רולטה רוסית: שדה התעופה הבא של ישראל חייב להיות בנבטים

הקמת שדה תעופה ברמת דוד מסכנת חיי אדם בשל נתיבי נדידת עופות • נבטים מציע חלופה בטוחה וזולה יותר

נבטים, צילום: דויד פרץ

ב-1/4/2025 פורסמה בדה מרקר כתבה של מירב ארלוזורוב המהללת את החלטת ראש הממשלה לעצור חקיקה של הקמת שדה תעופה משלים בנבטים. למרות שהוצגו בה נימוקים לרוב כנגד הצעת החוק הכתבה העלימה מהקורא שאינו בקיא, את פרטי הסאגה שהחלטה בה תומכת הכתבה נושאת בחובה סיכון לחיי אדם רבים שיש לו גם משמעות כלכלית לא הגיונית. 

מסלול ההמראה בבסיס חיל האוויר בנבטים, צילום: .

אחד הטיעונים בכתבה היה טיעון בטחוני שאין אפשרות לפרטו כאן שהועלה בידי משרד הבטחון, אשר היטה את הכף וגרם לעצירת השלמת החוק, אבל לדעת מביני עניין, לא פחות מהמשרתים כיום במערכת הביטחון ובחיל האויר, ניתן לבחור בחלופת ש"ת נבטים ולחיות איתו מסיבות ובצורה שלא ניתן לפרטן כאן.

מטוס עמוס לעייפה בנוסעים ובדלק בהמראה מרמת דוד, במיוחד בעונות של החגים (פסח וחגי תשרי), צפוי בסיכוי הרבה יותר גדול להתנגש בלהקה של ציפורים גדולות ששוקלות כ-10 ק״ג מאשר לאותו מטוס שמממריא מנבטים. זאת משום שרמת דוד נמצא על נתיב הנדידה המזרחי של עופות כמו עגורים וחסידות ונבטים לא.

נדידת חסידות, צילום: עינבר שלומי רובין - קק"ל

לכן, בניגוד לרמת דוד, הציפורים שעוברות במרחב האוירי של נבטים הן בדרך כלל קטנות מאד והן שוקלות רק עשרות גרמים. אפילו אם מטוס כאמור יפגע בהן הנזק יהיה מזערי יחסית לנזק מפגיעה, למשל, בלהקת עגורים וסביר שהמטוס יוכל או להמשיך בדרכו, או, במקרה הגרוע יותר, לחזור להקפה של נבטים ולנחות בשלום בשליטת הטייסים.

נתונים השוואתיים של חיל האויר על תאונות (לפי רמות חומרה) של פגיעה בציפורים בעבר בשדה תעופה רמת דוד לעומת נבטים אינם גלויים אבל הם תומכים באמור לעיל. יש לקוות שהם הוצגו בצורה זו למקבלי ההחלטות על בחירת השדה המשלים.

שדה התעופה הצבאי ברמת דוד, צילום: אנצ'ו גוש - ג'יני

המשמעות של פגיעה בציפורים גדולות עלולה להיות בדיוק מה שקרה לטיסה 1549 של יו אס אייר שפגעה בלהקה של ציפורים כבדות מיד אחרי ההמראה, וכתוצאה מכך הושבתו כל מנועי האיירבוס.

אותה טיסה לא נגמרה בהתרסקות על אזור מיושב בצפיפות רק מכיון ששני הטייסים גם היו מאומנים בדאיה (עסקו בזה כהובי, מה אינו המצב לגבי רוב הטייסים בתעופה האזרחית) ולכן יכלו גם להגיב נכון ולעבור מיד לדאיה וגם להעריך נכון (כפי שהוכח אח״כ בסימולטור) שלא יוכלו להגיע לשדה אחר ולכן הנחיתו את המטוס הדואה ללא מנועים פועלים על נהר ההדסון.

אבל במקרה של רמת דוד, בה רוב השנה הרוח מחייבת המראה מערבה, פגיעה כזו בלהקת ציפורים, כמו עגורים או חסידות, שתמצאנה בגובה נמוך במרחב האוירי של השדה או בסמוך אליו (פשוט כי הן עוברות בו פעמיים בשנה כבר אלפי שנים אם לא יותר) וכאשר המטוס כבד, נמוך ועדיין במהירות נמוכה יחסית תביא להתרסקות המטוס על אחד היישובים לאורך נתיב ההמראה.

התרסקות מטוס (אילוסטרציה), צילום: רשתות חברתיות

זה מתחיל ברמת ישי, עובר דרך טבעון, עבור מעל אזור תעשייה רווי בחומרים מסוכנים וכלה בקריות. זה ציבור של כמעט 400,000 בני אדם שיחיו בארוע של רולטה רוסית בכל עונת מעבר אם המדינה תבחר באופציה של שדה תעופה רמת דוד.

במצב עניינים כזה אם תבחר חלופת שדה תעופה רמת דוד זו לא תהיה שאלה אם תאונה כזו תקרה, אלא רק מתי. מה שבטוח הוא שאחרי ארוע כזה חברות התעופה ידירו רגליהן מהשדה כי דירוג הבטיחות שלו ירד ופרמיות הביטוח למטוסים הטסים אליו תנסוקנה.

אחרי ארוע כזה גם תרד לטמיון כל ההשקעה שהושקעה כדי להכשיר את רמת דוד לרמה הנדרשת עבור התעופה האזרחית (עשרות מיליארדי שקלים) ויהיה צורך להשקיע שוב בהכשרת שדה נבטים בהשקעה פחותה בהרבה. אבל זה מה שהצעת החוק, המעוכבת, מבקשת לעשות כעת ללא גביית חיי אדם רבים וללא השקעה כספית מאסיבית שתרד לטמיון בסבב דרך ש"ת רמת דוד.

גלוי נאות: הכותב מתגורר מעל עמק יזרעאל ובחירת שדה רמת דוד תשפיע גם עליו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר