייבת לעבור במשאל עם, או באישור של 80 חברי כנסת", טען ח"כ בן גביר. 

"במצב הנוכחי, לפיד וגנץ מנסים לעשות מחטף, ולהעביר את ההסכם שכולל העברת שטחים ריבוניים מידי ישראל ללבנון בהחלטה של ממשלת מעבר ערב בחירות". 

יש עתיד בתגובה לדבריו: "שוב נתניהו בוחר לצאת לתקשורת ולדקלם את מסריו של נסראללה. יו"ר האופוזיציה למדינה, שהיה תומך נלהב בהסכם, הפך למתנגד קולני רק כי לא הצליח להשיג אותו בעצמו. המלצה לנתניהו: שים את האינטרס האישי בצד, תקשיב לראשי מערכת הביטחון שתומכים פה אחד בהסכם, ופרגן לרה"מ לפיד שמביא תוצאות לאזרחים".

"עתירה דחופה לבית המשפט"

אנחנו לא נאפשר למחטף הזה להתרחש - ונגיש עתירה דחופה לבית המשפט העליון בדרישה כי יעצור את ההסכם הבלתי חוקי באופן מיידי", הוסיף יו"ר עוצמה יהודית. 

כמו כן, ח"כ אורית סטרוק הפנתה את הביקורת אל נציגי הימין בממשלה - השרים גדעון סער ואיילת שקד. "כשלפיד שועט אל ההסכם - לאן נעלמה זכות הווטו?", תהתה סטרוק. "מצופה מגדעון סער להפעיל את זכות הווטו שלו כשר המשפטים, כפי שהתחייב רק לפני שבוע במכתבו אלינו ומאיילת שקד להפעיל את זכות הווטו של 'גוש ימינה' כדי לוודא שחוק משאל עם (שהיא חוקקה יחד אתנו) - יכובד".

שני הצדדים אישרו את ההסכם, צילום: GettyImages, חיים צח/לע"מ, אי.אף.פי, רויטרס

מנגד, בגוש המרכז-שמאל קיבלו בשמחה את ההסכם. שר הביטחון בני גנץ אמר לאחר הודעת ראש הממשלה לפיד: "אני מברך על הודעת נשיא לבנון על קבלת ההסכם. ישראל מעוניינת בלבנון כשכנה יציבה ומשגשגת וההסכם שאליו אנו מתקדמים הוא הגון וטוב לשני הצדדים".

גנץ ציין כי "בחודשים האחרונים מערכת הביטחון ליוותה מקרוב את המו"מ על הגבול הימי בצפון בהיבט הביטחוני. עמדנו בנחישות על כך שההסכם יבטיח את האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל. לא ויתרנו ולא נוותר על מילימטר אחד של ביטחון".

עוד אמר שר הביטחון: "ההסכם מתקדם למרות איומי ארגון הטרור חיזבאללה שניסה לחבל בתהליך ולא בגללו. נמשיך לעמוד על הצרכים הביטחוניים בכל תרחיש ולספק ביטחון לאזרחי ישראל, נוודא שההסכם מקיים גם את זכויותיה הכלכליות של ישראל ונציג את ההסכם לציבור באופן שקוף וברור ולפי החוק".

"הישג משמעותי למען ישראל. חג שמח". גלאון, צילום: פיני סילוק

יו"ר מרצ זהבה גלאון הודיעה ששרי מפלגתה יתמכו בהסכם: "מברכת את ראש הממשלה לפיד על ההסכם עם לבנון. טוב שלא נכנע לכל מחרחרי המלחמה. שרי מרצ יתמכו בהסכם בקבינט. צעד ראשון לשלום". שרת הכלכלה שיתפה את הודעתו של ראש הממשלה וכתבה: "יָגַעְתָּ וּמָצָאתָ-תַּאֲמִין. עוד הישג משמעותי למען ישראל. חג שמח".

ההסכם יגיע לקבינט ומשם לממשלה; לפיד: "הישג היסטורי" 

מוקדם יותר היום הודיע ראש הממשלה יאיר לפיד כי מחר יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני ולאחריו ישיבת ממשלה מיוחדת בה תאושר טיוטת ההסכם עומדת באופן מלא בעקרונות שהציגה ישראל, הן בתחום הביטחוני והן בתחום הכלכלי. "מדובר בהישג היסטורי שיחזק את ביטחון ישראל, יכניס מיליארדים לכלכלת ישראל ויבטיח את היציבות בגבול הצפון", אמר רה"מ. 

השתתפו בהכנת הידיעה: אמיר אטינגר ואריאל כהנא

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר