"כמה עוד צריכים להיהרג כדי שהכביש המדמם הזה יהפוך בטוח?"

בת ה-65 שנהרגה היום בהתנגשות הקטלנית נכנסת לרשימת הקורבנות המתארכת של כביש 90 • "אור ירוק": בתוך עשור נהרגו בכביש הערבה 33 איש - שניים מהם בשבוע האחרון • ח"כ יצחק הלוי, שכראש עיריית אילת לשעבר קיבל מהאוצר 300 מיליון שקלים להרחבת עוד 19 ק"מ מהכביש: "התאונה הקטלנית ממחישה בדם שזעקתי לשדרוג כל הכביש - צודקת"

זירת התאונה בכביש הערבה, צילום: תיעוד מבצעי מד"א

כביש 90 שוב הפך למלכודת עבור הנוסעים בחלקו הדרומי. הבוקר (שלישי), בפעם השלישית בתוך שבוע וחצי, אירעה בו תאונת דרכים קטלנית שגבתה חיי אדם בעקבות התנגשות בין משאית לבין שני כלי רכב בין המושבים חצבה ועין יהב. אישה אחת נהרגה, אישה נוספת נפצעה וארבעה ילדים בני 12-6 נפצעו באורח קל.

על פי נתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני הלמ"ס, בעשור האחרון אירעו בכביש 90 (בחלק של כביש הערבה) 134 תאונות דרכים שבהן נפגעו 452 בני אדם, מהם 33 נהרגו ו-84 נפצעו קשה. רק בשבוע האחרון נהרגו שני אנשים בחלק החד-נתיבי של כביש 90, ועשרות נפצעו. יצוין כי מאז פרצה מגיפת הקורונה לפני שנתיים וחצי, ובעקבות סגירת שדה דב, עלתה פי שתיים תנועת כלי הרכב בחלקו הדרומי של כביש 90.

רק לפני יממה התריע על הכביש המסוכן ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, במכתב דחוף ששלח לשרת התחבורה, מירב מיכאלי, ובו דרש להאיץ מהלך להמשך שדרוג כביש הערבה בהתאם להסכמות והתקציב שאושרו. הבוקר הוא אמר כי "עצוב להיווכח שוב כמה הכביש הזה הוא כביש דמים וכמה חשוב להפוך אותו לכביש דו-מסלולי, עם קווי הפרדה - כפי שנעשה עד לקילומטר ה-63, קטע כביש שהפך לגמרי בטוח וחסך חיי אדם רבים".

"המצב זועק לשמיים"

בסיכום עם משרד התחבורה, הוחלט כי ישודרגו בשלב זה 19 ק"מ נוספים בכביש הערבה, מצומת קטורה ועד נחל שיטה. זאת, לאחר שח"כ מאיר יצחק הלוי, כיום סגן שר החינוך, הצליח בכובעו כראש עיריית אילת לשעבר לקבל ממשרד האוצר 300 מיליון שקלים לשם כך.

"לצערי, התאונה הקטלנית האחרונה בשרשרת התאונות על כביש הערבה", אומר הלוי, " ממחישה בדם ובהרוגים שהזעקה שלי לשדרוג כל הכביש צודקת. אלחם ללא פשרות שתוכנית החומש לשדרוג הכביש תאושר בממשלה ובכנסת בתקציב 2023". לדברי ניסים פרץ, מנכ"ל נתיבי ישראל המבצעת את שדרוג הכביש, אומר כי כבר בימים הקרובים ייצא מכרז לקבלן מבצע, ובאוגוסט הקרוב יחלו העבודות להרחבת הכביש לאורך 19 הק"מ.

מעמותת אור ירוק נמסר: "כביש 90 ממשיך לגבות קורבנות, וכל נסיעה בו היא הימור על החיים. ניתן היה למנוע תאונות קטלניות רבות אילו הייתה גדר הפרדה בין הנתיבים בכביש. הכי קל להאשים את הנהגים, אבל התשתית בכביש איננה סלחנית לטעויות הגורם האנושי וכל טעות עלולה להוביל למוות. כמה אנשים עוד צריכים להיהרג כדי שהכביש האדום והמדמם הזה יהפוך לכביש בטוח?".

ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה, מאיר צור: "בתאונה הקטלנית בכביש הדמים נהרגה תושבת יקרה מהערבה, שרק לפני חודשיים שכלה את בעלה עקב מחלה קשה. אין מילים להביע את צערנו וכעסנו. כמה עוד דם הרוגים ופצועים, כמה עוד סבל נחוץ כדי שהממשלה תתעורר ותעביר בדחיפות תקציב להרחבת הכביש המסוכן בישראל מצומת הערבה ועד מבואות אילת? כביש הערבה הוא כביש דמים, חשוך, צר ואכזרי, וכל הרוג ופצוע הוא באחריות הממשלה שלא עושה דבר כבר שנים. המצב זועק לשמיים!"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר