"הצליחו לרומם את רוח העם": אלו הנבחרים להדלקת המשואות

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה על משיאים נוספים בטקס שיתקיים בהר הרצל • "השמיעו את קולם בתקשורת או נתנו דוגמה אישית במעשיהם, והפיחו רוח בלבבות" • בין המשיאים: איריס חיים, האמן עברי לידר, אורי מגידיש ששוחררה משבי חמאס וורדה פומרנץ העומדת בראש מערך הנפגעים בצה"ל

חזרה גנרלית לטקס הדלקת המשואות בהר הרצל בירושלים - יום העצמאות ה-75 (ארכיון). צילום: יונתן זינדל

השרה מירי רגב הודיע הערב (שני) על נושאי משואת נוספים בטקס שיתקיים בהר הרצל. בדומה למשואות נוספות גם משואות אלו ידליקו קבוצת אנשים.

משואת "ניצחון הרוח"

משואה זו תודלק ע"י לוחם הלח"י עזרא יכין, איריס חיים, אמו של יותם ז"ל, עברי לידר, רביב כנר וחיים אוליאל.

"בשעה הקשה הזו היו מי שהצליחו לרומם את רוח העם – במילים, במוסיקה ובמעשים. הם עברו בין יחידות צה"ל, השמיעו את קולם בתקשורת או נתנו דוגמה אישית במעשיהם, והפיחו רוח בלבבות".

עזרא יכין, בן 95 מירושלים, היה לוחם במחתרת הלח"י והשתתף בקרבות מלחמת העצמאות, כאשר באחד הקרבות נפצע באורח קשה. עם פרוץ המלחמה התגייס שוב למילואים והיה למילאומיניק המבוגר ביותר מאז קום המדינה.

רס"ר עזרא יכין, צילום: דוברות הדסה

איריס חיים ממושב שדה ניצן, אימו של יותם חיים ז"ל, שנחטף בשבעה באוקטובר ונורה בשוגג ע"י כוחות צה"ל. לאחר האסון שלחה איריס מסר מוקלט לחיילים שירו בבנה במטרה לחזקם. מאז היא ממשיכה בפועלה לחזק את רוח העם וקוראת לאחדות.

איריס חיים, צילום: אריק סולטן

עברי לידר, אחד האמנים המשפיעים ביותר במוזיקה הישראלית התגייס עם פרוץ המלחמה לחזק את רוח האזרחים. במהלך המלחמה ביקר פצועים, מפונים ואף הגיע להלוויות. הכל במטרה לחזק את רוח העם.

עברי לידר, צילום: לירון אלמוג

רביב כנר, זמר שידוע גם בהתמודדות עם הלם קרב בעקבות שירותו הצבאי, התגייס עם פרוץ המלחמה למילואים ביחידת אגוז, ושירת בגבול הצפון ברצועה. הוא מייצג את אמני ישראל הרבים שמשרתים כלוחמים וכתומכי לחימה.

רביב כנר, צילום: שרבן לופו

חיים אוליאל הוא יוצר מוזיקה המתגורר בשדרות. בשבעה באוקטובר הוא פונה מביתו אך לאחרונה החליט לשוב אליו. הוא נבחר לייצג את יוצרי התרבות המתגוררים בנגב – שלמרות הכל ממשיכים ליצור.

חיים אוליאל, צילום: אלדד רפאלי

משואת הנתינה

את משואת הנתינה ידליקו מרים כהן מהמושב טפחות, בת שבע דדון מהמושב מעגלים, בסמה הנו מג'וליס, חן ארבל מרינברג מחמ"ל נשות מילואים, שיר גולדשטיין מארגון לב אחד וצילית יעקבסון, מייסדת עמותת בת מלך.

מרים כהן ממושב טפחות היא אם לתשעה. היא מתנדבת בפרויקט "טעימא" – ומגיעה פעמיים בשבוע לבשל ללוחמים במוצבים. מאחר והגישה למוצבים נהייתה לא אפשרית במהלך הלחימה, הקימה כהן בביתה חמל בישולים ודאגה שישלה אוכל לכל לוחמי הגזרה הצפונית.

בת שבע דדון הקימה יחד עם חברותיה במועצה האזורית שדות נגב  את "החמ"ל הקהילתי" - בו כ-80 מתנדבות מכינות מדי יום כ-2,000 מנות אוכל עבור כוחות הביטחון ברחבי הארץ.

בסמה הנו, תושבת הכפר הדרוזי ג'וליס בצפון היא מסעדנית ואלמנת צה״ל. בעלה, מרסל ח׳יר, נהרג במהלך שירות מילואים בשנת 2003. בנה של הנו בנה משרת במילואים כלוחם שריון בעזה.

צילית יעקבסון, צילום: יוסי זליגר

חן ארבל מרינברג היא ממייסדות "פורום נשות המילואימניקים" – בו נשות מילואימניקים פועלות למען נשות המילואימניקים. הפורום פועל במגוון תחומים – מסיוע במיצוי זכויות ועד לקידומי חקיקות שונות.

שיר גולדשטיין מתל אביב, הקימה בשבעה באוקטובר את ארגון המתנדבים "לב אחד". במשך שלושה חודשים הפעיל החמ"ל אלפי מתנדבים במלונות המפונים, בפעילויות לנוער ולמבוגרים ועוד. בהמשך הקימה את מרכז הנוער "קומו" – מרכז לנוער שפונה מהדרום והצפון לתל אביב.

צילית יעקבסון, מייסדת ויושבת ראש ארגון בת מלך – המסייע לנשים הסובלות מהתעללות ע"י בעליהן. עם פרות המלחמה היא ובן זוגה מאיר הפכו את חברת התרופות שבבעלותם לחמ"ל סיוע לחיילי צה"ל ותושבי הדרום – במסגרתו רכשו ציוד חיוני בשווי של מיליוני דולרים.

משואת התקווה

משואה זו ידליקו אל״מ (מיל') ורדה פומרנץ, אורי מגידיש ששוחררה משבי חמאס וסגן אלוף ליאת נפש.

אל״מ (מיל') ורדה פומרנץ עומדת בראש מערך הנפגעים בצה"ל. בנה דניאל ז"ל נפל במבצע צוק איתן.  עם פרוץ המלחמה התנדבה לשרת בצוות הממונה על החטופים והנעדרים. היא עומדת בקשר עם המשפחות בשעתם הקשה ביותר ומסייעת בקליטתם של פדויי השבי.

ורדה פומרנץ, צילום: קוקו

אורי מגידיש, שירתה כתצפיתנית במוצב נחל עוז. היא נחטפה בשבעה באוקטובר וחולצה במבצע של צה"ל והשב"כ. לאחר שחזרה מהשבי היא בחרה לשוב לשירות הצבאי. 

אורי מגידיש, צילום: דובר צה"ל

סגן אלוף ליאת נפש, יתומת צה"ל בעצמה, היא ראש ענף נפגעים במילואים של חיל הגנת הגבולות. היא לוקחת חלק במערך הנפגעים של צה"ל ומלווה את משפחות החטופים, החללים והפצועים בגוף ובנפש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר