"מזעזע ובלתי נתפס": דיון סוער בוועדת הבריאות על ההרעלה בבית דפנה

המדדים של החוסה הראשונה שנפטרה היו תקינים עשר דקות לפני מותה • יו"ר הוועדה, ח"כ סילמן: "אם היה איכפת לאנשים שם שהמטבח יהיה כמו בבית - זה לא היה נראה ככה"

״די עם השקרים והמילים היפות״: דיון סוער בוועדת הבריאות // צילום: ערוץ הכנסת

עשר דקות לפני שהחוסה הראשונה כבת 40 ממעון "בית דפנה" בחולון נפטרה מהרעלת מזון נלקחו לה מדדים רפואיים שהיו תקינים, כך טענה היום (שלישי) בדיון בוועדת הבריאות מנהלת המעון.

"יש לנו מטפלי לילה שבודקים במהלך הלילה ויש אחות שעושה סבבים. היו מספר דיווחים על מקרי שלשול ואותה דיירת בעצם פעם אחרונה שנלקחו לה מדדים היו 10 דקות לפני שהפסיקה להגיב והם היוו תקינים. היא היתה במעקב כמו יתר הדייקרים עם שלשול. היא מטופלת סיעודית, הלכנו להביא מנוך כדי לסייע בהעברה שלה ואז אותה דיירת לא הגיבה. התחלנו בהחייאה וקראנו לאחות המרפאה", תיארה מנהלת המעון את מה שהתרחש ביום ראשון שעבר בבוקר במעון.

מדובר באירוע שבו שלושה דיירים נפטרו, שישה אושפזו ובסה"כ כרבע מדיירי המעון (33 מתוך 131) סבלו משילשולים לארח אכילת בשר גולש מזוהם. מנהלת המעון אמרה את הדברים על רקע הטענות כי מוות מהרעלת מזון מעיד על הזנחה וחוסר מעקב מצד הגורמים המטפלים.

ד"ר נעמה נוס אחראית אפדימיולוגיה לשכת הבריאות בת"א ציינה כי "אנחנו לא יכולים לקבוע חד משמעית ממה שלושת הידיירים נפטרו. נלקחו מהם רק בדיקות דם". עוד עלה בדיון כי גם מהדיירים שאושפזו בבית החולים כבר לא ניתן היה לקת דגימת צואה כי לא שלשלו ולכן לא ניתן לקבוע בוודאות את גורם המוות והתחלואה.

שלושה נפטרו ושישה אושפזו. הוסטל בית דפנה, צילום: יוסי זליגר

עוד ציינה מהנדסת מטעם משרד הבריאות כי "משרד הבריאות בודק מצב תברואי במטבחים במוסדות פעם בארבע שנים לבקשת משרד הרווחה או לבקשת חידוש רישיון". במשרד הרווחה הודו כי טרם מונתה ועדת החקירה למקרה הזה ולמקרה קודם של העללות בחוסים שארעה כבר לפני שלושה חודשים במוסד "בני ציון" בשרון.

יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ עידית סילמן, אמרה במהלך הדיון: "אם היה איכפת לאנשים שם שהמטבח יהיה כמו בבית - זה לא היה נראה ככה. הדיריים במעונות הרווחה זקוקים ליותר. הם רגישים בריאותית וצריכים השגחה והקפדה יתרה. זה מזעזע ובלתי נתפס מה שהתחולל שם. הממצאים הנוראיים שהתגלו הם עוד לאחר שידעו שמשרד הבריאות בא לבדוק. איפה פיקוח והאחריות של המשרדים? איך בכזה דיון לא נוכחים השרים ומנכ"לי המשרדים שייתנו הסבר על מה שמתחולל כאן?"

יגאל נחתומי, מנכ"ל בית אקשטיין שמנהל את המעון ואף ניהל את המעון בעצמו אמר "מאות ואלפי אנשים בכל המערך קמים רק במטרה אחת: לעשות טוב לאנשים. האנשים שנפטרו אלו אנשים שטיפלתי בהם אישית. את אחת הדיירות הרדמתי על הידיים. זה אירוע מטלטל מבחינתנו". סמדר אונה, דיירת לשעבר במעון זהה בגילה, התפרצה לעברו ואמרה כי "די עם השקרים והמילים היפות. אני הייתי שם".

גלי ברמי, נציגת ההורים באקים ישראל: "התלוננו כבר בעבר על האוכל ולא קיבלו את הביקורת". אורן הלמן מייסד מיזם סיכוי שווה לשילוב אנשים עם מוגבלות מחה על כך שלא פורסמו שמותיהם של החוסים שנפטרו: "את השמות שלהם בכלל לא יודעים. הם שווים פחות? מזלזלים בחיים של הילדים שלנו"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר