סימון קווי האוטובוס במודיעין עילית: "אפליה קשה ובוטה בשירות ציבורי"

יממה לאחר הפעלת הקווים הצהובים לגברים בלבד, הוציאו ב"ישראל חופשית" מכתב זועם למשרד התחבורה • הארגון דורש מהמשרד לפעול לביטול היוזמה • מ"קווים", המפעילה את האוטובוסים בעיר, נמסר: "פועלים למנוע מקרים המוזכרים בפנייתך"

חרדים ממתינים לאוטובוס (תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לידיעה). צילום: גדעון מרקוביץ

אמש (ראשון) פרסמנו כי במודיעין עילית החלו לסמן בצהוב אוטובוסים מסויימים לגברים בלבד. היוזמה החלה כבר לפעול בשטח, כאשר אחד מתושבי מודיעין עילית סיפר שבתו הודרה ולא התאפשר לה לעלות בחזור מבית הספר על האוטובוס כיוון שיועד לגברים בלבד.

ליברמן נוסע באשדוד באוטובוס שהיתה בו הפרדה (ארכיון) | צילום: יניב זוהר

בעקבות הפרסום ב"ישראל היום", הוציאו "בישראל חופשית" היום מכתב למשרד התחבורה, היועמ"ש וחברת "קווים", בעניין של הסימון של קווי האוטובוס מודיעין עילית.

"מדובר באפליה קשה ובוטה בשירות ציבורי הניתן במרחב הציבורי, ויש לפעול לאלתר על מנת לגדוע את היוזמה", נכתב. "מדובר בפרקטיקה פסולה ואסורה על פי דין, אשר גורמת נזק כבד הן לפרטים המופלים לרעה והן לכלל החברה.

התחשבות במאפיינים, כגון מין, שאינם נוגעים לשירות המתבקש, מהווה פגיעה בהתייחסות הראויה לכל בני האדם החפצים בקבלת השירות, שלילת השירות מטעמים שאינם קשורים למהותו פוגעת בכבוד האדם של מבקשות השירות".

גדרות הפרדה בין נשים וגברים (ארכיון), צילום: אורן נחשון

בית המשפט כבר הביע לא פעם את "תחושת המיאוס ושאט הנפש מקיומה של תופעה זו, אשר נדמה שרק הולכת ומתרחבת ועמד על הפגיעה הקשה שגלומה בה. השורה התחתונה ברורה ואין להכביר במילים - על משרד התחבורה לפעול, בהתאם לדין, באופן אקטיבי למיגור האפליה כנגד נשים בתחבורה ציבורית.

באופן ספציפי, על רקע הפרסומים המדאיגים לעיל, על משרד התחבורה לפעול באופן מידי על מנת להסיר סימוני הקווים המדירים והפוגעניים, יש ליתן הנחיות ברורות לכלל מפעילי התחבורה הציבורית בעיר מודיעין עילית להימנע מסימון קווי אוטובוס באופן מפלה ופוגעני, להדריך את הנהנים כי חל איסור מוחלט על סירוב לתת שירות לנוסעים מחמת מינם, וכל זאת על מנת למנוע את הישנות המקרים הללו, ובהקדם".

בחברת "קווים" הגיבו למכתב: "החברה פועלת למנוע מקרים המוזכרים בפנייתך".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר