מחקר מפתיע: 90% מהמשפחות החרדיות מתחזקות קשר עם הבן שחזר בשאלה

בניגוד לסברה, בחברה החרדית כבר לא יושבים שבעה על בן משפחה שהתרחק מהדת • ארגון "יוצאים לשינוי", עורך המחקר: "אחינו ואחיותינו החרדים למדו להכיל את היוצאים בשאלה"

חרדים בירושלים (ארכיון). תומכים בימין, אבל לא יגיעו להפגנות, צילום אילוסטרציה: אורן בן חקון

מחקר חדש של ארגון "יוצאים לשינוי" המסייע ליוצאים בשאלה, חושף כי בשנים האחרונות ניכרת בחברה החרדית מגמת שמירה על קשר עם בן משפחה שעזב את הדת – בניגוד לתפיסה המקובלת שלפיה יושבים שבעה עליו ומנתקים איתו כל קשר. עם זאת, הקשר עדיין לא מושלם, ונמצא תחת מגבלות כתוצאה מהשינוי המשמעותי.

את הבחינה של הקשר עם משפחת היוצא בשאלה ביססו עורכי המחקר, צביקה דויטש ושני קפלן, על נתוני הלמ"ס בקרב רווקים בני 44-20 וכן על סקר שערכו בקרב יוצאים בשאלה. 90% מהנבדקים דיווחו שהם מרוצים או מרוצים מאוד מהקשר עם משפחתם, כלומר שהם בקשר עם בני המשפחה החרדית שאותה עזבו.

יצוין כי מדובר בנתונים נמוכים לעומת החרדים, ש-98% מהם דיווחו על שביעות רצון מהקשר עם בני משפחתם ו-96% מקרב יהודים לא חרדים שדיווחו כך. עם זאת, את הקושי ניתן לראות בניואנסים: רק 52% מהיוצאים בשאלה ציינו שהם מרוצים מאוד מהקשר עם משפחותיהם - מה שמוכיח כי עדיין יש אתגרים לא פשוטים בנושא זה.

לדברי שני קפלן, "בסך הכל, ליוצאים בשאלה יש קשר עם המשפחה, במיוחד לאחר שעובר זמן, אבל זה קשר פחות טוב מאשר באוכלוסיות האחרות. יש שביעות רצון אבל אי אפשר להתעלם מהשנה הראשונה, שהיא יותר מורכבת".

קפלן מציינת שבניגוד לתדמית כאילו יוצא מהחברה החרדית דינו כאילו נפטר – הדבר לא בהכרח כך, ונמצא במגמת שיפור. "המצב טוב יותר משחשבנו, ויש מקום לאופטימיות", היא אומרת.

"מקום לאופטימיות"

בבדיקת התקופה מייד לאחר המהפך, מתברר שכרבע מהיוצאים בשאלה דיווחו על נתק מוחלט מהוריהם בשנה הראשונה לשינוי, אך רובם חידשו את הקשר כעבור שלוש שנים.

האם חל שינוי בנושא לאורך השנים? החוקרים גילו שתופעת הניתוק המלא פותחת עם הזמן: אלה שיצאו בשאלה לפני שלוש שנים דיווחו שהקשר עם בני משפחותיהם חודש, בעוד אלה שיצאו בשאלה לפני כעשור דיווחו על טווח זמן ארוך יותר עד חידוש הקשר. המשמעות: הנתק של המשפחה החרדית מהיוצא בשאלה היה נפוץ יותר בעבר.

עוד נמצא ש-84% מהיוצאים בשאלה הוזמנו לאירועים משפחתיים, 77% דיווחו שהם גם מוזמנים להתארח בשבתות ובחגים, אך מנגד דיווחו 82% מהנשאלים כי הם לא נתמכים כלכלית על ידי המשפחה - עקב היציאה בשאלה או בשל קושי כלכלי של ההורים.

סמנכ"ל יוצאים לשינוי, נחי פסיקוב: "כיוצא החברה החרדית בעצמי, אני שמח על פרסום הנתונים החשובים כל כך. רואים שאחינו ואחיותינו בחברה החרדית מתקדמים ומכילים את היוצאים, וגם אני מרגיש את השינוי ביחסה של משפחתי אלי.

"אני קורא למשפחות של היוצאים שעדיין מתקשות לקבל את ילדיהן - זיכרו, אין לנו משפחה אחרת. חבקו אותם, לא משנה מה הבחירות שהחליטו לעצמם".

.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר