גם השנה: הנציב ביטל את כל תלונות הציבור כלפי שופטי העליון

במהלך שנת 2023 דחה אורי שהם את כל התלונות כלפי שופטי ביה"מש העליון, אולם רשם לשופטת אסתר חיות הערה • הדוח מציף בין היתר את משבר הימשכות ההליכים בבתי המשפט • כמו כן, שהם ביקר את החלטת השופטת ששחררה אדם, שצילם אתרים בירושלים וקרא לג'יהאד האסלאמי להפציץ אותם

חשיפה: הקלטות מתוך הועדה לבחירת שופטים, המאבק על השופט סולקין: "אקטיבזים, אלו סיסמאות"

נציב הביקורת על השופטים, שופט ביהמ"ש העליון בדימוס אורי שהם, הגיש היום (שלישי) את הדוח לשנת 2023. מתוך 524 התלונות נגד שופטים, 38 נמצאו מוצדקות (7%). ב-27 מהתלונות שבוררו לגופן, הסתיים הטיפול בהערה לשופט ושלוש תלונות הסתיימו בקביעה שמדובר בליקוי מערכתי. במהלך שנת 2023, דחה הנציב את כל התלונות כלפי שופטי ביה"מש העליון, אולם רשם לשופט אחד, השופטת אסתר חיות, הערה אישית. יש לציין כי גם בשנת 2022 נדחו כל התלונות, אך נרשמו הערות לשני שופטים. 

נציב הביקורת על השופטים, שופט העליון לשעבר, אורי שהם., צילום: מארק ישראל סלם

הדוח של שהם מציף בין היתר את משבר הימשכות ההליכים בבתי המשפט בישראל ואת המגמה המוכרת במהלכה שופטים לוחצים על צדדים להגיע לפשרה בכדי שתיק יגיע למיצוי.

אפס תלונות מוצדקות, בית משפט העליון בירושלים, צילום: אוליבייה פיטוסי

כך למשל, נמצאו שתי תלונות מוצדקות על הפעלת לחץ מצד שופטים על הצדדים להתפשר. בהחלטותיו העיר הנציב, כי "מלאכת השפיטה כוללת בתוכה את החובה המוטלת על היושב בדין לנהל את המשפט בדרךראויה, ללא הפעלת לחץ בלתי הולם על הצדדים להשגת פשרה. השגת פשרהמבורכת וטובה עבור הצדדים, רק אם הושגה ונעשתה בהסכמה חופשית ומדעת, ולאמתוך כפייה. שומה על היושב בדין להקפיד תמיד, כי הצעת הפשרה תיעשה בלאליתן בידי בעלי הדין או באי כוחם תחושה של אין ברירה, או כי יבולע להם בסיומושל ההליך אם לא יאותו להתפשר". 

בדוח הדגיש הנציב גם שתי החלטות בעלות אופי בטחוני. כך למשל לגבי התלונה נגד השופטת שרון בבלי שבפניה נדונה בקשה למעצרו של חשוד, שלפי הנטען, במהלך מבצע "מגן וחץ", צילם בשידור חי אתרים בירושלים, וייחל לכך שישלחו טילים מעזה. בהחלטתה המורה על שחרורו של החשוד ללא תנאים, כתבה השופטת  "את עניין הטילים פרסם הג'יהאד האיסלאמי וזכותו של אדם לקוות שכך יהיה". הנציב כתב כי "דבריה של השופטת בדבר זכותו של אדם לקוות שיישלחו טילים מעזה, וזאת בפרט בעת קיומהשל מערכה צבאית, מעוררת אי נוחות, בלשון המעטה. אמירה זו יכולה להתפרש באופן מוטעה, יש לומר, כמתן לגיטימציה להתבטאות שיש בה משום תמיכה בפעילות עוינת
מצד האויב כלפי מדינת ישראל ואזרחיה".

השופטת שחררה את החשוד, שיגורי רקטות מעזה, צילום: אי.פי.אי

החלטה נוספת עם היבט בטחוני, היו בתלונות שהגיש נשיא בית הדין השרעי לערעורים על שני קאדים שנטלו חלק בכנס בו נטל חלק ואף נאם מנהיג הפלא הצפוני בתנועה האסלאמית, השיח' ראאד סלאח, כשהם ישובים בסמוך לו בשורת המוזמנים הראשונה. אחד הקאדים אף נשא דברים בכנס. הקאדי האחר אף השתתף בטקס נוסף וצולם כשהוא מוחא כפיים שעה שהוא עומד לצדו של השיח'. השיח' כזכור הורשע בעבר בעבירות חמורות ביותר ובהן בין השאר הסתה לאלימות, הסתה לגזענות, תמיכה בהתאחדות בלתי מותרת והסתה לטרור. השיח' אף ריצה בגין ההרשעות עונש של מאסר בפועל. הנציב כתב כי "חומרתן היתירה ומהותן של העבירות בהן הורשע השיח', בגינן אף ריצה כאמור מאסר בפועל, ראוי היה לקאדים, בעת הגעתם לכנס, שלא ליטול בו חלק, ולמצער שלא לשבת בסמוך לשיח' ובוודאי שלא להשמיעבו דברים על ידי אחד הקאדים. כמו כן הקאדי השני לא היה צריך ליטול חלק בטקס".

הקאדים מחאו כפיים, ראאד סלאח, צילום: אורן בן חקון

תגובת הנהלת בתי המשפט לדוח: "הרשות השופטת מודה לנציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אורי שהם, על הדוח שהגיש לשנת 2023. הרשות השופטת מייחסת חשיבות רבה לדוח נציב תלונות הציבור על השופטים, לומדת אותו בכובד ראש ומפיקה ממנו את הלקחים הנדרשים. החלטות הנציב נדונות באופן שוטף בין ראשי המערכת לאורך השנה במטרה לבחון אילו צעדים יש לנקוט בעקבותיהן, וכל החלטה נבחנת בהתאם לנסיבות הקונקרטיות. בכל הנוגע לירידה בכמות התלונות המוצדקות, ציין הנציב כי היא נובעת, רובה ככולה, מהפנמה של החלטות וקביעות הנציבות בשנים עברו". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר