"ברלנד נעץ את הסכין - ואתה ליצמן סובבת אותה"

פרקליטת המתלוננות נגד הרב ברלנד במכתב גלוי לשר הבריאות - שביקר אותו במלונית ביה"ח הדסה לשם שוחרר למעצר בית • ליצמן: "נעניתי למצוות ביקור חולים" • היום: ועדת השחרורים תדון בנושא המעקב אחרי מעצרו של ברלנד

הרב ברלנד בבית המשפט // צילום ארכיון: יהונתן זינדל // הרב ברלנד בבית המשפט // צילום ארכיון: יהונתן זינדל

עורכת הדין שרה מרקוביץ', המייצגת את המתלוננות נגד הרב אליעזר ברלנד, כתבה הבוקר (חמישי) מכתב גלוי לשר הבריאות יעקב ליצמן, לקראת התכנסותה היום של ועדת השחרורים, המבצעת מעקב האם הרב ברלנד ממלא אחרי תנאי הוועדה.

כזכור, הרב ברלנד הורשע בביצוע מעשים מגונים ולפני כשבועיים שוחרר בשל מצבו הרפואי למלונית הצמודה לבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים, שבה הוא נמצא בהשגחה. שר הבריאות ליצמן ביקר את ברלנד במלונית.

סנגורו של הרב, עורך הדין אפרים דמרי, מסר לפני כשבועיים בתגובה להחלטת הוועדה כי "אכן ועדת השחרורים צדקה בהחלטתה לשחרר את הרב הן מטעמים רפואיים, אישיים והומניטריים, ובמיוחד שאנו עומדים בפתחו של חג החירות ובכך שמה כץ לסבלו של הרב אליעזר ברלנד".

עו"ד מרקוביץ' כתבה במכתבה כך -

מכתב גלוי לרב ליצמן - כבוד הרב וכבוד השר,

אני פונה אליך בזאת כמייצגת של נפגעות התקיפה המינית של אליעזר ברלנד, תסלח לי אם השמטתי את תואר הרב. 

אני מבקשת להביע את זעקתה של מרשתי, אשה נשואה, בת קהילתו של ברלנד מילדותה, שנישאה בגיל 17 לבן קהילתו, ומיד לאחר מכן הרב הנערץ עליהם ביצע בה מעשים מגונים המאפילים על חייהם, על ימיהם ועל לילותיהם. 

אני מבקשת שתדע שברלנד תקע את הסכין בנפשן ואתה בביקור שלך אותו ובדבריך המפקפקים במעשים בהם הודה, כאילו סובבת את הסכין עמוק פנימה לנפשן הפצועה. 

אני מבקשת להשמיע גם את זעקתה האילמת של מרשתי, נערה צעירה שברלנד ביצע בה את זממו מספר רב של פעמים. היא הופיעה כעדת תביעה בכתב האישום, אך לא נכללה בין הנפגעות בכתב האישום, רק בשל שיקולי פרוצדורה של הסכמי הסגרה. נערה זו התראיינה לערוץ 2 וסיפרה בכאב ובזעקה גדולה את שעולל ברלנד לה ולחברותיה, ילדות תמימות בבית ספר. אני מזמינה אותך לצפות בקטע קצר מתוך הראיון ולשם הנוחות מצרפת בזאת את הקישור. 

כשר הבריאות אני רוצה שתדע שהיא כמו כל הנפגעות נזקקה לטיפולים פסיכולוגיים רבים על מנת להתגבר על מה שעולל לה אותו איש שבחרת לבקר.

ביקור חולים אכן מצווה חשובה עליה נאמר "והקרן קיימת לעולם הבא". אולם המחלל את השם אין לו כפרה. אינני רבנית, אך די לי במה שלמדתי על מנת לומר לך שבמעשיך ובדבריך לאחר מעשה גרמת לחילול השם. 

נכחתי באולם בית משפט השלום, יחד עם כמה כתבי רדיו וטלוויזיה, כאשר אליעזר ברלנד ביקש לדבר לפני הכרעת הדין. אף אחד לא ביקש ממנו לומר את הדברים שהוא התנדב לומר. ביוזמתו שלו הוא אמר כי בזמן התנ"ך על המעשים שהוא עשה היו סוקלים ושורפים. אני יודעת שהוא דיבר אמת, גם אם המעשים שהוא עשה לא התגבשו לכדי כתב אישום מסיבות שונות. קשה לי להאמין שאתה נפתה להאמין לחסידיו הטוענים שהוא אמר על עצמו את הדברים כדי להתבזות. אני רוצה שתדע כי מרשי שנכלל בכתב האישום כנפגע קורבן תקיפה היה חסיד מובהק של ברלנד ובהיותו בחור צעיר טיפס ארבע קומות, תוך סיכון נפשו, על מנת לצפות ברב הנערץ עליו, אך אבוי הוא גילה לתדהמתו כיצד "הרב" מגלה עריות עם אשת איש. לאחר שהוא סיפר את מה שראה ברבים (אכן מעשים עליהם התורה גוזרת עונש מוות) הוא נרדף עד צוואר ובהוראת ברלנד הוא הוכה ופצעו את ראשו. 

אני תוהה כיצד יכולת להגיד את המשפט האומלל : "אין בביקור זה משום מתן לגיטימציה לעבירות המיוחסות לו , אם נעשו". – מה פירוש כבוד השר "אם נעשו". אני תוהה כיצד שר בממשלת ישראל מזלזל בהחלטת בית המשפט שהרשיע את ברלנד. אינני מבינה כיצד ומדוע כבודו מפקפק באמינותם של הקורבנות, אנשים תמימים צדיקים וטהורים, למרות הודאתו המפורשת של ברלנד בביצוע העבירות כלפיהם ואף מעבר לכך.

אני יודעת שכבוד שר הבריאות דואג לבריאותם של אזרחי ישראל, לכמות הסוכר והשומן שהם מכניסים לפה. על כך זכה כבודו להרבה אהדה בציבור. אני מבקשת להזכיר את אמרתם של "בעלי המוסר"  שמה שמוציאים מהפה חשוב לא פחות ואולי יותר ממה שמכניסים לפה... ביקורך את ברלנד ודבריך לאחר מכן פגעו בבריאותם של קורבנותיו וציערו מאוד רבים מאזרחי ישראל שעד עתה הוקירו אותך ואת פועלך. 

אני תוהה איך יכולת לבקר אדם שפל שכזה? והלא התורה אמרה: 

"כִּי כַּאֲשֶׁר יָקוּם אִישׁ עַל רֵעֵהוּ וּרְצָחוֹ נֶפֶשׁ כֵּן הַדָּבָר הַזֶּה". עוון ששווה בחומרתו לשפיכות דמים.  במיוחד כשהוא נעשה ברמאות, במיוחד כשהוא נעשה על ידי מי שמפורסם כרב גדול ונערץ על המונים. במיוחד כשהוא נעשה פעמים רבות. במיוחד כשהוא נעשה בשם התורה. במיוחד כשהוא נעשה על נשים טהורות ותמימות. 

אני תוהה האם גם אתה סבור כמו חסידיו השוטים שבמעשיו הוא ביצע תיקונים ושמעשיו היו מותרים לו על פי ה"קבלה"?!  אני תוהה האם התורה שלך היא לא התורה שלי. האם הערכים שלך הם לא הערכים שלי. האם צעקת הנשים הנאנסות לא מהדהדת באוזנך כמו שהיא מצטלצלת באוזניים של כל אדם שיש לו לב? אינני מבינה האם לרבנים מותר מה שאסור לכל יהודי אחר? האם יש מקום בתורה שאומר כי צריך להחניף למי שיש בידו כח וכסף ומצביעים ועוצמה. להיכן נעלם הציווי של  "לא תגורו מפני איש"? 

הרב ליצמן. כולנו יכולים לטעות. גם נשיא יכול לטעות. על הכתוב אֲשֶׁר נָשִׂיא יֶחֱטָא (ויקרא ד,כז) מפרש רש"י  - "אשרי הדור שהנשיא שלו נותן לב להביא כפרה על שגגתו, קל וחומר שמתחרט על זדונותיו". 

אני קוראת לך בזאת להודות בטעותך ולהתנצל בפני קורבנות העבירה ובפני כל עם ישראל.

שר הבריאות ליצמן הגיהב למכתבה של עורכת הדין במכתב משדלו, שם כתב כי "בתפקידי כשר הבריאות אני מרגיש חובה מוסרית וציבורית ותחושת שליחות אישית לסייע ככל שביכולתי לכל פונה או קריאה לעזרה המופנית אליי. לנגד עיני היתה תמיד ועדנה הזכות לקבל טיפול רפואי ועזרה הומניטרית ככל שיש ביכולתי לתת ללא הבדל דת, מין, גזע או מעמד. עד היום, למרות חזבקשות חוזרות ונשנות, סירבתי לבקר את הרב ברלנד לאורך הזמן שבו שהה בבית הסוהר. עתה, לאחר שהוכרע דינו והוא שילם את חובו לחברה, נעניתי לבקרו כמצוות ביקור חולים ולסייע בריפוי מחלתו.

"בתי חולים מצווים לעזור לרפואת כל חולה המגיע לבית החולים, כם עם עבר עבירה זו או אחרת, ומבלי להזדהות עם החולה - וכך נהגתי. יודגש שמצוות ביקור חולים זו אינה באה לתת חלילה לגיטימציה למעשים החמורים המיוחסים לרב ברלנד. אני מבקש לדחות כל ניסיון לייחס לביקור זה פגיעה כלשהי בנפגעות ובנפגעים ואני מצטער אם הדבר התפרש כך בטעות. דלתי היתה ותהיה פתוחה לכל אדם - באשר הוא אדם".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר