בשורה לנוסעים בכבישי יו"ש: נחנך כביש עוקף אל ערוב

הכביש שנקרא על שם הרב והרבנית לוינגר נחנך בטקס חגיגי בהשתתפות שרת התחבורה מירי רגב • אמנם הכביש נועד להתמודד עם הסכנה הביטחונית והביטחותית שבתוואי כביש 60 • אך כבר בשבוע שעבר התרחשה התפרעות בסמוך אליו, שהובילה את צה"ל להציב במקום מכשולים במטרה למנוע הישנות של מקרים אלה

הכביש החדש (עוקף אל ערוב). צילום: דובר צה"ל

כביש עוקף אל ערוב (כביש הרב והרבנית לוינגר) צפוי להיפתח במחר (שלישי) ולשפר באופן דרמטי את תוואי הנסיעה בין צומת גוש עציון לצומת חלחול, ומשם דרומה לקרית ארבע ולהר חברון. מדובר בכביש שירחיק את הנוסעים ממחנה הפליטים אל ערוב ומהכפר בית אומר, שנחשבים לכפרים עויינים שמהם זורקים לא מעט אבנים ובקבוקי תבערה.

הכביש החדש, שבנייתו החלה ב-2019 והוא נמשך כ-7.5 ק"מ, צפוי היה להיפתח כבר לפני מספר שבועות, אך נדחה בתחילה בשל גשמים שעיכבו את פתיחתו. בשבוע שעבר נדחה במפתיע טקס פתיחת הכביש, זאת למרות שאמור היה להיפתח. בלשכת שרת התחבורה נמסר כי הסיבה לדחייה הייתה שיקולי ביטחון, אף שגורמים בצה"ל מסרו ל"ישראל היום" שלא הייתה מניעה לפתוח את הכביש. רוב תוואי הכביש ייפתח ביום רביעי הקרוב, ובשבועות הקרובים ייפתח במלואו עם השלמת העבודות האחרונות.

השלכת סלע בכביש 60 על מכונית (ארכיון) // הצלה ללא גבולות יו"ש

בצה"ל מסרו כי הכביש החדש והמשודרג, שמתחיל מצומת הגוש ומסתיים בצומת סעיר חלחול (לאחר היישוב כרמי צור), עוקף את הכפר בית אומר ומתרחק ממחנה הפליטים ״אל ערוב״, יאפשר נסיעה בטוחה יותר, עם ריבוי נתיבים והפרדה ביניהם. עם זאת, כבר בשבוע שעבר התרחשה התפרעות על הכביש, שהיה ריק היות שעדיין לא נפתח, מה שמוכיח שבצה"ל יצטרכו לפעול באינטנסיביות על מנת למנוע זריקות אבנים גם מכביש זה. בעקבות זריקות האבנים הוצבו במקום בשבוע שעבר גדרות שאמורות להקשות על מחבלים להגיע וליידות אבנים באזור.

בטקס פתיחת הכביש שהתקיים היום (שני) אמרה שרת התחבורה כי "שמחתי לסגור היום מעגל עם פרויקט רחב ההיקף שיצא לדרך עוד במהלך כהונתי הקודמת כשרת התחבורה, ואשר היום זכיתי לראות בהשלמתו המוצלחת". עוד הוסיפה כי "הכביש הזה, נבנה בהשקעה של 300 מיליון שקלים, וכולל שלושה מעברים חקלאיים תת-קרקעיים, גשר באורך 25 מטר, מעבירי מים, עבודות פיתוח ושיקום ותאורה לאורך כל התוואי, וכן שילוב מרכיבי ביטחון הכרחיים ובהם תחנות הסעה ממוגנות, פילבוקס, וגדר ביטחונית – ופתיחתו מהווה היום בשורה גדולה לתושבי האיזור. לתושבי יהודה ושומרון מגיעות תשתיות כמו לכל האזרחים, הם חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. מחויבותנו כמשרד הוא להבטיח לאזרחי ישראל חיבור תחבורתי מהיר ובטוח מכל מקום לכל מקום".

חניכת הכביש, צילום: דובר צה"ל

ראש מועצת גוש עציון ויו"ר מועצת יש"ע, שלמה נאמן, נשא דברים בטקס ואמר כי: "מדובר בבשורה של ממש להתיישבות בחבל יהודה ועציון. הכביש הוא עורק חיים והזרז המרכזי לחיזוק ישיבתנו באזור. אני מודה מקרב לב בשמי בשם ראשי הרשויות ובשם תושבי האזור לשרת התחבורה מירי רגב שדחפה את סלילת הכביש עוד בקדנציה הראשונה שלה במשרד וזוכה כעת לראות בפתיחתו. תודה גדולה מגיע לשרים ישראל כץ ובצלאל סמוטריץ' אשר פעלו בזמנו לתחילת פיתוח הכביש. תודה לאנשי המנהל האזרחי אשר פעלו וממשיכים לפעול לילות כימים לטובת התחבורה ביהודה ושומרון. וכמובן לחברה המבצעת - נתיבי ישראל, אשר ביצע את הפרויקט החשוב הזה".


"זו הזדמנות נוספת להודות ולחזק את ממשלת ישראל שהחליטה על השקעה חסרת תקדים בתשתיות התחבורה ביהודה ושומרון, כל כבישי האזור נמצאים בשלבים שונים של תכנון וביצוע, אנו רואים בעין, לאורך כביש 60 דחפורים שיהפכו בעתיד הקרוב את הכביש החשוב הזה, לכביש רחב שיכול לשמש את האוכלוסייה הרבה בבואה לירושלים".

המהנדס גלעד נאור, סגן מנהל אגף פרויקטים מרכז חטיבת הנדסה ופיתוח בנתיבי ישראל: "יש כאן בשורה אמיתית למשתמשי הדרך שסובלים לאורך שנים מזריקות אבנים בכביש הזה. תושבי הישובים ביו"ש שמנסים להגיע לביתם והיו עד היום צריכים לעבור בתחומי הכפרים, כעת יוכלו לנסוע בבטחה בכביש החדש. אנחנו בנתיבי ישראל רואים לנגד עינינו בכל פרויקט איך להיטיב עם בטיחות הנסיעה של משתמשי הדרך וכאן המטרה אף כפולה מאחר ומדובר גם בפן בטחון שהוא חשוב ביותר לתושבים".

כביש עוקף אל ערוב, צילום: דובר צה"ל


סגן מפקד החטיבה המרחבית עציון, סגן-אלוף אלירן אבנעים: ״מאמצים רבים הושקעו בכביש החדש; החל מניתוח השטח והאיומים, תהליכי תכנון ובנייה, מתן מענה הנדסי ותקשובי הכולל עמדות בידוק ושמירה חדשות וגדרות הגנה. בנוסף, החטיבה מספקת מענה מודיעיני, הצבת מצלמות תצפית ומענה מבצעי בפעילויות נסתרות וגלויות. נמשיך לפעול כדי להגן על העוברים והשבים בגזרתנו במירב המאמצים ובכלים מגוונים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר