חברה בכירה בצוות ההגנה של ישראל בהאג: "אין לי ספק שהתביעה תדחה"

ד"ר גלית רג'ואן, אחראית ערכאות בין לאומיות במשרד המשפטים אמרה את הדברים בכנס העמותה למשפט ציבורי המתקיים בת"א • המשנה ליועמ"ש הסביר בכנס כי "ב-7 באוקטובר בוצעו מספר רב של פשעים ובשל היותם בזמן מלחמה לא נאספו מספיק ראיות" • נשיא האגודה לזכויות האזרח הזהיר מפני אסון הומניטרי בעזה וקרא לנצל את המשפט בהאג כדי"לראות בהליך פעמון מצלצל פנימי עמוק שלנו"

כנס העמותה למשפט ציבורי המתקיים בתל אביב. צילום: ללא קרדיט

לא בכל יום ניתנת האפשרות לשמוע התייחסות ישירה של אחד מאנשי צוות ההגנה של ישראל לתביעה שהגישה דרום אפריקה בבית הדין הגבוה לצדק בהאג, לפיה ישראל מבצעת רצח עם ברצועת עזה. 

נועם (דבול) דביר

היום (שישי) זה קרה. ד"ר גלית רג'ואן, אחראית ערכאות בין לאומיות במשרד המשפטים וחברת צוות ההגנה של ישראל בהאג אמרה בכנס העמותה למשפט ציבורי המתקיים בתל אביב, כי לדעתה התביעה נגד ישראל תידחה.

"בניגוד למערכות קודמות, הפעם אנחנו צריכים להתמודד כבר בזמן הלחימה בחזית המשפטית. ההגשה של התביעה מצד דרום אפריקה הייתה מאוד מקוממת, בלשון המעטה, ואנחנו רגילים לפעול בזירה בה מועלות טענות נגד ישראל במשפט הבינלאומי". אמרה רג'ואן. 

צוות ההגנה הישראלי בבית הדין הבינלאומי בהאג, צילום: איי.אף.פי

כזכור, בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג דחה בסוף ינואר את הבקשה המרכזית של דרום אפריקה לעצירת המלחמה ברצועת עזה. צווי הביניים שהתקבלו נגד ישראל התמקדו בהקפדה על תנאי האמנה למניעת רצח עם ובנקיטת מדיניות ענישה על התבטאויות המסיתות לרצח עם ובהבטחת הסיוע הומניטרי לרצועה. כמו כן הורה בית הדין בהאג על ישראל לא להעלים ראיות בנוגע ללחימה בעזה ולהגיש דו"ח בתוך חודש.

"חמאס ניסה לנצל את הדין הבינלאומי כדי להשיג יתרון טקטי בלחימה. היה חשש מהותי שבית הדין יתן סעד של צו להפסקת הלחימה. היום קל לטעון שלא היה סביר שהוא יתן את הצו, אבל זו במידה מסוימת חוכמה בדיעבד; לא היה לנו מראש הביטחון הזה", הסבירה רג'ואן.

חברת צוות ההגנה התייחסה גם למצב ההומניטרי בעזה ועל ההשלכות שלו לגבי הפסיקה העתידית של השופטים בהאג.

תושבי עזה בחלוקת אוכל, צילום: רויטרס

"אין ספק שהמצב ההומניטרי בעזה קשה מאוד. זה חלק בלתי נפרד מן הלחימה, ודאי כאשר מדובר בארגון טרור שמסתתר מאחורי אוכלוסייה אזרחית ותשתיות אזרחיות. בד בבד, ברור שהטענה של דרום אפריקה לפיה מדובר בניסיון להשמדת עם היא מופרכת".

רג'ואן תיארה את הקושי של ישראל להגן על עצמה וכיצד נראו הדברים מאחורי הקלעים לפני הדיונים בהאג. "ההליך היה מאוד מהיר – שבועיים מאז שנקבע הדיון ועד שהיינו אחרי הטיעון שלנו – והיינו צריכים להתארגן מהר מאוד מבחינת הייצוג והטיעונים. היה לנו חשוב מאוד לקרוא תיגר על המציאות האלטרנטיבית שדרום אפריקה הציגה בפני בית הדין, שבה אין חמאס ואין טרור. ההישג שנדרש מאיתנו היה לשמור על חופש הפעולה האופרטיבי של ישראל – הוגש".

לסיכום אמרה רג'ואן כי היא משוכנעת שהתביעה תדחה. "אם כי מצער שישראל צריכה לעמוד בפני ההליך המבזה הזה. היה פה הישג לא רק מבחינה משפטית מבחינת הצווים שניתנו, אלא גם בכך שמדינות העולם ואזרחי ישראל ראו את נציגיה עומדים וטוענים והטיעונים נשמעו בכל העולם. העמדנו את הדברים על דיוקם לגבי מה שקרה ב-7 באוקטובר, האתגרים הבטחוניים שישראל עומדת מולם והמאמץ שלנו לשמור על החוק הבינלאומי. אני משוכנעת שהתביעה תידחה".

מחבלי הנוח'בה בשדרות בשבת השחורה, צילום: שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

 

פשעים שבוצעו בזמן לחימה פעילה ולא נאספו מספיק ראיות

בכנס דיבר גם  שרון אפק, משנה ליועמ"שית. "ב-7 באוקטובר בוצעו מספר רב של פשעים ובשל היותם בזמן מלחמה לא נאספו מספיק ראיות, נצטרך לבצע התאמות בדין. מאות שוטרים ועשרות פרקליטים מטפלים בחקירות הנוחבה, חקירות לא פשוטות". 

דבריו עסקו בסוגיית העמדה לדין של מחבלי חמאס שהשתתפו בטבח השביעי באוקטובר.
"הדילמות נובעות בראש ובראשונה מהאתגר העצום של החלת המשפט הפלילי על הפשעים הנוראיים שאנשי הטרור ביצעו ב-7 באוקטבור בשמן מלחמה. קשה מאוד לחבר בין המשפט הפלילי לדיני הלחימה. פשעים שבוצעו בזמן לחימה פעילה ולא נאספו מספיק ראיות. היקף חסר תקדים של פשעים ופושעים". 

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה, צילום: דובר צה"ל

"רוב המחלבים נחקרים בראש ובראשונה כדי לקבל מידע טקטי עבור המערכה בעזה ורק בהמשך חקירה על הפשיעה שביצעו. החקירות אינן פשטות. יש במשטרה צוות של מאות חוקרים, בפרקליטות עשרות פרקליטים שעוסקים אך ורק במלחמה. ברור שלא כל המחבלים נתמודד במסלול הפלילי, ברור שיידרשו התאמות בדין".

המצב ההומניטרי בעזה צריך להדאיג את ישראל 

דובר נוסף בכנס בתל אביב היה עו"ד דן יקיר, נשיא האגודה לזכויות האזרח שדווקא הציע לישראל לנצל את הדיונים בבית המשט בהאג כדי להביט פנימה אל תוך החברה הישראלית.

"חשוב להסתכל עלה מספרים המזעזעים של ההרוגים עד היום, נשים ילדים ובני נוער. צילומי האוויר של עזה, יותר מ-50 אחוז מהבניינים נפגעו. יש משבר הומניטארי חמור ביותר ומאוד קשה. תושבים רבים נעקרו מביתם אל מחנות אוהלים מאולתרים. מרבית שירותי הרפואה קרסו. המצב הזה צריך להדאיג את כולנו".

חלוקת סיוע הומניטרי בעזה, צילום: אי.אף.פי

עו"ד יקיר הצביע על העובדה שלמרות המאמצים לנהל מלחמה סטרילית ללא פגיעה בלא מעורבים, ישראל לא במאת מצליחה לעשות זאת.

"מדינת ישראל והיועמשית אומרים שמדובר במלחמה אסימטרית מול חמאס אבל ישראל מחויבת לכללי המשפט הבינלאומי. אפילו אם היינו בוחנים כל מטרה ומטרה וכולן היו מטרת צבאיות לגיטמיות, עדיין המספרים מדאיגים. אבל אנחנו יודעים שלא כך הדבר. נעשים מעשים פליליים חמורים, הפצ"רית מנתה כמה מהם. התעללות באסירים ואירועי ביזה. מה שקרה לחטופים הישראלים שנורו כשהם עם דגל לבם, אפשר להסיק מה קורה לפלסטינים. התמונה הקשה הזאת מדאיגה".

ברור שהמלחמה מתנהלת בתנאים בלתי אפשריים החמאס נלחמם בתוך אוכלוסיה אזרחית בבתי חולים ומתקנים אזרחיים אחרים. ועדיין, אנו עדים לתוצאות קשות. ישראל אינה מבצעת רצח עם בעזה, אבל יש להסתכל על ההליך בהאג במקום לפשפש במניעים של דרום אפריקה אנטישמית או לא ואם תומכת בחמאס או לא, צריך לראות בהליך פעמון מצלצל פנימי עמוק שלנו. רוב הציבור רואה רק שחור ולבן, יש להתייחס להחלטה של האג כהזדמנות לחשבון נפש ותיקון במידת האפשר.

ההרס ברצועת עזה, צילום: אי.פי.איי

הצבא מגלה במקרה הטוב אזלת יד בהגנה על שלומם וביתם של פלסטינים בגדה מפני אלימות מתנחלים ובמקרה אחר הוא ממש משתף פעולה עם אלימות של מתנחלים. סנקציות חסרות תקדים שמדינות מערביות הטילו על אזרחים בגדה כי הם הבינו שישראל אינה מגנה על שלומם של פלסטינים, דמוקרטיות כמו ארהב ברינטניה וצרפת. זו עדות של קריסת השליטה של הצבא בשטח שהתפקיד העליון שלו לצד הגנה על ביטחון הוא להגןם על האזרחים המוגנים בשטח התפוס בתפיסה לוחמתית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר