כבר לא רקטור: שי ניצן מוגדר עתה כ"מנהל אשכול התוכן" בספרייה הלאומית

שנתיים לאחר סערת מינויו לרקטור הראשון בספרייה הלאומית חל שינוי במעמדו של פרקליט המדינה לשעבר • חברת ייעוץ ארגוני המליצה לבטל את תפקיד הרקטור וגרעה ממנו סמכויות בפעילות בינלאומית וגיוס משאבים • תגובת הספרייה: "המבנה ארגוני החדש יתאים לאתגרי הספרייה"

פתיחת הספרייה הלאומית בירושלים // יניב זוהר

הספרייה הלאומית ביטלה את תפקיד "רקטור הספרייה", שאותו מילא פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן בשנים האחרונות, והפחיתה אותו לתפקיד "מנהל אשכול תוכן" - זאת לאחר המלצה של חברת ייעוץ ארגוני חיצונית ובינלאומית לבצע שינוי ארגוני. מהגדרת התפקיד החדש של ניצן עולה כי הספרייה גרעה כמה מסמכויותיו שהיו לו בתפקיד הרקטור. לטענת הספרייה, מדובר בסמכויות שאמנם הוגדרו בתפקידו הראשוני, אולם ניצן כלל לא עסק בהם.

בנובמבר 2021 פורסם ב"ישראל היום" אודות מינויו של פרקליט המדינה לשעבר לרקטור הספרייה הלאומית, כאשר למינוי התלוו שאלות וביקורת ציבורית על התאמתו של משפטן לתפקיד בתחום ספרות וניהול תוכן וטענות אחרות בנוגע להליך המכרז. זאת ועוד, ניצן היה הראשון במונה לתפקיד "רקטור" בספרייה הלאומית, ולכן גם על עצם הגדרת התפקיד החדש נמתחה ביקורת.

לקראת מעברה של הספרייה הלאומית למשכנה החדש והמרשים מול הכנסת, שכר הארגון את שירותיה של חברה בינלאומית לייעוץ ארגוני. בדו"ח חדש שהפיקה החברה היא הגישה להנהלת הספרייה שורת המלצות לשינויים ארגוניים נחוצים. אחד מהם הוא ביטול תפקיד הרקטור, בו כאמור נושא ניצן, ושינויו לתפקיד "מנהל אשכול תוכן".

שי ניצן, צילום: נועם ריבקין

"רק שינוי שם"

בהשוואה בין הגדרת תפקיד הרקטור, כפי שהגדירה הספרייה בהודעה לעיתונות, אל מול הגדרתו החדשה של תפקיד מנהל אשכול תוכן שהעבירה דוברות הספרייה, עולה כי נגרעו מניצן מספר סמכויות. בעוד בשבתו כרקטור הוגדר ניצן כמי שאחראי על "מערך הקשרים והפעילויות הבינלאומיות, בדגש על קשרים עם יהדות התפוצות, על אגודות הידידים בישראל ובחו"ל ועל מערך יחסי הציבור וגיוס משאבים", הרי שבהגדרת התפקיד החדשה נגרעו מתפקידו סמכויות אלה, למעט מערך יחסי הציבור שנותר אצלו.

בסיפריה טוענים כי באופן רשמי אכן נגרעו מניצן האחריות על מערך הקשרים והפעילות הבינלאומית, אגודות הידידים בארץ ובחו"ל וגיוס משאבים, ואולם, גם בתפקידו הקודם כרקטור הספרייה ממילא לא עסק בהם כך שבפועל לטענתם תפקידו לא עבר שנמוך, אלא רק שינוי שם.

הספרייה הלאומית, צילום: אריק סולטן

תגובת הספרייה הלאומית: ״דירקטוריון הספרייה הלאומית החליט על שינויים במבנה הארגוני של הספרייה על מנת שהמבנה החדש יתאים לאתגרים וליעדים של הספרייה לאחר המעבר למשכן החדש ולקראת העשור הבא. לאחר תהליך ארוך ומעמיק בסיוע חברת ייעוץ מקצועית, הוחלט על מנעד של שינויים אירגוניים, ובהם: מינוי יועץ אקדמי בכיר, חיזוק והידוק נושאי התוכן בספרייה, תגבור מערך פיתוח המשאבים ושינויים במערך האגפים. כחלק מהשינויים הוחלט על שינוי השם 'רקטור' לשם 'מנהל אשכול התוכן', האחראי על אגף החינוך, אגף התרבות, המבקרים והתערוכות ואגף הדיגיטל. באשר לסמכויותיו של מנהל אשכול התוכן, מערך גיוס המשאבים והקשרים הבינלאומיים לא היה בפועל באחריותו ואילו מערך הדוברות ויחסי הציבור נשאר באחריותו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר