לאחר מקרי המוות במעון "בית דפנה" שבחולון: הוחלט על פתיחה בחקירה

בחקירה יוחלט אם מדובר ברשלנות או בעבירה פלילית • בחודש שעבר מתו שלושה חוסים במעון מהרעלת מזון • מנכ"לית משרד הרווחה טענה כי לדיירים שנפטרו היו מחלות רקע, אך מנהלת המעון טוענת אחרת

היו במצב רפואי מורכב? בית דפנה בחולון, צילום: יהושע יוסף

בהמשך להנחיית הפרקליטות, הוחלט על פתיחה בחקירה שעניינה שלושת מקרי המוות במעון "בית דפנה". החקירה תתנהל במפלג לחקירות הונאה של מחוז תל אביב. בעזרת חוות הדעת של משרד הבריאות ייקבע אם מדובר ברשלנות מקצועית, או שמא מדובר בעבירה פלילית של עובדי המעון.

בארגוני הרווחה לא נשארו אדישים לצעד. אורן הלמן, מייסד מיזם "סיכוי שווה", הגיב על ההחלטה ואמר: "תחושה קשה של חוסר שקיפות, של עמימות שגובלת בהסתרה סביב האירוע, מלווה אותנו לאורך כל החודש הזה. אם דבר כזה היה קורה בבית מלון באילת - כל המדינה הייתה סוערת.

"חקירת משטרה היא דבר בסיסי, וזה הזוי שלא נפתחה אחת כבר לפני חודש, מייד עם מות השלושה. לא נתפס שהמשטרה לא מחפשת את האחראי! אנחנו, ההורים המיוחדים, לא נשתוק - אבל גם החברה הישראלית לא צריכה לשתוק!". 

כזכור, בחודש שעבר מתו שלושה דיירים במעון החוסים שבחולון בעקבות הרעלת מזון, ודיירים נוספים חלו.

צוות של משרד הבריאות שהגיע למקום גילה ליקויים במטבח ופתח בחקירה. בהוראת משרדי הבריאות והרווחה, המטבח נסגר עד לסיום הבדיקה, ובהוראת משרד הרווחה הוקמה ועדה לבדיקת ההתנהלות במעון.

מנכ"לית משרד הרווחה, סיגל מורן, צילום: באדיבות משרד הרווחה

לאחר האירוע, מנכ"לית משרד הרווחה, סיגל מורן, הוציאה הודעה רשמית: "מדובר במסגרת שלפי הבדיקות מתנהלת בצורה טובה. לא ידוע על אירועים חריגים או על בעיות בהתנהלות. לפי הממצאים, מדובר בהרעלת מזון שמקורה בבשר טחון. לא ידוע אם זה הגיע עם הבשר, או נגרם מטיפול לא נכון. שלושת הדיירים שנפטרו היו במצב בריאותי מורכב, ולכן רמת הרגישות שלהם, למרבה הצער, הייתה גבוהה".

עם זאת, בדיון שנערך בוועדת הבריאות, מנהלת המעון טענה כי כעשר דקות לפני שהחוסה הראשונה נפטרה נלקחו לה מדדים רפואיים, שהיו תקינים.

לאחר בדיקת משרד הבריאות נמצא כי הרעלת המזון מקורה היה בטיפול לקוי בבשר. כמו כן, התגלו ממצאים חמורים בתחזוקה וברמת הניקיון במוסד ובמטבח, לא הייתה הקפדה על הפרדת מזונות בתהליכי הבישול השונים, לא היו נוהלי עבודה תקינים לטיפול באוכל ורמת ניקיון הכלים לקתה בחסר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר