מסיים את תפקידו בוועדה: היועמ"שית זונחת את הבדיקה על ניגוד העניינים של השופט יצחק עמית

לאחר שהשתתף בישיבות הנוגעות למינוי נשיא בית המשפט העליון, בזמן שהוא עצמו מועמד לתפקיד - מתברר שהשופט ממילא יסיים בסוף החודש את חברותו בוועדה, וכלל אין דיונים כאלה עד פרישתו • מי שיחליף אותו הם השופטים השמרנים סולברג או מינץ, שעשויים להקשות על ממלא המקום עוזי פוגלמן, למנות שופטים אקטיביסטיים • גם חברותה של השרה סטרוק תפקע בעוד כחודש, אולם בממשלה מתכוונים להאריך את כהונתה

השופט יצחק עמית (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

לאחר ששופט ביהמ"ש העליון יצחק עמית הודיע ליועמ"שית ולוועדה לבחירת שופטים כי לא ישתתף יותר בישיבות הנוגעות למינוי נשיא בית המשפט העליון כפי ששהשתתף לאחרונה, חרף ניגוד העניינים, היום (רביעי) מתברר שהשופט ממילא יסיים בסוף החודש את חברותו בוועדה, וכלל אין דיונים כאלה עד פרישתו.

"אני כן חושב שהעם צריך לבחור את השופטים": ח"כ שמחה רוטמן בוועדת החוקה (ארכיון) // ערוץ הכנסת

בכוונת היועמ"שית לזנוח את הבדיקה נגד השופט. מי שיחליף אותו הם השופטים השמרנים סולברג או מינץ, שעשויים להקשות על ממלא המקום עוזי פוגלמן, למנות שופטים אקטיביסטיים. גם חברותה של השרה סטרוק תפקע בעוד כחודש, אולם בממשלה מתכוונים להאריך את כהונתה.

בישיבתה האחרונה של הוועדה לבחירת שופטים, אשר עסקה במינוי נשיא לביהמ"ש העליון, השתתף גם חבר הוועדה יצחק עמית, שהוא עצמו המועמד לתפקיד נשיא העליון, זאת חרף ניגוד העניניים המובהק ובעוד הוא מתרץ כי הוא נוכח "כעציץ" - כך נחשף לראשונה ב"ישראל היום". השתתפותו היא בניגוד לנוהל למניעת ניגוד עניינים של חברי הוועדה, אשר אוסר על חבר ועדה להשתתף בדיון בו יש לו נגיעה אישית.

הוועדה לבחירת שופטים (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

בכאן11 פורסם כי בעקבות פנייה של כתב המשפט של "ישראל היום" החתום על ידיעה זו, יועמ"שית משרד המשפטים, המשמשת גם כיועמ"שית הוועדה לבחירת שופטים, לאה רקובר, החלה בבדיקה בעניינו של השופט, תוך הבנה כי פעל בניגוד עניינים. לפנייתה של היועמ"שית השיב השופט עמית כי הדיון היה עקרוני בלבד ולא עסק בעניינו האישי וכי לא יוסיף להשתתף בדיונים דומים בעתיד. אלא שבסוף החודש ממילא תסתיים חברותו של השופט עמית בוועדה ואין דיונים קבועים בנוגע למינוי נשיא העליון. בכוונתה של רקובר להסתפק בתשובתו של עמית ולזנוח את הבדיקה נגדו.

לפי כלל הסיוריטי, מי שעתיד להחליף את השופט עמית הוא השופט נעם סולברג. ככל שהשופט סולברג יחליט לוותר על חברותו בוועדה בשל כהונתו כיו"ר וועדת הבחירות, הרי שהשופט דוד מינץ הוא שיכהן כחבר בוועדה. כך או כך, מדובר על תוספת שני שופטים שמרנים בוועדה במקומו של השופט עמית האקטיביסט. סולברג ומינץ הביעו את הדעות השמרניות ביותר בבג"ץ הסבירות המהפכני, והם עשויים להקשות על פוגלמן למנות שני שופטים אקטיבסטיים לעליון כפי שהיה מעוניין.

בסביבת השר לוין אומרים כי בכוונתו להאריך את כהנותה. אורית סטרוק, צילום: אורן בן חקון

עם זאת, בכדי למנות שני שופטי ביהמ"ש העליון נדרש רוב של שבעה מתוך תשעת חברי הוועדה, והחלפתו של עמית אינה מעניקה רוב כזה למחנה השופטים או למחנה לוין. בעוד כחודש תפקע גם כהונתה של השרה אורית סטרוק, הממשלה עדיין לא קיבלה החלטה האם להאריך את כהונתה או להחליפה, אולם בסביבת השר לוין אומרים כי בכוונתו להאריך את כהנותה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר