בשורה ליו"ש: בשבוע הבא ייפתח כביש עוקף אל־ערוב

הכביש החדש מחליף את כביש 60 בגוש עציון, שבו אירעו תאונות קטלניות רבות • הוא יעקוף את הכפר אל־ערוב, שממנו מיידים אבנים וסלעים לעבר נוסעים בכל יום • המשמעות: יקל את פקקי הענק שמתסכלים ישראלים ופלשתינים כאחד 

ליקויים בכמה כבישים בארץ. צילום: חנן גרינווד

שנתיים לאחר שהחלו העבודות, בשבוע הבא צפוי להיפתח כביש עוקף אל־ערוב, שמכונה גם כביש משה לוינגר, שמוביל מצומת גוש עציון עד צומת חלחול, קילומטרים ספורים מחברון וקריית ארבע. מדובר בכביש שחלקו בן 4 נתיבים, ושיחליף את כביש 60 הישן והמסוכן.

כביש עוקף אל־ערוב הוא אחד משני כבישים עוקפים שהולכים ונבנים בימים אלו במטרה כפולה: לעקוף כפרים פלשתיניים עוינים, ולשפר משמעותית את תוואי הכביש. עוקף חווארה, המוכר יותר, אמור לעקוף את הכפר חווארה שעליו אין צורך להכביר מילים בנוגע לסכנה שמגיעה ממנו. כביש עוקף אל־ערוב מבצע מעקף של שני כפרים בעייתיים: אל־ערוב, שכרגע בצמידות לכביש, ושממנו זורקים אבנים, סלעים ובקבוקי תבערה כמעט מדי יום על כלי רכב ישראליים; ובית אומר, כפר בעייתי ומסוכן.

פקק באורך קילומטרים

לפי התכנון, הכביש העוקף החדש ייפתח כרגע באופן חלקי, וייפתח לכל אורכו ב־19 ביוני. כאמור, הוא עונה על כמה צרכים: בראש ובראשונה הוא בטיחותי בהרבה מהכביש שקיים כרגע, שכולל שני נתיבים ללא הפרדה, ושבו יש תאונות קשות רבות. היקף התנועה שזורם בו אינו מתאים לתשתיות הכביש הקיים. בהיבט הביטחוני, הוא יקטין את החיכוך עם האוכלוסייה הפלשתינית בכפרים אל־ערוב ובית אומר.

הכביש החדש יהיה בטוח יותר. יידוי אבנים ביו"ש, צילום: אי.אף.פי

הכביש הנוכחי הוא כביש דו־מסלולי, שנסלל לפני עשרות שנים, ומשמש עורק התחבורה הראשי מגוש עציון לקריית ארבע וליישובי הר חברון, ועד באר שבע לישראלים. הכביש גם מחבר בין שתי ערים פלשתיניות מרכזיות: בית לחם וחברון. כתוצאה מכך משתרך פקק לאורך עשרות קילומטרים בין צומת גוש עציון וחברון מדי יום, דבר שהופך את חיי התושבים, הישראלים והפלשתינים, לסיוט מתמשך.

"למשפחה שלי יש עסקים בחברון, ולכן אנחנו כל הזמן נוסעים באזור", סיפרה לנו אמירה, תושבת בית לחם, במהלך חסימה שנוצרה בשל תאונת דרכים. "בלתי אפשרי לנסוע באזור. נסיעה שאמורה לקחת רבע שעה אורכת שעתיים".

מסיור שערכנו בתוואי החדש עולה כי אף שלא בכל התוואי יש ארבעה נתיבים, וחלק ממנו ככל הנראה לא ייפתח במלואו בשל המשך העבודות, הוא בטוח בהרבה וכולל הפרדה בין הנתיבים.

מוקד חיכוך. הכפר אל־ערוב, צילום: חנן גרינווד

השבוע ייערכו עבודות להשלמת שתי כיכרות בצירים שמובילים לכביש החדש, ובשבוע הבא, אם הכל יתקדם כמתוכנן, יזכו מאות אלפי תושבי האזור לנסוע בכביש חדש, מרווח ובטיחותי.

"מדובר בכביש שהוא חלק מתנופת שיפור ושדרוג הכבישים שעוד יתעצמו, לאחר אישור תקציבי התשתיות ביו"ש בממשלה הנוכחית", אמר ראש מועצת גוש עציון ומועצת יש"ע שלמה נאמן. הוא הודה לשרת התחבורה מירי רגב, לנתיבי ישראל ולחברת מרגולין שפעלו בשטח. "זה חלק קטן ממגוון העבודות לשיפור התנועה שצפויות לנו במזרח ובמערב גוש עציון".

אליהו ליבמן, ראש מועצת קריית ארבע, בירך גם הוא: "ככלל אנחנו לא אוהבים כבישים עוקפים. אנחנו צריכים לנסוע לבית שלנו בבטחה בכל ציר ובכל כביש, אבל יחד עם זאת אנחנו מצווים לנשמרתם מאוד לנפשותיכם. לכן אני רוצה להודות ליוזמי הכביש שיקצר את זמן הנסיעה ויעניק איכות חיים לתושבים כאן בעיר האבות קריית ארבע חברון".

אליהו ליבמן, ראש מועצת קריית ארבע, צילום: לירון מולדובן

שלמה נאמן אמר בהתייחסו לשם הכביש החדש: "אין ראוי מהרב ומהרבנית לוינגר שייקרא כביש שמחזק את ההתיישבות בהרי יהודה על שמם. כביש שהוא חלק מתנופת שיפור ושדרוג הכבישים שעוד יתעצמו בקרוב".

מהפכה בכבישי יו"ש

השינויים באזור יהודה לא מסתכמים רק בפתיחת כביש זה. ל"ישראל היום" נודע כי כבר כעת אושר תקציב לתכנון הפרדה מפלסית בצומת גוש עציון, לצד מסוף תחבורה שכבר הולך ונבנה במקום. כמה קילומטרים צפונה אמור הכביש בין אלעזר לנווה דניאל, שגם הוא סובל מפקקים קשים, להיות מוכפל בתוך כחצי שנה. בתקציב של משרד התחבורה הוקצו גם 348 מיליון שקלים להכפלת הכביש צפונה עד לצומת חוסאן, והדבר יאפשר בתוך שנים ספורות נסיעה בכביש ארבע־מסלולי מירושלים עד פאתי חברון.

יו"ש כולה עוברת מהפכה תחבורתית בימים אלו. בתקציב המדינה אושרו מיליארדי שקלים לסלילה ולשיפור של כבישים. לאחרונה הסתיים רימזור של כל הצמתים במזרח בנימין וכן אושרו סכומים נכבדים לסלילת כבישים ולשדרוגם. בין היתר אושר סכום של מיליארד שקלים להכפלת הכביש בין שער בנימין לצומת המשטרה הבריטית, כביש שידוע לשמצה בשל בעיות בטיחות, 200 מיליון שקלים להקמת עוקף פונדוק, 366 מיליון שקלים לטובת הרחבת הכביש שמוביל לרמאללה ולבית אל, 300 מיליון שקלים לסלילת שיקוע קלנדיה ועוד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר