פערים בבריאות: "15 אחוזים מתושבי הפריפריה מוותרים על טיפול רפואי"

"האוכלוסייה החלשה נפגעת פעמיים: היא גם משלמת יותר, וגם מקבלת טיפול פחות טוב", אומר פרופ' דורון לביא, עורך המחקר • מהנתונים עולה עוד כי מספר המיטות בבתי החולים בפריפריה נמוך מאשר במרכז הארץ ב־30%

גם מספר עמדות הניתוח בחסר. מיטות אשפוז, צילום: אורן בן חקון

"האם מישהו שגר בתל אביב, שהיה צריך לבוא לצפת לקבל טיפול, היה עושה את זה?" שואל מנהל ביה"ח האנגלי שבנצרת, פרופ' פהד חכים, שנמצא בימים אלה במסע גיוס תרומות בארה"ב ובקנדה בניסיון לעזור לבית החולים. "התשובה היא לא. אז למה זה בסדר שתושב הצפון יעשה זאת?"

הנתונים על פערי הבריאות מוכיחים את מה שתושבי הפריפריה יודעים - אזרחים בפריפריה שרוצים טיפול רפואי ברמה נאותה נדרשים להגיע למרכז הארץ. אם יבחרו להיות מטופלים במקום מגוריהם, יזכו לטיפול רפואי ברמה נמוכה יותר.

בית החולים האנגלי בנצרת, צילום: ללא

הנתונים המתפרסמים אינם מעודדים

ממחקר שערך דיקן הפקולטה למדעי החברה והרוח במכללת תל־חי, פרופ' דורון לביא, בעבור ועידת אצבע הגליל ה־8 שתיערך בסוף השבוע, עולה כי 15 אחוזים מתושבי הפריפריה מוותרים על טיפול רפואי בשל המרחק.

הנתונים המתפרסמים במסגרת הוועידה אינם מעודדים, בלשון המעטה. במחוז הצפון פועלים חמישה בתי חולים - בעפולה, בטבריה, בנצרת, בצפת ובנהריה. מספר המיטות בבתי החולים ל־1,000 נפש נמוך מאשר במרכז הארץ ב־30 אחוזים. גם מספר הרופאים עומד על 2.1 רופאים ל־1,000 נפש, בהשוואה ל־5.3 רופאים במרכז. מספר עמדות הניתוח גם הוא לא מבשר טובות ונמוך בחצי מזה שבמרכז הארץ.

בית החולים האנגלי בנצרת,

ב"ישראל היום" פורסם כי הנתונים המדאיגים הביאו את ראשי הרשויות בצפון לפנות למשרד הבריאות, ולהתריע על החוסרים המשמעותיים בשירותי הבריאות באזור.

"החלשים נפגעים פעמיים"

פרופסור לביא מסביר שכאשר שירותי הרפואה בפריפריה נמצאים שני צעדים מאחור, לא פלא שהתושבים בצפון מעדיפים לכתת רגליהם למרכז הארץ.

"האוכלוסייה החלשה נפגעת פעמיים: היא גם משלמת יותר וגם לא מקבלת שירותים טובים," אומר לביא. "שירותי הבריאות הם מוצר ציבורי שהמדינה צריכה לממן, ועליהם להיות זמינים באותה רמה של חשמל ומים. אם המדינה מכוונת אנשים לגור בפריפריה, היא צריכה לספק להם שירות בכמות ובאיכות שוות. אין צורך בבניית בי"ח חדש. זה עניין של תקציב ורצון".

פרופ' פהד חכים, צילום: יח"צ בית החולים האנגלי בנצרת

"הנתונים לא מפתיעים אותי, אנחנו מתמודדים איתם שנים," מוסיף פרופסור חכים. "בסוף המדינה משלמת יותר כסף, אבל צריך להשקיע במקומות הנכונים. צריך לערב את כל משרדי הממשלה. צריך להשקיע ברופאים וברופאות שלנו כאן ולהחזיר אותם לצפון. יש הרבה תוכניות, אבל כל אחד עובד לבד. אני מבולבל באיזו תוכנית להשקיע. אין גוף ממשלתי אחד, כמו בקורונה, שירכז את הטיפול בבעיית הרפואה".

סטודנטים באוניברסיטת בר אילן (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'

בשנים האחרונות הוקם בית ספר לרפואה בצפת, המסונף לפקולטה לרפואה באוניברסיטת בר־אילן, אלא שרבים מהרופאים מעדיפים להתמחות בבתי החולים במרכז הארץ, ואחר כך לא חוזרים לצפון.

פערי הבריאות נמצאים לפתחה של הממשלה נוכחית. מלבד כבישים מהירים המאפשרים להגיע למרכז, לתושבי הפריפריה מגיעים שירותי רפואה איכותיים כמו במרכז. תושבי הפריפריה מרגישים שהם שווים פחות, ובעיקר חיים פחות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר