תחנת אוטובוס בירושלים. צילום: לידור סולטן

מחסור בתחבורה ציבורית ומרחב מוגן בירושלים: "מה הילדים יעשו כשיגיע טיל?"

ילדי שכונת מורדות ארנונה בירושלים נאלצים לצעוד 20 דקות עד לתחנה היחידה • בזמן אזעקה – אין להם לאן לברוח • העירייה בתגובה: "שיישארו בבית, יש להם ממ"ד"

הורי שכונת ״מורדות ארנונה״ בירושלים מתלוננים בשבוע האחרון על כך שמחסור בסיסי בתחבורה ציבורית בשכונה מסכן את חיי ילדיהם, שנמצאים בדרכים ולא מספיקים להגיע למרחבים המוגנים בעת התרעה על ירי טילים איראני.

על פי ההורים, המחסור בתחבורה הציבורית מכריח את ילדי השכונה לצעוד ברגל פרק זמן של 15-20 דקות עד לתחנת האוטובוס שנמצאת ביציאה מהשכונה, בה עובר קו אוטובוס אחד בלבד, כאשר על מנת להגיע לדרך חברון (ציר מרכזי בבירה בו עוברים קווי אוטובוס רבים) - על הילדים לצעוד כחמש דקות נוספות. ״הילדה שלי יצאה במהלך השבוע האחרון, וכשהיא הייתה בדרך חזרה הביתה היא קיבלה את ההתרעה המקדימה של פיקוד העורף לפיה צפויה להיות מופעלת אזעקה באזורה בדקות הקרובות״, משחזר אחד מתושבי השכונה בשיחה עם ״ישראל היום״.

״תחנת האוטובוס שהיא ירדה בה נמצאת בדרך חברון. את ההתרעה היא קיבלה תוך כדי הליכה, כשהיא נמצאת על מדרכה, בין שני כבישים מהירים בלי אופציה לזוז. בדרך נס, האזעקה פסחה על האזור שלנו באותו הזמן, אבל אסור לנו להסתמך על זה״, הוא מוסיף בכעס. ״מה היא הייתה עושה אם מטח של עשרות טילים איראניים היה משוגר מעליה? מה אני הייתי עושה בתור אבא?״.

בכלל, במהלך השבוע האחרון תושבי המדינה מנסים לייצר שגרה מסוימת, בין אם להם ובין אם לילדיהם, על מנת להצליח לשמור על שפיות בחיק המשפחה בתקופה המורכבת בה אנו נמצאים. כחלק מהניסיון הזה, גם תושבי השכונה כמו מדינת ישראל כולה מנסים לייצר מפגשים משפחתיים וחברתיים קרובים לבית, ללכת לחוגים או סתם לצאת ולקיים פעילות גופנית קצרה. עם זאת, במקביל ליציאתם של תלמידי חטיבות הביניים והתיכונים לחופש הגדול היום (שישי), נראה כי בשכונה הירושלמית התכניות יתבטלו.

אנשים תופסי מחסה מהטילים בחניון בירושלים, צילום: ללא קרדיט

״הילדה יצאה היום לחופש הגדול, היא רוצה להיפגש עם חברות, חברים, קצת להתנתק״, מציין אותו תושב, שביקש להישאר בעילום שם. ״אני ואשתי לא נמצאים בבית ולכן לא יכולים להסיע אותה ברוב היום, והיא צריכה להסתדר כמו ילדה גדולה, באוטובוסים. בשלב הנוכחי, כשהיא נאלצת לצעוד בכל פעם כמעט חצי שעה לכל כיוון - אני חושב עשר פעמים לפני שאני אומר לה ׳בטח, תהני׳. לאף אחד לא אכפת מאיתנו, אבל זה עדיין לא מפריע לגבות פה ארנונה מהגבוהות בעיר״.

למעשה, אין זו הפעם הראשונה שתושבי השכונה מלינים על מחסור בתחבורה ציבורית בה; רק בתחילת החודש פרסמנו ב״ישראל היום״ על אודות אוזלת היד הבלתי-נסבלת של כלל הגופים המעורבים בבניית התשתית להפעלת מערך תחבורה ציבורית בשכונה וביניהם עיריית ירושלים, משרד התחבורה, צוות תכנית אב לתחבורה וחברת מוריה, כאשר לכל אורך הדרך כל גוף מפיל את האחריות על משנהו. ״מדובר בסכנת חיים, פשוטו כמשמעו. לא רחוק היום שאחד הילדים ייפגע בשל הרשלנות״, אמרה אז אחת מתושבות השכונה.

בחודשים האחרונים התושבים פונים לעיריית ירושלים, שולחים מכתבים לרשות הארצית לתחבורה ציבורית ומנסים להתריע כי פגיעה בגוף היא רק עניין של זמן בשל העובדה שהמדרכות מלאות בברזלים, בחומרי בניין ובאשפה, בזמן שבכבישים עוברים טרקטורים ומשאיות במהירות. במצב הנוכחי, הביקורת של התושבים כלפי ראש העיר משה ליאון גוברת: ״הוא יודע לגזור סרטים על חשבוננו, להרוויח מאיתנו ארנונה במחיר אסטרונומי, אבל כשאנחנו צריכים משהו הוא לא קיים״, הם אומרים.

השכונה בירושלים "אין להם מרחבים מוגנים", צילום: לידור סולטן

״יפה שהוא יודע לחקות ראשי ערים אחרים ולבטל את התשלום על החנייה בכחול-לבן ברחבי העיר בשל המלחמה. אבל מה עם הילדים שלנו, שבזמן אזעקה בדרך הביתה לא יכולים להתמגן? מהם לא אכפת לו. החישוב פשוט״, הם מציינים. ״אם היה מיניבוס, אחד, שירות בסיסי ביותר שמסיע אותם - הם היו מספיקים לרוץ לאחד הבניינים ולמצוא מחסה״. שוב, אגב, אותו תסריט שאנחנו כבר מכירים - עידוד שימוש בתחבורה ציבורית בבירה, כשזו קיימת על שלטי החוצות בלבד. ״אבל״, הם אומרים בייאוש, ״נראה שהארנונה שלנו לא מספיקה לזה״.

חשוב לציין כי במהלך היממות האחרונות הוכרז בעורף ״מצב התגוננות ארבע״, המחמיר ביותר, כזה שמאפשר את פעילותו של המשק החיוני בלבד. כחלק מהמגבלות שהאמור מייצר, גם התחבורה הציבורית ברחבי המדינה הצטמצמה דרסטית. ולמרות זאת, התושבים מרגישים כי הדבר בכלל לא רלוונטי, ולא כי הוא זה שמייצר את הבעייתיות: ״אם היו אומרים לנו שהמחסור בתחבורה ציבורית נובע מהמצב הביטחוני, היינו יושבים בשקט ולא מוציאים מילה. בפועל, מה שקורה הוא שאנחנו ממשיכים לפנות לעירייה ואף אחד לא מקשיב לנו, כשאין לנו שום מערך תחבורה ציבורית בשכונה״.

מכשולים בדרך בשכונה בירושלים, צילום: לידור סולטן

פניית ״ישראל היום״ לעיריית ירושלים בבקשה לבירור הנושא שרק הולך ומסתעף המחישה את עומק הניתוק, ובעיקר את העובדה כי מקבלי ההחלטות בספרא שומעים על תחבורה ציבורית מרחוק, שם מלמטה, איפה שלא רואים מהמרפסת במגדל השן. ״לנוכח המצב, ההמלצה היא שהילדים יישארו בבית, סמוך למרחבים המוגנים״, ציינו גורמים בעירייה, מבלי להתייחס לעובדה כי מדובר בתחילתו של החופש הגדול, למשל. ״יש לציין כי מדובר בבניה חדשה ובכל בית קיים ממ״ד. על כן, על ההורים לגלות אחריות ולבקש מילדיהם לשהות בבית, בסמוך לממ״ד״, הוסיפו.

"שהילדים יישארו בבית"

מעיריית ירושלים נמסר: ״עיריית ירושלים, באמצעות חברת מוריה, מבצעת עבודות פיתוח תשתיות בשכונה החדשה, ובכלל זה פועלת להסדרת תחבורה ציבורית לטובת תושבי השכונה. על מנת לאפשר את פתיחת הציר לתחבורה ציבורית, נדרש שכלל התוואי יהיה פנוי לחלוטין. בשל העובדה שמספר רחובות טרם פונו בשל עבודות יזמים וציוד המוצב לאורך הציר, לא ניתן להפעיל תחבורה ציבורית במתחם. בעוד מספר חודשים ייפתח כלל הציר להפעלת התחבורה הציבורית״.

בהמשך תגובת העירייה, זו הוסיפה כי ״התוכניות להפעלת תחבורה ציבורית נמצאות באחריות צוות תכנית אב לתחבורה ומשרד התחבורה״. כשפנינו אל העירייה בבקשה לתגובה בנוגע לפרסום הקודם בנושא, אגב, זו בכלל לא הזכירה את תכנית צוות אב לתחבורה, שזוכה פתאום לאחריות משלו בפרויקט מצד העירייה. חלם, כבר אמרנו?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...