פרשת חטופי תימן: נפתח קבר נוסף של נעדרת

חממה קרווה אושפזה בשנת 1949 אחרי שחשה ברע ונעלמה • בעלה חיפש אותה לאורך זמן אך מעולם לא גילה מה עלה בגורלה • לאחר שנים וועדה של המדינה הפנתה את בנה של הנעלמת למקום קבורתה אך על הקבר הופיע שם אחר • כדי להבין האם אכן נקברה במקום, המשפחה החליטה לפתוח את הקבר ולערוך בדיקת די.אן.אי • "אני לא חושב שזה הקבר שלה, השם והגיל לא מתאימים" סיפר בנה

פתיחת הקבר בו אמורה היית להיקבר, חממה (יונה) קרווה, בית קברות סגולה, צילום: גדעון מרקוביץ

מקרה נוסף בפרשת חטופי תימן?: היום (שני) נפתח בבית הקברות סגולה בפתח תקווה הקבר שלחממה (יונה) קרווה, שנעלמה בשנת 1949. בנה של הנעלמת, רחמים, הגיע לפתיחת הקבר בתקווה לקבל תשובות לאחר שנים של אי ודאות. ממצאי הקבר יועברו לבדיקת די.אן.אי במטרה לקבוע קשר למשפחה.

חממה אושפזה בשנת 1949 בביה"ח אסף הרופא אחרי שחשה ברע. בעלה יהודה ביקר אותה יום־יום בבית החולים עד שיום אחד, בשעה כשהגיע לבקרה, היא לא היתה במיטתה ואנשי הצוות הרפואי לא ידעו להסביר מה קרה לה. הבעל חיפש את אשתו בכל רחבי הארץ אך לשווא. בשעתו פנה בעניין היעלמות אשתו לוועדת החקירה מניקובסקי בשנת 1968, אך זו לא ידעה לתת מידע על מה שקרה לאישה. בינתיים התחתן הבעל מחדש עם יהודית צברי, שבנה הראשון, ישראל קרווה, נעלם אף הוא.

הסרת המצבה במהלך פתיחת הקבר של חממה (יונה) קרווה // צילום: גדעון מרקוביץ,

במהלך ועדת החקירה לחטיפת ילדי תימן בשנת 1995 נקבע כי חממה קרווה נפטרה ב־5.12.1949 בביה"ח אסף הרופא ונקברה ב־7.12.1949 בבית העלמין סגולה בפתח תקווה. לטענת בנה של חממה, רחמים, הוא ואביו מעולם לא קיבלו מסמכים רשמיים על כך. בדו"ח המלא של ועדת שלגי נרשם מיקומו של הקבר, אך כשרחמים הגיע למקום הוא גילה כי על המצבה רשום "חממה יוסף עומיסי", שם שאינו זהה לשמה של האם. רחמים סבור כי אמו נחטפה מבית החולים בצריפין, וכי הממסד בנה לה קבר מדומה כדי להסוות את חטיפתה.

הקבר בו טענה ועדת שלגי שקבורה חממה (יונה) קרווה, צילום: גדעון מרקוביץ

רחמים אמר בבכי בבית הקברות: "אני חושב שחטפו אותה ולקחו אותה לניסויים. היינו 3 חודשים בארץ והיא התאשפזה בבית החולים עם כאבי בטן. אבא ביקר אותה במשך שבוע. היא היתה צלולה לגמרי. באחד הימים שהוא בא לבקר אותה היא נעלמה. אמרו לו שהם לא יודעים איפה היא. הוא חיפש אותה ולא מצא. אני לא חושב שזה הקבר שלה. זה גם לא מתאים לשם ולגיל. היא היתה אז בת 17. אני רוצה לדעת מה קרה, אני רוצה להגיד קדיש ואם היא בחיים אז אני רוצה לפגוש אותה".

רחמים מכין לפתיחתה את הקבר שעשוי להיות של אימו, צילום: גדעון מרקוביץ
רחמים על פתיחת קבר אימו: "אני רוצה לדעת מה קרה, אני רוצה להגיד קדיש או לפגוש את אמי", צילום: גדעון מרקוביץ

דורית גאון, אחותו החורגת של רחמים, אמרה בבית הקברות: "אנחנו פה היום כדי לפתוח את הקבר, אם בכלל יש שם משהו. עד עכשיו עבדו עלינו. אבא הגיע לבית החולים לבקר אותה ואז אמרו לו אין אישה כזו. היא היתה בבית חולים כי היא לא הרגישה טוב. היא היתה אז בת 18 סילקו אותו מבית החולים. א נתנו לו את הזכות לקבל את הגופה ולקבור אותו. אנחנו לא יודעים מה קרה איתה. אנחנו לא חושבים שזה הקבר שלה. לאורך כל הפרשה המדינה מנסה להשתיק".

מלכיאל, אחיו של רחמים מאם אחרת: "עשו עוול. חשבו שעולי תימן זה חלקי חילוף. משהו מסריח פה. לא יכול להיות שאישה ככה תיעלם. לא היתה גופה, לא הלוויה ולא שבעה. לא יכול להיות שגופה ככה נעלמת. אולי עשו בה ניסויים".

כזכור, זהו הקבר השני שנתפח במסגרת חקירת הטענות בפרשת חטופי תימן אחרי פתיחת הקבר של הילד יוסף מלמד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר