"חיזוק אגף התנועה - משימת חירום לאומית"

ביקורת נגד משטרת התנועה והממשלה בשל אי צמצום תאונות הדרכים • "אף אחד לא מתקרב בעוצמת הכישלון למשטרת ישראל"

ניידת תנועה (אילוסטרציה) , צילום: יהודה פרץ

פחות מחודש לאחר שמבקר המדינה הצביע על כשלים בפעילות כל הגורמים האמונים על המאבק בתאונות הדרכים, כשבין היתר ציין כי המשטרה לא מפעילה מספיק ניידות בכבישים, והנה התקבלה ביקורת חריפה גם מצד יושב ראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, האלוף במיל' גיורא רום, כלפי משטרת התנועה הארצית.

במהלך ישיבה של ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, במסגרת ציון יום הבטיחות בדרכים שנערכה היום (שלישי) בכנסת, מתח רום ביקורת קשה על המשטרה ואמר כי "אף אחד לא מתקרב בעוצמת הכישלון למשטרת ישראל. העוצמה שבה נשחק אגף התנועה לא מוכרת לי משום גוף אחר בממשלה. התופעה שבה גוף משתית את ההצטיידות באמצעי הלחימה העיקרי שלו על תרומות ותקציבים חיצוניים היא בלתי נתפסת, זה כמו שחיל האוויר היה מצטייד ב-F16 מכספי תרומות". עוד ציין רום כי "חיזוק אגף התנועה זו משימת חירום ומשימה לאומית מעבר למשימה המשטרתית". 

רום התייחס להכפלת מספר הניידות ואמר כי הוא מכבד את השר והמפכ"ל, אך חולק לחלוטין על היעד המספרי שקבעו: "אם אני הייתי ממונה על השר לביטחון פנים, לא הייתי מקבל את המספר הזה". רום הוסיף כי "כשמשהו חשוב לראש הממשלה הוא צריך להודיע הודעה, ו-350 הרוגים זה משהו שצריך להיות חשוב לו. ראש הממשלה צריך להגיד לשר לביטחון פנים ולשר האוצר שעד סוף 2017 הוא רוצה 300 ניידות, וזה בר ביצוע". 

 

"להגדיל ל-450 ניידות"

מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, רותם פלג, הודה כי בשנים האחרונות אגף התנועה נפל בין הכיסאות והמשאבים המוקצים לו ירדו. עם זאת, הוא הבהיר כי "לפני שנתיים התחלנו מהלך להעביר אלינו את המשאבים מכל המקורות, כדי לייצר סדרי עדיפויות ותוכניות עבודה במגרש שלנו. השנה כל התקציב העקיף עובר דרך המשרד לביטחון פנים והשר לוקח אחריות מלאה על האגף". 

עוד באתר:

 

יפן: רעידת אדמה בעוצמה של 6.9, אזהרת צונאמי בצפון המדינה

 

משבר אל על: ביטולים, דיונים - ואיום להשבתה

 

בג"ץ עיכב את מינוי הרבצ"ר

באשר לתקציב ציין פלג כי עד סוף 2017 יוכפל מספר הניידות ל-170 (כרגע פועלות בממוצע 113 ניידות בכל יום, שני שליש מהן ביום) ונראה נוכחות גדולה יותר של המשטרה בדרכים. לדבריו, "ברור לכולם כי גם אחרי ההכפלה מספר הניידות לא מספיק. צריך להגדיל ל-450 ניידות ואז תהייה לזה השפעה הרבה יותר משמעותית". הוא הוסיף כי המשרד לביטחון פנים הוא האוכף, אך שר התחבורה הוא שקובע את הכללים במגרש ואת העבירות והענישה במסגרת פקודת התעבורה וצריך לתת על זה את הדעת ולאפשר גם למשרד לביטחון פנים להשפיע.

"לאפשר גם למשרד לביטחון פנים להשפיע" // צילום (ארכיון): לירון מולדובן
"לאפשר גם למשרד לביטחון פנים להשפיע" // צילום (ארכיון): לירון מולדובן

"לאפשר גם למשרד לביטחון פנים להשפיע" // צילום (ארכיון): לירון מולדובן

ראש אגף התנועה החדש, ניצב דורון ידיד, אמר בהופעה ראשונה בפני ועדת המשנה כי המשטרה צמצמה נוכחות בחלק מהכבישים ומתמקדת בצירים הבעייתיים. "כשרואים ניידת זה משפיע על 2.5 קילומטר, אבל כשרואים שתי ניידות לא יודעים אם יש שלישית וזה כבר מייצר הרתעה", אמר. הוא הוסיף כי המשטרה רוצה להעלות את רף הקנסות והניקוד ולהקל על בתי המשפט וכן החמירה את הקריטריונים למתן דוחות אזהרה. עוד הוא ציין כי המשטרה הקלה בשיקול הדעת של השוטרים והקצינים באשר לשימוש בסמכות עיכוב ומעצר, וכעת אף משתמשת במעצר במקרים בהם נהג נתפס למשל יום אחרי יום כשהוא נוהג בפסילה ומסכן חיים. "המפכ"ל הציב את הלחימה בתאונות בראש סדר העדיפות", אמר ניצב ידיד.

 

שילוב מערכות

ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ יעקב אשר, התכנסה כאמור לדיון שעסק בהגברת מערך האכיפה וההרתעה, ובנוכחות המשטרתית בכבישים ואמצעי האכיפה שעומדים לרשותה. לדברי ח"כ אשר, "מספר ההרוגים בכבישים גדול יותר ממספר ההרוגים בכל מלחמות ישראל. אסור לנו להתרגל לזה וזה בידינו". ח"כ אשר קרא לראש הממשלה, לשר התחבורה, לשר לביטחון הפנים, לשר החינוך ולשר האוצר לשלב ידיים, לשים את המאבק הזה בראש סדר העדיפויות ולהוריד את מספר ההרוגים ב-30%.

יו"ר השדולה למאבק בתאונות הדרכים, ח"כ חמד עמאר, הוסיף כי מדובר בנושא שנוגע לכל אזרח בישראל. הוא התייחס לנושא האכיפה ואמר כי תקציב אגף התנועה הלך וקטן בשנים האחרונות והמשטרה העבירה את חלקו לשימושים אחרים. הוא קרא לתקן זאת ואמר כי אי אפשר להמשיך להשלים עם העלייה במספר ההרוגים.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר