גלנט: ניתן להתיישב בשטחי השומרון שפונו בהתנתקות; בפועל: האזור לא בטוח לישראלים

שר הביטחון בשיתוף פעולה עם יו"ר מועצת יש"ע יוסי דגן חתם על צו שמתיר חזרה של תושבים ליישובים גנים, כדים ושא-נור שפונו בהתנתקות • פוקס חתם על צו שאוסר על כניסת ישראלים לאזור מטעמים ביטחוניים • בממשלה תקפו: "יד אחת מבטלת את חוק ההתנתקות והשניה מסרבת להכניס ישראלים במקום"

גלנט ויוסי דגן . צילום: ללא קרדיט

שר הביטחון יואב גלנט הודיע הבוקר (רביעי) כי ביטול חוק ההתנתקות יורחב ויחול גם על יישובים בצפון השומרון מלבד חומש: על שא-נור, גנים וכדים שליד ג'נין. הצו עליו חתם גלנט למעשה מאפשר לישראלים להגיע לשטחי היישובים שפונו בהתנתקות והיו בשנים האחרונות שטח צבאי סגור. 

רגעים לאחר החלת הצו של שר הביטחון, שמגיע אחרי ההכרזה של אירלנד, נורבגיה וספרד על הכרה במדינה פלשתינית. חתם אלוף פיקוד מרכז יהודה פוקד על צו שאוסר על כניסת ישראלים לאזור. בצה"ל אומרים כי הסיבה לכך היא שמדובר באזור מסוכן ובעייתי להיכנס לשם ללא הכנה מוקדמת". על פי ההערכות, בחודשים הקרובים לא תהיה אפשרות לעלייה מחודשת מכיוון שיש צורך לבנות תשתית שתאפשר שהות של ישראלים במקום. 

שא-נור, צילום: "חומש תחילה "

גורמים בממשלה תקפו את המהלך "יד אחת מבטלת את חוק ההתנתקות והשניה מסרבת להכניס ישראלים במקום". לא ניתן לנתק את ההכרזה של גלנט משיקולים פוליטיים, שכן לאחר ההצהרות שלו בשבוע שעבר הוא זקוק לניצחון מול הימין. הגורמים שעוסקים בדבר אומרים כי מדובר במהלך חשוב של גלנט, אך מדובר בפופוליזם.

שר הביטחון יואב גלנט אמר: ״לאחר העברת חוק ביטול ההתנתקות בכנסת ובתום עבודת המטה שבוצעה, הצלחנו להשלים את המהלך ההיסטורי. החלת חוק ביטול ההתנתקות תביא להתפתחות ההתיישבות ותקנה ביטחון לתושבי האזור״.

״אני מברך את את שר הביטחון יואב גלנט על ההחלטה הראויה והערכית למדינת ישראל ואת אלוף הפיקוד יהודה פוקס שזכה לחתום על התיקון החשוב הזה", אמר ראש מועצת שומרון יוסי דגן. 

"החוק הוחל בתחילה בחתימת צו האלוף על חומש וכעת הוחל על כל שאר הישובים. אין דבר נכון יותר, גם ברמה הערכית. ביטול חוק ההתנתקות בצורה מלאה הוא צעד ראשון בדרך לתיקון המלא. אני מברך את שר הבטחון יואב גלנט, את ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואת כל חברי הממשלה", אמר. 

"שלום עכשיו" בתגובה להחלטת גלנט להרחיב את מועצת שומרון ולאפשר הקמת ההתנחלויות שפונו בהתנתקות: "בזמן שעקורי הדרום והצפון מופקרים, ממשלת המתנחלים מחבלת באינטרס הישראלי, פוגעת בביטחון ומדרדרת אותנו לתהום. הדבר האחרון שישראל צריכה היא עוד התנחלויות מבודדות ומיותרות שיהוו נטל ביטחוני וירחיקו אותנו מתהליך מדיני מתבקש. על הדרג המדיני והביטחוני לשנות כיון ולפעול לסיום המלחמה וחתירה להסכם איזורי כולל שעיקרו שתי מדינות. כך נביא ביטחון, נחזיר את החטופים ונמנע בידוד בינלאומי. זה הניצחון האמיתי."

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר