משרד התחבורה מנצל תקנות לפטור ממכרז

כך עולה מדו"ח המבקר • מבקש פטור בשל "טעמים מיוחדים" - השמורים רק למקרים חריגים

לא קיבל את מבוקשו ונעדר מהמליאה. כ"ץ, צילום: דודי ועקנין (ארכיון)

בדיקת מבקר המדינה במשרד התחבורה העלתה כי קיימים ליקויים רבים בעבודת ועדת המכרזים של המשרד. בבדיקה עלה כי אין במשרד התחבורה גוף מטה ייעודי המרכז את עבודת 11 ועדות המכרזים הפועלות בו. מסמכי המכרזים פזורים אצל גורמים שונים במשרד, ולחלק מהוועדות אין מידע מרוכז על ההתקשרויות שנעשות. כך, על פי המבקר, לא ניתן להפיק לקחים ולשמור על הידע הארגוני הנצבר מההתקשרויות השונות. 

עוד עולה מבדיקת המבקר, כי נעשה במשרד התחבורה שימוש רב בתקנות הפטור ממכרז. בשנים 2011 עד 2014 אישרו ארבע ועדות מכרזים במשרד 321 התקשרויות בפטור ממכרז – כמה מהן מסיבות שאינן מוצדקות. ב-20 מקרים הוארכו התקשרויות בפטור ממכרז, משום שהמשרד לא נערך מבעוד מועד למכרז חדש. במעל חצי מהם הוגדלו סכומי ההתקשרות בסכומים של עד 38 מיליון שקלים. עוד מצא המבקר כי המשרד מנסה לאשר בלא הצדקה התקשרויות בפטור ממכרז מ"טעמים מיוחדים", תקנה האמורה להיות מיושמת במקרים מיוחדים בלבד.

משרד התחבורה ערך כ-250 התקשרויות בפטור ממכרז בנימוק שהספק הוא "ספק יחיד", אך מבדיקת המבקר עולה כי המשרד לא בדק לעומק אם קיימים ספקים אפשריים אחרים.

ליקויים גם בהתקשרות עם בנק הדואר ואגד

בשנת 2010 החליטה ועדת המכרזים המשרדית על מתן פטור להתקשרות עם חברת בנק הדואר להקמת מרכז שירותי סליקה ולמתן שירות למחזיקי כרטיס חכם המשמש בתחבורה הציבורית. הבקשה לפטור ממכרז הוגשה בלי שנעשתה בדיקה מעמיקה ואומדן של עלויות הפרוייקט, בלי ביצוע אפיון מפורט של המערכת ובלי תיאום עם מפעילי התחבורה הציבורית. עד שנת 2013, בה הסתיימה ההתקשרות עם בנק הדואר, הוגדל סכום ההתקשרות בכ-300 אחוזים, מעשרה מיליון שקלים בלבד ל-41.5 מיליון.

עוד העלתה בדיקת המבקר כי בשנת 2010 נקבע בהסכם התחרות שנחתם בין המדינה לבין אגד כי משרד התחבורה ישתמש באופן זמני במרכז המידע של אגד. ההתקשרות עם אגד נעשתה בלא מכרז ובלי אישור ועדות הפטור. למרות שהשימוש במרכז המידע אמור היה להיות זמני, ועל אף הבטחות המשרד לקדם מכרז בנושא – במועד סיום הביקורת עדיין נמשכה ההתקשרות בלי מכרז. הארכת ההתקשרות למשך חמש שנים הסתכמה בכ-13.5 מיליון שקלים.

רוצים לקבל עוד עדכונים? הצטרפו לישראל היום בפייסבוק

המבקר קובע שעל משרד התחבורה ליישם את החלטת מנכ"ל המשרד משנת 2013 לשינוי מבני של ועדות המכרזים, וכמו כן עליו לשקול הקמת גוף ייעודי שירכז את כל התקשרויות המשרד. על משרד התחבורה לנהל מאגרי יועצים ולרכז את כל המידע על התקשרויותיו, כדי לאפשר פיקוח נאות, הפקת לקחים ושיתוף ידע. "מן הראוי שמשרד התחבורה ייערך בעוד מועד לסיום התקשרויות ויפרסם מכרזים בזמן, כדי לאפשר התקשרויות חדשות עם ספקים ועם נותני שירותי", נכתב בדו"ח המבקר, "נוכח הליקויים הרבים, על משרד התחבורה לבצע בדיקה מקיפה ומעמיקה של שיטות העבודה הנוגעות להליכי ההתקשרות ושל תפקוד ועדות המכרזים"

משרד התחבורה מסר בתגובה לדו"ח המבקר: "משרד התחבורה רואה חשיבות רבה בדו"חות מבקר המדינה, המשמשים ככלי ניהולי לשיפור תהליכים ולתיקון ליקויים. מיד עם קבלת טיוטת דו"ח המבקר, נערך המשרד לתיקון כל הליקויים שהתגלו.

פעילות משרד התחבורה ותחומי אחריותו התרחבו בשנים האחרונות, באופן משמעותי ביותר, ונוספו לו תחומי אחריות וביצוע שלא היו בעבר.   כתוצאה מהפעילות הנרחבת המתבצעת במשרד בשנים האחרונות, בכל התחומים, גדל בצורה ניכרת היקף הפעילות של ועדת המכרזים. 

בנוסף, נדרש המשרד לשפר את השירות לאזרח באמצעות מיקור חוץ והפרטת שירותים שאינם בליבת העשייה של המשרד.המשרד מחוייב לשינוי מבנה ארגוני, שייצא לפועל עם השלמת יישום תכנית פרישה מוקדמת לגמלאות וביטול כ-200 משרות, במסגרתו יוקם אגף מכרזים והתקשרויות.

יודגש כי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פועל ומתקשר בחוזים בהתאם להוראות חוק חובת המכרזים והוראות החשב הכללי.כל החלטות ועדת המכרזים וועדות הפטור, מתקבלות לאחר בחינה מדוקדקת של הנושאים ובמסגרת החוק, והראיה לכך היא מספר הערעורים הנמוך, המוגש נגד החלטות הועדות, ודחיית הערעורים על ידי בית המשפט.

גופים פרטיים אינם מבצעים תפקידי ליבה של משרד התחבורה וכל פעילותם מסתכמת בסיוע לאגפים המקצועיים. החלטות של המשרד מתקבלות על ידי  גורמי המקצוע במשרד ולא על ידי גופים חיצוניים.

יצוין כי מנכ"ל המשרד החליט על שינוי ארגוני בנושא הוועדות ויזם את הקמתו של  אגף מכרזים והתקשרויות שירכז תחתיו את כל תחום הוצאת המכרזים וינהל את כל הליכי ההתקשרות. הקמת האגף התעכבה עקב שינויים ארגוניים הכרחיים שבוצעו במשרד."

 

 

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר