אלימות מינית והתעללות: "ארגון הנשים של האו"ם מעלים עין מזוועות חמאס"

שתיקת האו"ם והעולם על האונס ההמוני שביצע חמאס ב־7 באוקטובר: דוח שהגישו המשפחות לצלב האדום מפרט את הסכנות שבהן נתונות הנשים החטופות • "מניעת גישה לטיפול רפואי מהווה עינוי ומנוגדת לכל עקרונות האנושות"

הפגנות. צילום: אי.אף.פי

על רקע שתיקת העולם, ובמיוחד ארגון הנשים של האו"ם, וההימנעות מגינוי מעשי האונס והתקיפה המינית ההמונית שבוצעו בשבת השחורה ב־7 באוקטובר, מטה משפחות החטופים הגיש לצלב האדום דוח רפואי המפרט את הסכנות שאליהן חשופים הנשים והילדים שנחטפו על ידי חמאס.

הדוח הוכן על ידי פרופ' חגי לוין, מומחה לבריאות הציבור, אשר משמש ראש הצוות הרפואי במטה משפחות החטופים. הוא מזכיר את אמנת ז'נבה, המכילה הוראות הקשורות לטיפול בנשים בשבי במהלך סכסוכים מזוינים, ומדגישה את הצורך להגן על נשים מפני אלימות והתעללות מינית ולשמור על כבודן ועל בריאותן.

"אלימות מינית, לרבות אונס, היא מכשיר כוח בלוחמה שנועד להשפיל, להכניע ולכבוש את האויב. תקיפה מינית היא אחת מטקטיקות המלחמה המשמשות להכנעת האוכלוסייה האזרחית ולזריעת הרס וכאוס", נכתב בדוח. ואכן, מסרטוני חקירת מחבלי חמאס ששוחררו לתקשורת, עולה כי המחבלים קיבלו הוראה "לבצע מעשי אונס, התעללות והשחתה של גופות, וזאת כחלק מאסטרטגיה מכוונת, במטרה לזרוע פחד בקרב האוכלוסייה בישראל".

בדוח מצוין כי חלק ניכר מהנשים החטופות מתמודדות עם מצבים רפואיים מורכבים וסובלות מבעיות בריאותיות שונות, ובין היתר סרטן השד, יתר לחץ דם, פרפור פרוזדורים, סוכרת, מחלת לב איסכמית, אי־ספיקת לב, דיכאון וחרדה - מצבים אשר מחייבים טיפול רפואי ותרופתי מתאים.

מחבלי חמאס פורצים ליישובים, צילום: ללא קרדיט

"מניעת גישה לטיפול רפואי חיוני, כולל בפציעות שנגרמו במהלך חטיפתן האלימה, מהווה עינוי ומנוגדת לכל עקרונות האנושות והמוסכמות הבינלאומיות ומסכנת את חייהן", נכתב בדוח אשר מפרט את האתגרים שעימם מתמודדות הנשים בשבי.

נזקים בלתי הפיכים

בין היתר, כאמור, נאמר בדוח כי פציעות שנגרמו כתוצאה מהחטיפה האלימה ומהיעדר טיפול רפואי מתאים עלולות לגרום לנזקים בלתי הפיכים בגפיים ובעמוד השדרה. נשים שעברו אונס נמצאות בסיכון לפציעות קשות ולהתפתחות של סיבוכים עקב זיהומים, למחלות כרוניות קשות ולמוות. אונס גם עלול להביא להריונות בלתי רצויים ולהפלות מסכנות חיים, מעבר לפגיעות הנפשיות המיידיות.

אימהות אשר הופרדו מהתינוקות ומהילדים שלהן ואינן יודעות מה קרה להם, סובלות מסטרס, מדיכאון ומקושי תפקודי. נשים מיניקות שנחטפו עלולות לסבול מדלקת בשד, מהיווצרות מורסות ומהפחתה בייצור החלב. נשים הרות נמצאות בסיכון מוגבר לסיבוכים אשר יסכנו את ההיריון, את העובר ואת האם.

"אנו פונים לשם שחרורן המיידי והדחוף של החטופות כדי לשמור על זכויות האדם הבסיסיות שלהן ולספק להן את הטיפול הרפואי והפסיכולוגי החיוני, שהן זקוקות לו על מנת להירפא מההשלכות הפיזיות והרגשיות העמוקות של האירועים הקשים שעברו. נכון לרגע זה לא נוצר קשר בין הצלב האדום לבני הערובה. המצב הבלתי אנושי הזה מעמיד את בני הערובה בסיכון מוגבר לאלימות ולהזנחה נוספת", נכתב בדוח.

פשעי מלחמה רבים

בתוך כך, ביום ראשון בערב נערך דיון באוניברסיטת הרווארד שבארה"ב, שבו נחשפו בפני אלפי אנשים המעשים המזוויעים שביצע חמאס בנשים, בנערות ובילדים ב־7 באוקטובר. מי שהציגה את הממצאים היתה ד"ר כוכב אלקיים־לוי, מומחית למשפט בינלאומי ולזכויות אדם באוניברסיטה העברית, אשר הסבירה כי הם מתבססים על סרטונים ותמונות שצילמו המחבלים בעצמם, ממצאים פורנזיים שנמצאו על הגופות, עדויות של ניצולים ועדויות מחקירותיהם של מחבלי חמאס.

פעילות צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

ד"ר אלקיים־לוי הקימה ביומה השמיני של המלחמה נציבות לתיעוד פשעי חמאס נגד נשים, והיא פועלת בשיתוף פעולה עם המטה לפשעי המגדר שביצע חמאס, של בונות אלטרנטיבה, מול ארגוני נשים בעולם. "סרטוני וידאו של חמאס שעלו ברשתות החברתיות בזמן אמת, הראו הפרה ברורה של זכויות אדם ופשעי מלחמה. הפשעים נגד נשים וילדים פורסמו על ידיהם. הבנו שהפשעים האלה חייבים להיות מתועדים ולהיות מובאים לידיעת הקהילה הבינלאומית כדי להבטיח שהקורבנות של 7 באוקטובר לא יישכחו ושהסיפורים שלהם יסופרו", אמרה אלמקייס־לוי בפתח דבריה, בטרם החלה לגולל בפני המאזינים את העדויות.

"לצערנו, הקורבנות שנאנסו והותקפו מינית, כולל קטיעת איברים נשיים, נרצחו, ולא יוכלו להעיד על מה שנעשה להן. הקהילה הבינלאומית אכזבה את הנשים האלה שוב כשהיא לא מדברת על זה", אמרה.

שתיקה רועמת

בשדולת הנשים מותחים ביקורת קשה על ארגון הנשים של האו"ם, שממשיך לשתוק לנוכח הגילויים. טל הוכמן, מנהלת קשרי ממשל בשדולת הנשים, אומרת: "37 יום עברו מאז המתקפה האכזרית של חמאס. 37 יום שבהם ארגוני זכויות האדם וארגוני הנשים הבינלאומיים עדיין שותקים, בוחרים להעלים עין מהזוועות שקרו בבוקר 7 באוקטובר.

"ככל שעוברים הימים, כך מצטברות עוד ועוד עדויות לפשעים המגדריים הקשים שבוצעו על ידי חמאס, אבל ארגוני הנשים, שבמשך שנים קראו לעולם שלא להעלים עין מתקיפות מיניות, בוחרים להעלים עין בעצמם, ובהם ארגון אחד מרכזי שציפינו לשמוע את קולו - ארגון זכויות הנשים של האו"ם, שנמנע מלגנות את הפשעים המגדריים ונמנע מלקרוא להגן על הנשים, הנערות והילדות וכל החטופים שעדיין מצויים בסכנה בשבי.

"למרות שתי פניות חריפות שהוצאנו בחתימתם של עשרות ארגוני זכויות נשים בארץ ובעולם, לא קיבלנו מענה. זה בלתי נתפס שארגונים שיש להם כוח השפעה כל כך גדול, מחליטים להפנות גב לקורבנות פשעי מלחמה ופשעים מגדריים", היא מסכמת את הדברים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר