גוגל (אילוסטרציה) . צילום: GettyImages

גוגל תשלם למעלה מ-4 מיליון שקלים להגברת המודעות לפרטיות

תובענה ייצוגית טענה כי גוגל סרקה מידע אישי מתיבות הדואר האלקטרוני, השתמשה במידע למטרות מסחריות ויצרה עבורכם פרסומות מותאמות אישית • בין הצדדים נחתם הסכם פשרה

האם תיבת הדואר האלקטרוני שלכם פרטית באמת? השאלה הזו עלתה במסגרת תובענה ייצוגית שטענה כי גוגל סרקה מידע אישי מתיבות הדואר האלקטרוני, השתמשה במידע למטרות מסחריות ויצרה עבורכם פרסומות מותאמות אישית. בסופו של דבר, בין הצדדים נחתם הסכם פשרה ונקבע כי גוגל תשלם 4.16 מיליון ש״ח עבור הגברת המודעות לפרטיות.

התובענה הייצוגית שהוגשה באפריל 2018 טענה כי גוגל חדרה, סרקה, עיבדה וניסתה את תוכן הודעות הדואר האלקטרוני של משתמשי GMAIL וכן באופן ספציפי את משתמשי הדואר האקלטרוני באוניברסיטה העברית ובאונבריסטת תל אביב. לטענת התובעים, החברה יצרה פרופלים דיגיטליים של המשתמשים, הוציאה מידע אישי מההודעות שנשלחו, והשתמשה במידע למטרות מסחריות, כולל הכוונת פרסומות מותאומות אישית, מבלי ליידע את המשתמשים ובלי לקבל את הסכמתם כנדרש.

 השתמשה במידע למטרות מסחריות. גוגל, אילוסטרציה, צילום: יוסי חי חנוכה

התובעים טענו להפרת חוק הפרטיות, חוק האזנת סתר חוק החוזים ועילות נוספות. גוגל הכחישה את הטענות וטענה שהפרקטיקה הופסקה עוד לפני הגשת התובענה - בשנת 2017 עבור משתמשי Gmail ובשנת 2014 עבור חשבונות אקדמיים. עוד טענה גוגל שהתהליכים נעשו באופן אוטומטי, ללא מעורבות אנושית כך שאין פגיעה בפרטיות, וכן שהמשתמשים נתנו הסכמתם במסגרת תנאי השימוש, ושהיה ביכולתם לשנות הגדרות כדי למנוע שימוש בתוכן לצרכי פרסום.

בסופו של דבר, לאחר הליך גישור ממושך, הגיעו הצדדים להסכמה כי גוגל תעביר 4.16 מיליון שקלים לקרן ייעודית לתובענות ייצוגיות. הכסף ייועד לפרויקטים ציבוריים להגברת מודעות לפרטיות.
בית המשפט קיבל את עמדת הצדדים שלפיה לא ניתן היה לחלק את הכסף ישירות למשתמשים עצמם, משום שאין דרך מעשית לזהות מי מבין מיליוני המשתמשים נכלל בקבוצה שנפגעה בפועל ומה היקף הנזק האישי שנגרם. השופטת איריס רבינוביץ-ברון ציינה כי, "זיהוי פרטני של חברי הקבוצה אינו מעשי, הן מבחינת עילת התביעה והן מבחינת קיומו של הנזק הנטען", ולכן הוסכם שהפיצוי יוקדש לטובת הציבור כולו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...