חמש נשים יוצאות נגד המורה הנערצת: "כפתה עצמה עלינו"

צביה רוטנברג (66) היא אשת חינוך מיוחסת מאוד בעולם החרדי • אך עדויות שהגיעו לידי "שישבת" מצביעות לכאורה על דפוס מתמשך של פגיעה מינית בקטינות • עורך דינה: "היא דוחה את המיוחס לה" • מחר ב"שישבת"

צביה רוטנברג, צילום: אורן בן חקון

במשך עשרות שנים נחשבה צביה רוטנברג (66) למורה הנערצת של בית הספר היסודי לבנות "בית יעקב בית ישראל" בירושלים. תחקיר שיפורסם מחר ב"שישבת" מביא את קולן של חמש נשים, שמתארות בקולן כיצד הטרידה ופגעה בהן רוטנברג.

מתוך העדויות שהצטברו עולה לכאורה דפוס שבו נהגה במשך שנים רוטנברג להטריד ולפגוע מינית ונפשית בתלמידותיה, רובן ככולן קטינות שהיו תחת סמכותה.

"התייצבתי כמעט אחת לשבוע בבית של צביה רוטנברג בשכונת עזרת תורה בירושלים", מתארת מ', אז בת 14, וכיום בת 39. "המטרה הרשמית של המפגשים היתה לחזק את ההשקפה שלי, כי היו לי שאלות באמונה. ברוב הפעמים הייתי איתה לגמרי לבד בבית. בהתחלה רק היינו לומדות ומדברות, אבל אז היא התחילה ללטף אותי מעל הבגדים. אחר כך התחילה גם לחבק, ואז הגיעו גם נשיקות בפה, כולל הלשון. הייתי אז נערה תמימה לגמרי, בלי שמץ הבנה במיניות, והיא היתה אישה בוגרת, כבר בת ארבעים, מחנכת סמכותית ומבוקשת שכולן רצו להיות קרובות אליה".

אחיינית הרב אוירבך

רוטנברג, אם לארבעה, גדלה בירושלים כבת למשפחה ידועה ורבת השפעה בעולם החרדי. דודה, הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל, נחשב בחייו לגדול הדור, ופסיקותיו ההלכתיות היו מקובלות על כל פלגי היהדות האורתודוקסית. בארבע השנים האחרונות היא מכהנת כמנהלת התיכון בסמינר הליטאי הנחשב "מעלות בית יעקב", הממוקם ברמת שלמה - שכונה ירושלמית שנקראת על שמו של דודה הנערץ.

בית הספר היסודי "בית ישראל" בירושלים, צילום: אורן בן חקון

המתלוננות מתארות את ההתמודדות שלהן במשך השנים עם הנזקים הנפשיים, הכאב והבלבול שהותירה בהן, לכאורה, עד שהחליטו להפר את קשר השתיקה. "היא קירבה את הפנים שלה צמוד לפנים שלי, שמה ידיים על הרגליים שלי, קרוב למפשעה, וגם ליטפה לי את מפתח הצוואר. היא נצמדה עוד יותר, והראש שלה היה ממש בין הכתף לצוואר שלי. היא התחילה להתנשף במשך דקות ארוכות", מתארת ר' (השם המלא במערכת), אז בת 14 וכיום בת 32. "היה לי מאוד לא נעים, ורעדתי בכל הגוף. היא כל כך נצמדה אלי. ניסיתי להגן על הגוף עם הידיים, אבל אז היא הצמידה את החזה שלה אל ידיי המתגוננות".

לפי ר', "ככה זה נמשך בהרבה פגישות, כולן בתחומי בית הספר. הסיטואציה היתה מאוד מוזרה לי. הבנתי שמשהו לא תקין, אבל לא ידעתי לקרוא לזה בשם. הייתי מאוד תמימה. כל מה שרציתי זה שהיא לא תכעס עלי. אני סובלת מאוד מקרבה פיזית, בגלל הפלאשבקים שיש לי מהנשימות ההן על הצוואר. אני לא יכולה כשמתקרבים אלי יותר מדי מבחינה פיזית. זה פוגע לנו עד היום בזוגיות".

ממשיכה לעבוד כמנהלת

למרות התלונות שהצטברו, רוטנברג ממשיכה בתפקידה כמנהלת התיכון ויוצרת קשרים עם תלמידות.

עו"ד מוטי רגב מסר בתגובה בשם צביה רוטנברג: "מרשתי דוחה מכל וכל את המיוחס. מדובר בטענות בעלמא חסרות בסיס ויסוד, נטולות פרטים של זמן, מקום ונסיבות על אירועים שהתבצעו לכאורה לפני כעשרות שנים. לפיכך, אין בידי מרשתי היכולת האמיתית להתייחס לכך ובוודאי לא לשתף פעולה עם 'משפט שדה' בתקשורת. מרשתי נעדרת עבר פלילי. מעולם לא הוגשה נגדה תלונה בגין המיוחס לה ו/או זומנה לבית דין חרדי לבירור טענות אלו נגדה, והיא לא נדרשה לסיים את עבודתה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר