ערעור המשטרה התקבל: המחוזי אסר על תפילה יהודית בהר הבית

השופט דחה את החלטת בימ"ש השלום, שקבע שאפשר להתפלל באופן שקט במקום הקדוש, ואמר: "אם הבחינו באירוע, התפילה הייתה גלויה"

מתפללים יהודים במדרגות לכיפת הסלע, תשעה באב תשפ"ב, צילום: אי.פי

אכזבה לפעילי הר הבית: בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל הערב (שישי) את ערעור המשטרה על החלטת בית משפט השלום, שהתירה למעשה תפילה יהודית בהר הבית.

כזכור, ביום שלישי האחרון ביטלה שופטת בית משפט השלום בלהה יהלום צו הרחקה שניתן לאריה ליפו, יהודי שהתפלל בהר וקבעה כי מותר ליהודים להתפלל במקום. "העורר נמצא בהר הבית על בסיס יומיומי ומכיר את הנהלים המקובלים במקום, ואכן מודה כי התפלל. במובן זה ברור מדוע חוששת המשיבה ומדוע הורתה על ההרחקה. מאידך גיסא, דווקא הגעתו היומיומית להר הבית מלמדת על כך שמדובר בעניין עקרוני ומהותי עבורו", כתבה השופטת בהחלטתה.

"ציפייה בסרטון מעלה כי העורר עמד בקרן זווית כשלידו חבר או שניים, אין סביבו קהל, תפילתו היתה שקטה, בלחש ועל פניו. לא מצאתי כי סממני הפעילות הדתית שביצע העורר היו חיצוניים וגלויים", הבהירה השופטת. "המשיבה אינה חולקת על כך שהעורר, כמו רבים אחרים, מתפלל על בסיס יומיומי בהר הבית ואין בפעילות זו כשלעצמה כדי לעבור על הוראות המשטרה".

עם זאת, הבוקר ערערה המשטרה על החלטת בית משפט השלום, והשר לביטחון הפנים עומר בר אף הזהיר מפני התלקחות אזורית: "שינוי בסטטוס קוו הקיים יסכן את שלום הציבור ועלול לגרום להתלקחות", אמר השר והוסיף, "מדינת ישראל דוגלת בחופש הפולחן והתפילה לכולם, יחד עם זאת, נוכח ההשלכות הביטחוניות, יש לקיים את הסטטוס-קוו הקובע שתפילת יהודים בהר הבית תתקיים לצד הכותל המערבי ותפילת מוסלמים תתקיים באל-חרם א-שריף (מתחם הר הבית י.א).

מתן פלג מתנועת אם תרצו אמר בתגובה לדבריו של עמר בר לב: "השר בר לב לא מבין את תפקידו. עדיף לו שיעסוק בלהשיב את הביטחון לערי ישראל. לצערנו הוא ממשיך את התחנפותו לאיימן עודה וחבריו, הכל כדי לא לעסוק באלימות הערבית ובמה שגורם לה.

"אף אחד לא ביקש ממנו לקבוע איפה יהודים יכולים להתפלל. אין בסמכותו, גם אם ירצה, לגדוע את החיבור ההיסטורי בין עם ישראל להר הבית. חבל שהוא גם מוסיף על זה עלילות שווא שמומחים ביטחוניים הראו לאורך השנים שאין לה קשר למציאות. להפך, בעצם העובדה שהשר 'מזהיר' אותנו מפני 'התלקחות' הוא מכשיר את ההתפרעות הבאה", סיכם פלג.

מתנועת "חוזרים להר" מסרו בתגובה: "מה שהתחיל כחזרה בתשובה של מערכת המשפט, התגלה כעת כאכזבה גדולה.
זו בושה שבית משפט בישראל מצהיר קבל עם ועדה שהוא מונע אך ורק מיהודים להתפלל, בעוד הערבים עושים ככל העולה על רוחם ואין פוצה פה. מה שבכל העולם היה נחשב כאנטישמיות, בישראל מתקבל באדישות.
אנו נמשיך להתפלל בהר הבית, עם ובלי האישור של בתי המשפט, עד לחידוש עבודת הקורבן ובניין המקדש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר