״זיכרון בסלון״ במשכן הכנסת: ״נסענו שלושה ימים והמים נגמרו, זקנים לא החזיקו מעמד״

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה אירח את שורד השואה טומי שחם, אשר סיפר לקהל של 250 בני נוער מתיכונים ומכינות קדם צבאיות על קורותיו במלחמה.

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה במשכן הכנסת החלו הערב (ראשון) באירוע ״זיכרון בסלון״.

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה אירח את שורד השואה טומי שחם, צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

יו"ר הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, אירח את שורד השואה טומי שחם, אשר סיפר לקהל של 250 בני נוער מתיכונים ומכינות קדם צבאיות על קורותיו במלחמה.

יושב ראש הכנסת אמר בפתח האירוע: ״השנה הזאת מטבע הדברים זהו ׳זיכרון בסלון׳ מיוחד משום שכולנו חווינו את היום הקשה ביותר לעם היהודי מאז השואה, והוא השבעה באוקטובר. עבור 133 מאחינו ואחיותינו השבעה באוקטובר עוד לא נגמר. הוא עדיין ממשיך בכל יום ובכל שעה כשהם חטופים בעזה.

״טומי נולד בעולם, להבדיל מכולנו, שבו לא היתה מדינת ישראל. לפעמים אנחנו טועים לחשוב שהמציאות הזאת שיש מדינת ישראל היא מובנת מאליה. האמת היא שאנחנו צריכים לעבוד קשה ולהתמודד עם הרבה איומים ואתגרים כדי לשמור על הנס הזה שאלפיים שנה יהודים יכלו רק לחלום עליו. אין עם כזה שאלפיים שנה מחוץ לארצו חזר על התפילה, על החלום אותו לא שכח מעולם ״לשנה הבאה לירושלים״. זכינו לחיות בדורות ששבו לירושלים.

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה אירח את שורד השואה טומי שחם, צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

אנחנו צריכים לעבוד קשה לשמור על המדינה, לשמור על העם ולשמור על הביחד, כדי שנהיה מסוגלים לצלוח את כל האתגרים שעומדים לפתחנו, ולא רק לשרוד - אלא גם להתחזק. כי העם היהודי בכל אלפיים השנה האלה ידע רדיפות, פוגרומים וידע גם את השואה אבל לא רק שרד אלא התחזק. הקיום של המדינה הזאת הוא ההוכחה לכך. אחרי השואה קמנו, התאחדנו והקמנו את הפלא הזה״, כך אוחנה.

טומי שחם, יליד צ'כוסלובקיה בשנת 1933, סיפר בהתרגשות: "דחסו אותנו לרכבת משא, עשרות אנשים בקרון. אני זוכר שהיתה שמחה בתוך הקרון, כי הרכבת נסעה מערבה. אבל אחרי כקילומטר וחצי שינתה כיוון מזרחה למחנות ריכוז. נסענו שלושה ימים והמים נגמרו, זקנים לא החזיקו מעמד.

״ב- 18 בינואר קיימו את צעדת המוות הידועה. עמדנו בכפור של מינוס 35 מעלות. הרגשתי שאני קופא ותכף נופל. נכנסנו לצריף כדי להתחמם. חזרנו וגילינו שכולם נעלמו. כל ה-13 נלקחו לצעדת המוות ואותנו לא לקחו. למחרת הגיעו הרוסים והגרמנים ברחו והשאירו אותנו.

״היום אני סבא ל-9 נכדים, 3 מהם חיילים. הנכדה שלי היא חובלת, ויירטה טיל שנורה לעבר אילת לאחרונה. אני מקווה שהמלחמה הזאת תסתיים ושיחזירו את השבויים", סיפר שחם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר