פורסמה רשימת המועמדים לכהונה בבית המשפט העליון

הרשימה הוגשה על ידי שר המשפטים סער לוועדה לבחירת שופטים • היא כוללת את האלוף שרון אפק ואת גילה כנפי-שטייניץ, אשתו של שר האנרגיה לשעבר

בית המשפט העליון. , צילום: אורן בן חקון

הוועדה לבחירת שופטים בראשותו של שר המשפטים גדעון סער פרסמה היום (חמישי) את רשימת המועמדים הכוללת שיפוט בבית המשפט העליון. 

הרשימה כוללת את איל ינון שהיה היועמ"ש של הכנסת, אך ניסה שנים רבות ללכת בין הטיפות בין ימין לשמאל, ואת סיגל יעקובי, מינוי של הלשכה שהייתה ממלאת מקום מנכ"לית משרד המשפטים עד לאחרונה והחליפה את דוד האן בתפקיד האפוטרופסה הכללית והכונסת הרשמית.

מועמדת נוספת היא סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים, גילה כנפי-שטייניץ, אשתו של שר האנרגיה לשעבר יובל שטייניץ. דמות מעניינת היא פרופ' יואב ספיר שהיה הסנגור הארצי, בעיקר משום שהוא בא מהצד הסנגוריאלי. כמוהו כך גם נתי שמחוני מועמד הלשכה, גם כן מהצד הסנגוריאלי. הוא עבד במשרד הרצוג פוקס נאמן והקים לאחרונה משרד משלו. כמו כן, עו"ד יעקב שרביט מועמד הלשכה, גם עבד במשרד הרצוג פוקס נאמן מהצד הסנגוריאלי של המשפט. 

הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר. אלוף (מיל') שרון אפק, צילום: דובר צה"ל
איל ינון, לשעבר היועמ"ש של הכנסת, צילום: אורן בן חקון

המועמדים האקטיביסטים: הפצ"ר לשעבר, מיכל אגמון-גונן ובן טיפוחיו של ברק

במחנה האקטיביסטי ניתן למצוא את מיכל אגמון-גונן, שופטת בית משפט המחוזי בתל אביב, ואת שרון אפק שהיה עד לאחרונה הפצ"ר. הוא נחשב לסדין אדום בקרב אנשי הימין, ובתור הפצ"ר הביע עמדות מאוד ליברליות. מועמדים אחרים שעלולים להיתקל בהתנגדות מימין הם יגאל מרזל, מנהל בתי המשפט, שנחשב בן טיפוחיו של אהרן ברק, פרופ' סוזי נבות שנחשבת לאשת שמאל והשופטת רות רונן המקורבת לקרן החדשה לישראל.

מיכל אגמון-גונן, צילום: גדעון מרקוביץ'

כמו כן, ברשימה נמצא חאלד כבוב, שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, מועמד שהשופטים מנסים כבר כמה שנים להעלות לבית משפט העליון, ויושב כעת כמועמד היחיד מהמגזר הערבי, דבר המכפיל את סיכויו. מועמד נוסף שנחשב אקטיביסטי בתחום של דת ומדינה הוא פרופ' שחר ליפשיץ, שהיה דיקן הפקולטה למשפטים בבר אילן.

המחנה השמרני: פרופ' דוד האן ופרופ' אביעד הכהן

במחנה השמרני ניתן למצוא את ד"ר יעל ארידור-בר אילן, מועמדת של שר המשפטים גדעון סער. מועמדים נוספים מהאגף השמרני הם תמר בזק רפפורט ורם וינוגרד, שידועים מבית המשפט המחוזי בירושלים בעיקר בתחום הפלילי. כמו כן, פרופ' דוד האן, שהיה ברשימה של איילת שקד לעליון ולאחר מכן למחוזי, נכנס לרשימת המועמדים. האן היה כונס הנכסים הרשמי ומפרק רשות השידור ונחשב לסדין אדום לאנשי השמאל. מועמדים שמרנים אחרים שנכנסו לרשימה הם עו"ד פרופ' אביעד הכהן, נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט ובעל דעות שמרניות ידועות, וד"ר חגי ויניצקי, מרצה בשערי משפט, מלמד משפט אזרחי ובינלאומי, שכתב כמה ספרים על המשפט ביהודה ושומרון. ויניצקי עומד בראש מכון בגין למשפט וציונות וצפוי גם להיתקל בהתנגדות מצד שמאל.

עו"ד פרופ' אביעד הכהן, צילום: דודי ועקנין
נתי שמחוני,

מכלל המועמדים יצטרכו בוועדה לבחור ארבעה מועמדים לכהן כשופטי בית המשפט העליון. בתחילה יוחלפו השופטים חנן מלצר ומני מזוז שכבר פרשו, ולאחר מכן יוחלפו ג'ורג' קרא וניל הנדל. ב-24 באוקטובר יחלו הראיונות בוועדות המשנה שתפקידן לבצע ניפוי ראשוני. חודש לאחר מכן, ב-23 בנובמבר, תתקיים ישיבה בוועדה לבחירת שופטים ובה ייבחרו שופטי העליון הבאים.

הוועדה לבחירת שופטים מורכבת מתשעה חברים, ובהם ארבעה פוליטיקאים - שר המשפטים המכהן כיו"ר הוועדה, השרה איילת שקד וח"כ אפרת רייטן כנציגות הקואליציה וח"כ שמחה רוטמן כנציג האופוזיציה, וכן שלושה שופטי עליון - נשיאת העליון אסתר חיות, השופט יצחק עמית והשופט עוזי פוגלמן. את לשכת עורכי הדין ייצגו עורכת הדין אילנה סקר ועורך הדין מוחמד נעאמנה. שר המשפטים, נשיאת בית המשפט העליון או שלושה חברי הוועדה כאחד רשאים להגיש מועמד.

הרשימה המלאה (בסדר א'-ב'): 

1. השופטת מיכל אגמון-גונן
2. האלוף שרון אפק
3. ד"ר יעל ארידור-בר אילן
4. השופטת תמר בזק-רפפורט
5. השופט אליהו ביתן
6. השופט גרשון גונטובניק
7. פרופ' דוד האן
8. פרופ' עו"ד אביעד הכהן
9. השופט רם וינוגרד
10. ד"ר חגי ויניצקי
11. השופט צבי ויצמן
12. איל ינון
13. סיגל יעקבי
14. השופטת רויטל יפה-כ"ץ
15. השופט חאלד כבוב
16. השופטת גילה כנפי-שטייניץ
17. פרופ' שחר ליפשיץ
18. השופט יגאל מרזל
19. פרופ' סוזי נבות
20. השופט רון סוקול
21. פרופ' יואב ספיר
22. השופטת רות רונן
23. נתי שמחוני
24. יעקב שרביט

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר