בכירים במשטרה: "הפרקליטות אישרה ריגול אחרי פילבר"

מבוכה וחילופי האשמות בעקבות חשיפת השימוש המשטרתי בתוכנות מעקב נגד אזרחים • מתח שורר בין המפכ"ל לראש אגף החקירות והמודיעין • "הציבור לא מאמין לנו, נפגעה יכולת ההסברה"

המפכ"ל שבתאי והיועמ"ש מנדלבליט , צילום: עמית שאבי, קוקו

זעם ובלבול בצמרת המשטרה: "הציבור לא מאמין לנו, באגף החקירות והמודיעין פגעו ביכולת ההסברה". כך אמרו אתמול בכירים במשטרה ל"ישראל היום".

מקורות משטרתיים ידעו לספר אתמול על מתח שנוצר בין מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי, לבין ראש אגף החקירות והמודיעין ניצב יגאל בן שלום, שהוביל בימים האחרונים קו נוקשה, שהבליט זלזול בפרסומים והכחשה גורפת כי המשטרה לא ריגלה אחר אזרחים ולא עברה על החוק.

"אנחנו פועלים תחת בקרה פנימית. בדקנו, והכלי מופעל רק בעבירת פשע" אמר וזכה לגיבוי מסגנו, תת־ניצב יואב תלם, לשעבר ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, שנשלח לומר בראיונות כי התקשורת מנסה לייצר מציאות שאינה קיימת.

בעקבות אותן הכחשות שיגר שבתאי איגרת לשוטרים, ומסר להם כי "לא נמצאה הוכחה לכך שהדברים אכן קרו... אין ולא היה תרחיש שבו באופן ממוסד ושיטתי פגעה משטרת ישראל בפרטיות אזרחים ומפגינים תמימים".

ראש אגף החקירות והמודיעין, ניצב יגאל בן שלום, צילום: אורן בן חקון

עתה, אמרו אתמול מקורות משטרתיים, משהתברר שהמשטרה פגעה בפרטיות של אזרחים אפילו בחקירות רגישות של ראש הממשלה לשעבר, שורר מתח בין המפכ"ל לראש אח"מ.

"מפכ"ל לא יכול לשנות גרסאות כל שני וחמישי. הוא גם לא אמור לשנות גרסה. הוא אמור להיות המגדלור שמשדר אמינות ואומר אמת, במיוחד בתקופה שבה הארגון נמצא במשבר", הסבירו אתמול גורמים במערכת אכיפת החוק.

בתוך כך במשטרה תקפו בסוף השבוע גם את הפרקליטות. "מי שיצר משבר אמון בין הגופים זה הם ולא אנחנו", אמר בכיר במשטרה ל"ישראל היום". "הם מלווים כל חקירה, הם שותפים לכל הבקשות והצווים, הם הגוף המפקח, אז להגיד עכשיו 'לא ידענו'?".

"הפרקליטות לא אומרת אמת", הוסיף הבכיר, "היא ידעה ואישרה את השימוש ברוגלה בטלפון של פילבר, וזה קיבל את אישור היועץ המשפטי לממשלה".

משפט נתניהו יחודש בצל הגילויים החדשים, צילום: מארק ישראל סלם

חידוש משפט נתניהו

ביום שני יימשכו הדיונים במשפט נתניהו בצל הגילויים על פרשת NSO ותוכנות הריגול שהותקנו בטלפון הנייד של עד המדינה שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, וייתכן כי גם בטלפונים של מעורבים נוספים בתיקים.

ייתכן כי צוותי ההגנה של נתניהו ושאול אלוביץ' יבקשו לדחות את עדותו של פילבר עד לדיון במשמעויות החשיפה האחרונה, ופרקליטיהם דרשו מהפרקליטות לספק תשובות על אותן חשדות סביב חדירה לטלפון הנייד של עד המדינה.

גורמים משפטיים העריכו כי לפרשה יש יכולת לעכב את הדיונים בתיקי נתניהו ואת שמיעת העדים. בינתיים, בית המשפט הודיע כי על המדינה להגיב לדרישות אלו עד יום שלישי הקרוב ועד אז הדיונים יתקיימו כסדרם ללא דחיות כלשהם.

קודם לכן הודיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה כי פנתה לסנגורי הנאשמים ועדכנה אותם על "בדיקה מעמיקה" בעקבות הפרסומים. השבוע צפויים להעיד דנה נויפלד, יועמ"שית משרד התקשורת דאז, ושי חייק, שהיה הדובר הפוליטי של נתניהו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר