לפיד הודיע רשמית: "ישראל ולבנון הגיעו להסכם היסטורי על הגבול הימי"

רה"מ צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "מדובר בהישג היסטורי שיחזק את ביטחון ישראל, יכניס מיליארדים לכלכלת ישראל ויבטיח את היציבות בגבול הצפון" • סגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני שהעביר את טיוטת ההסכם לחתימתו של הנשיא: "אפשר לומר שהגענו לפתרון שמשביע את רצונם של שני הצדדים" • שני בכירים לבנונים הודיעו: "חיזבאללה נתן אור ירוק להסכם" • שר הביטחון גנץ: "ישראל מעוניינת בלבנון כשכנה יציבה ומשגשגת" • מחר: ההסכם יוצג בפני הקבינט ויובא לאחר מכן לאישור הממשלה

שני הצדדים אישרו את ההסכם, צילום: GettyImages, חיים צח/לע"מ, אי.אף.פי, רויטרס

יש הסכם גבול ימי עם לבנון: ראש הממשלה יאיר לפיד הודיע היום (שלישי) כי מחר ייתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני ולאחריו ישיבת ממשלה מיוחדת שבה תאושר טיוטת ההסכם עומדת באופן מלא בעקרונות שהציגה ישראל, הן בתחום הביטחוני והן בתחום הכלכלי. "מדובר בהישג היסטורי שיחזק את ביטחון ישראל, יכניס מיליארדים לכלכלת ישראל ויבטיח את היציבות בגבול הצפון",  אמר רה"מ. 

לפני כמה ימים הציג לפיד לקבינט המדיני-ביטחוני את עקרונות ההסכם שמקובלים על ישראל, ודחה את הבקשות הלבנוניות לשינוי נוסף. במהלך סוף השבוע האחרון והחג, התקיימו שיחות אינטנסיביות בהובלת המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין, מול לבנון ומול צוות המו"מ הישראלי בהובלת ראש המל"ל, ד"ר איל חולתא, מנכ"ל משרד האנרגיה, ליאור שילת ,ומנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז.

לפי הודעת ראש הממשלה, היום קיבלה ישראל את טיוטת הסכם שעומדת בכל הדרישות הביטחוניות, הכלכליות והמשפטיות שלה. מחר בשעה 11:30 ההסכם יוצג לשרים בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, אך לא תתקיים הצבעה. בשעה 13:30 תתקיים ישיבת ממשלה מיוחדת באורך של שלוש שעות שבה יובא ההסכם לממשלה לאישור ולהנחתו על שולחן הכנסת.

כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני (ארכיון), צילום: קובי אלקוצר
אסדת כריש. צפויה להכניס מיליארדים, צילום: איי.אף.פי.

בהמשך, שר הביטחון בני גנץ אמר: "אני מברך על הודעת נשיא לבנון על קבלת ההסכם. ישראל מעוניינת בלבנון כשכנה יציבה ומשגשגת וההסכם שאליו אנו מתקדמים הוא הגון וטוב לשני הצדדים".

שר הביטחון ציין כי "בחודשים האחרונים מערכת הביטחון ליוותה מקרוב את המו"מ על הגבול הימי בצפון בהיבט הביטחוני. עמדנו בנחישות על כך שההסכם יבטיח את האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל. לא ויתרנו ולא נוותר על מילימטר אחד של ביטחון".

לדברי גנץ, "ההסכם מתקדם למרות איומי ארגון הטרור חיזבאללה שניסה לחבל בתהליך ולא בגללו. נמשיך לעמוד על הצרכים הביטחוניים בכל תרחיש ולספק ביטחון לאזרחי ישראל, נוודא שההסכם מקיים גם את זכויותיה הכלכליות של ישראל ונציג את ההסכם לציבור באופן שקוף וברור ולפי החוק".

בלבנון אישרו: "ההסכם מתחשב בכל דרישותינו"; "אור ירוק" מחיזבאללה 

בתוך כך, נשיא לבנון מישל עאון הודיע כי ביירות "מקווה להכריז על עסקה עם ישראל בהקדם האפשרי". בה בעת, שני בכירים לבנונים מסרו לסוכנות הידיעות רויטרס כי "חיזבאללה נתן אור ירוק להסכם ושהארגון הסכים לתנאים של העסקה".

בשעות הבוקר סגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני, אליאס בו סעב העביר היום את הנוסח הסופי לשרטוט הגבול הימי לנשיא לבנון. בהמשך לטענתו כי "ההסכם מתחשב בכל הדרישות הלבנוניות", אמר בו סעב בהקשר לשדה קאנא כי "לא מדובר בהסכם או בחלוקת משאבים עם הצד הישראלי. אין שותפות עם ישראל בשדה קאנא. כל חברה שתיקדח בשדות של לבנון לא תהיה נתונה לסנקציות בינלאומיות. הסכם הגבול הימי מבטיח יציבות לאזור וההחלטה בעניין ההסכם נמצאת בידי הנשיא". 

כמו כן, אישר בו סעב את הדיווחים שלפיהם ישראל תקבל פיצוי, אם וכאשר יהיו רווחים משדה קאנא, אשר אינו מהווה מאגר גז בפועל אלא שדה פוטנציאלי. בהמשך שר האנרגיה הלבנוני, וואליד פיאד, אמר כי חברת "טוטאל אנרג'י" הצרפתית (החברה שעתידה לקדוח בשדה "קאנא" מטעם לבנון) תחל בתהליך חיפוש הגז הטבעי בימי לבנון עם תום המו"מ בין המדינות.

מפת השטח הימי שבמחלוקת בין ישראל ללבנון, צילום: מקור: משרד האנרגיה
סגן יו"ר הפרלמנט ומנהל המשא ומתן של לבנון אליאס בו סאב משמיע הצהרה לאחר שהעביר את הטיוטה האחרונה של הצעה בתיווך ארה"ב, צילום: רויטרס
ההסכם קרוב מתמיד, צילום: אי.אף.פי

בו סעב אמר כי "הנוסח שקיבלנו הוא גרסה מתוקנת של הסכם שרטוט הגבולות, והוא משיג את מלוא דרישותינו. ייתכן שישראל תקבל פיצויים מ"טוטאל" ולא מחלקה של לבנון ברווחים הפוטנציאליים מהשדה. אפשר לומר שהגענו לפתרון שמשביע את רצונם של שני הצדדים".

בסיום דבריו, סגן יו"ר הפרלמנט הלבנוני טען כי לבנון לא תכיר ב"קו המצופים" כגבול רשמי. מדבריו מסתמן כי התקבל הנוסח שמתייחס לקו זה בתור "המצב בפועל". במילים אחרות, נראה שקו המצופים קיבל הכרה מסוימת מלבנון, אך בנוסח מעורפל המשאיר פתח לפרשנות אחרת. דבר זה רלוונטי בעיקר ליום שבו ידונו הצדדים בקביעתו הסופית של הגבול היבשתי. שם, לישראל וללבנון יש לא פחות מ-13 נקודות מחלוקת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר