"זעקה אילמת": דו"ח פשעי המין של חמאס

דו"ח איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית על מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר חושף כי חמאס ביצע פשעי מין באופן סיסטמתי ומכוון • פשעי המין התאפיינו בריבוי פוגעים, פגיעה מול בני משפחה והוצאות להורג • כתבה קשה לקריאה

הילארי קלינטון נגד שתיקת האו"ם בנוגע לאלימות המינית של מחבלי חמאס || שחר עזרן

"זעקה אילמת" הוא שם הדו"ח שמפרסם הבוקר (רביעי) איגוד מרכזי הסיוע לנפגעי ונפגעות תקיפה מינית, אשר מאגד עדויות ומסיק מסקנות אודות פשעי המין שביצע חמאס במתקפת 7 באוקטובר ובמהלך חודשי המלחמה. הדו"ח מבוסס ומנתח עדויות שנשמעו כבר, בין היתר על ידי ניצולים מהמסיבה ומהקיבוצים, מחלצים, כוחות הביטחון, כוחות רפואה והצלה ואנשים שטיפלו בגופות הרבות במחנה שורא, ואנשים ששבו מהשבי, אך הוא גם מבוסס על מידע שהגיע לאיגוד באמצעות אנשי ונשות מקצוע שקיבלו פניות חסויות.

חלק מהעדויות נחשפות בדו"ח אך בשל סיבות אתיות לא הובאו תיאורים ישירים של דברי הנפגעות והנפגעים. זהו דו"ח קשה לקריאה וההערכה היא כי המידע עדיין לא שלם בשל הקושי לחשוף פגיעות מיניות ולדבר עליהן, בימי שגרה ועל אחת כמה וכמה בהקשר של מלחמה. באיגוד מרכזי הסיוע מציינים כי היבט זה מוכר בספרות המחקרית על פגיעה מינית בזמן מלחמה וההערכה היא כי בשנים הקרובות יחליטו חלק ממי שעברו פגיעה מינית ב 7 באוקטובר ובשבי, לספר את סיפורם. אי אפשר שלא להזכיר, שוב, את השתיקה הצורמת של ארגוני הנשים בעולם. שתיקה שתיזכר לדיראון עולם וככתם בהיסטוריה של המאבק לזכויות נשים. בשבוע הבא יוגש הדו"ח, אשר תורגם לאנגלית, לאו"ם.

שתיקה שתיזכר לדיראון עולם. הפגנות מחוץ לאו"ם, צילום: אי.אף.פי

אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע אומרת: "הדו"ח לא משאיר אפשרות להכחשה או התעלמות. ארגון הטרור חמאס בחר לפצוע את מדינת ישראל בשתי אסטרטגיות ברורות: לקיחת אזרחים בשבי ופשעי מין סדיסטיים. אי אפשר עוד לשתוק. אנו מצפות מהארגונים הבינלאומיים לנקוט בעמדה חד משמעית. אי אפשר לעמוד מהצד. העמידה מנגד תיזכר ככתם היסטורי על כל מי שבחרו לשתוק, להשתיק ולהכחיש את פשעי המין שביצעו אנשי חמאס".

מהעדויות והמידע שנאסף עולה כי הפגיעות המיניות שהתרחשו במתקפת 7 באוקטובר ואחריה, בוצעו באופן שיטתי ומכוון. פגיעות מיניות התרחשו ועדיין מתרחשות בכל זירות המתקפה: במסיבת הטבע ברעים, בקיבוצים ובישובים בדרום, בבסיסי צה"ל ובשבי, בו הוחזקו ועדיין מוחזקים ילדים וילדות, נשים וגברים. דפוסי הפעולה של המחבלים תואמים את הדפוסים של פגיעות מיניות במלחמה שתועדו בספרות.

"כתם היסטורי על מי שבחרו לשתוק", מחבלי חמאס חוטפים נערה לעזה על גבי אופנוע, צילום: רשתות חברתיות, לפי סעיף 27-א' לחוק זכויות היוצרים

הפגיעות המיניות כללו מעשי אונס קבוצתיים, תוך איום בנשק, לעיתים לעיני בני משפחה וחברים – פרקטיקה שמטרתה לזרוע פחד ולהעמיק את הדיכוי וההשפלה, סירוס והשחתת איברים נשיים וגבריים, הטמנת כלי נשק בתוך הגופות. מהעדויות על הפגיעות במסיבת הטבע נראה כי המחבלים חיפשו ותפסו נשים שניסו להימלט. גם זוהי פרקטיקה מוכרת – ציד של אישה שנמלטה, גרירתה בשיער ופגיעה בה לעיני כל כדרך לזרוע פחד ולהביע שליטה באויב. מרבית הנפגעים והנפגעות הוצאו להורג לאחר מכן.

בדו"ח מצוין כי מהעדויות עולה שב-7 באוקטובר נפגעו מינית גם ילדים וגברים. עם זאת המידע על התופעה מועט יחסית וזו תופעה אופיינית בשל נטל הבושה בחשיפת פגיעות מיניות אשר נתפסות כהשפלה ופגיעה בגבריות והדיווחים עליהן נמוכים בהרבה מהתרחשותם.

המחבלים חיפשו ותפסו נשים שניסו להימלט, חייל במתחם פסטיבל נובה., צילום: אי.אף.פי

ההערכה היא כי גם כוחות ההצלה בשטח נמנעו מלדווח על המקרים בשל הבושה. הפגיעות המיניות השיטתיות שביצעו אנשי חמאס פגעו במעגלים רבים.  בנפגעות ובנפגעים ששרדו, בבני משפחה וחברים שנאלצו לחזות בקרובות להם עוברות התעללות מינית, בעדי שמיעה וראיה, בכוחות החילוץ, באנשי ההצלה וההכנה שטיפלו בגופות. כולם נושאים עימם המראות. בני ובנות משפחה שיקירותיהם ויקיריהם חוללו. החטופים והחטופות המשוחררים אשר היו עדים למעשי התעללות.

ד"ר כרמית קלר חלמיש ונגה ברגר, כותבות הדו"ח, אומרות כי "האופן בו בוצעו הפגיעות והמעשים שנלוו להם נועדו להעצים את ההשפעה על הקורבנות עצמם ועל סביבתם, שלא הצליחה למנוע את הפגיעה. בימים אלו, כשהצלקת בליבנו מסרבת להגליד ונפשות אחיותינו ואחינו צועקות אלינו מן האדמה, חלק גדול ממי שחשבנו לשותפות ושותפים פונים לשתיקה ולהכחשה של הזוועות. אנו קוראות לכן להשמיע את קולכם ולא לתת לזעקת הקורבנות האלו להתאייד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר