"אני רק יושב פה בתור עציץ": מבוכה בוועדה לבחירת שופטים

יצחק עמית, שופט בית המשפט העליון שהוועדה דנה במינוי שלו לתפקיד נשיא בית המשפט, נכח בדיון • חברי הוועדה הובכו מכך, והשרים לוין וסטרוק אף נאלצו לפייסו ולהדגיש כי ההתנגדות למינויו איננה אישית • בהתייחסות לנושא קבלת החלטות בזמן המלחמה, אמר לוין: "חשבנו שבזמן מלחמה רצוי להגיע להסכמות, במקום זה קורה ההפך"

השופט יצחק עמית (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

שופט בית המשפט העליון יצחק עמית נכח היום (שלישי) בדיון בוועדה לבחירת שופטים, למרות שזו דנה במינויו שלו לנשיא בית המשפט העליון. חברי הוועדה הובכו מכך, והשרים לוין וסטרוק אף נאלצו לפייסו ולהדגיש כי ההתנגדות למינויו איננה אישית.

"אני כן חושב שהעם צריך לבחור את השופטים": ח"כ שמחה רוטמן בוועדת החוקה (ארכיון) // ערוץ הכנסת

כאשר החל הדיון על אודות מינוי לנשיא העליון מיהר השופט עמית לומר "אני רק יושב פה בתור עציץ". השר יריב לוין השיב לו "העציץ פה זה שר המשפטים". 

בהמשך הדיון, כאשר עסקו במינויים של שופטי עליון חדשים, השופט עמית אמר: "יש שלושה קריטריונים לבחירת שופטים לעליון, מקצועיות, מקצועיות ומקצועיות. בסוף אנחנו מערכת שנותנת שירות לאזרח. אי אפשר לקחת מג"ד ולהפוך אותו לרמטכ"ל. שופטי הערכאות הנמוכות נושאות אל שופטי העליון את עיניהם".

השר לוין, שמתנגד למינויו לנשיא בית המשפט העליון, השיב לו: "זה נכון וזה חשוב, אך מרגע שהפכתם את עצמכם לבית משפט לחוקה, ודנים בערכי של המדינה, גם תפיסת עולם היא קריטריון". השופט עמית הגיב "מתוך אלפי תיקים בשנה רק עשרה הם תיקים קונטרוברסליים (שנויים במחלוקת)". השרה סטרוק הגיבה: "אבל הם הכי חשובים".

"גם תפיסת עולם היא קריטריון". יריב לוין, צילום: אורי לנץ

הדיון בוועדה התארך כשעה מן הזמן שנקבע לו, וסה"כ ערך ארבע שעות, זאת בשל הדיון הסוער בנוגע למינויו של השופט יצחק עמית לנשיא ביהמ"ש העליון, ולמינויים של שני שופטי עליון נוספים. כאמור, למרות שהדיון עסק במינויו של השופט עמית, הוא לא יצא מחדר הוועדה, והמבוכה מכך הורגשה. כך למשל אמרה לו השרה סטרוק: "אני מאוד מעריכה אותך ולמדתי להעריך אותך מעבודתנו בוועדת המשנה, אבל אי אפשר לקחת ממך שכמו שאני דתיה אדוקה ככה גם אתה דתי אדוק בדעותיך".

השרים לוין וסטרוק טענו כי העיכוב במינוי נשיא לעליון אינו פוגע במערכת המשפט. השופטים התנגדו לכך. השופטת דפנה ברק ארז אמרה: "חשוב שתהיה יציבות ויכולת להוביל תהליכים בבתי המשפט. על ארעיות משלמים מחיר, והמסר לציבור שאין נשיא קבוע לעליון הוא מסר מזיק ופוגע". חבר הוועדה מטעם לשכת עורכי הדין, עו"ד מוחמד נעמנה, אמר: "בית המשפט העליון בלי נשיא זה כמו משטרה בלי מפכ"ל וכמו צבא בלי רמטכ"ל".

אורית סטרוק ליצחק עמית: "כמו שאני דתיה אדוקה, ככה גם אתה דתי הדוק בדעותיך", צילום: אורן בן חקון

השרה סטרוק הגיבה "השופט פוגלמן בתפקיד עד אוקטובר, אז יש יציבות". פוגלמן, המשמש כיום ממלא מקום נשיא ביהמ"ש העליון, השיב: "אני ויתרתי על נשיאות שיועדה לי לזמן קצר בלבד למען היציבות בבית המשפט. אנחנו רוצים לחיות בעולם תקין ונורמאלי, והנורמאלי הוא שיהיה נשיא קבוע". השופטת ברק-ארז הוסיפה: "ברור לכולם שהמצב פחות טוב כשאין נשיא קבוע". השרה סטרוק השיבה: "כמו שיש מי שנפגע מכך שלא ממנים נשיא, כך יש גם ציבור שייפגע מאוד מהמינוי. אני לא יכולה לחייב אתכם בכלום, אני מפצירה בכם שתרגישו את הכאב של חצי עם".

השר לוין הצטרף לדברים, ואמר: "ברור לי שהשופט עמית יהיה בסוף הנשיא, כי בסוף בג"ץ קובע הכל. אין לי ספק שתמצאו את הדרך לכפות עלינו את המינוי. השאלה מה תשאירו לציבור גדול שהמינוי הזה רומס אותו כפי שרמסו פסקי הדין שהוצאתם לאחרונה, ועוד בזמן מלחמה". בהמשך גם אמר לוין כי "אין שבוע שאתם לא מוציאים פסק דין שדורך על ציבור שלם בתקופת מלחמה".

כאשר הדיון עסק בנושא קבלת החלטות בזמן המלחמה, העירה חברת הוועדה ח"כ קארין אלהרר כי "נראה שהמלחמה מגיעה לסיומה". השרה סטרוק הגיבה: "הילדים והחתנים שלי עוד מגויסים ונלחמים". ח"כ אלהרר השיבה לה: "אבל המצב הזה יימשך שנה, אז שנה לא יהיה מינוי?". בשלב מסוים החל לוין במונולוג ארוך שבו מצד אחד תקף את השופטים, ומצד שני דרש להגיע להסכמות. "חשבנו שבזמן מלחמה רצוי להגיע להסכמות, במקום זה קורה ההפך, יש פרץ פסקי דין שלא ניתנו שנים, אתם במאמץ מרוכז לכפות נורמות על הציבור בישראל. הפוך לגמרי מהמצופה בזמן מלחמה", ציין.

"נראה שהמלחמה מגיעה לסיומה". קארין אלהרר, צילום: דודי ועקנין (ארכיון)

בהמשך, אמר שאין מקרה אחד בהיסטוריה שבו מונה נשיא ללא תמיכת שר המשפטים: "תפקידו של שר המשפטים בוועדה אינו טקסי בלבד", אמר. חלק מהשופטים השיבו לו כי "דווקא בפסקי הדיון הללו ביהמ"ש העליון הוכיח שהוא מגוון בעמדותיו". לוין המשיך בדבריו ואמר: "מינוי נשיא בהסכמה רחבה זה אינטרס ציבורי ענק, וכפייה תהיה פגיעה קשה באינטרס הזה בשל הצורך העצום באחדות בשעת מלחמה. נצרכים ויתורים הדדיים מרחיקי לכת, למרות פסקי הדין האחרונים שמקשים מאוד על כך אני עדיין מעוניין בזה. אפשר להגיע להסכם אם כל צד יסכים לשלם מחירים קשים". הצדדים סיכמו כי יש לנסות לעשות ניסיון נוסף להגיע להסכמות.

כאמור, הדיון עסק לא רק במינוי נשיא לעליון אלא גם במינויים של שני שופטים חדשים לעליון. במהלך הדיון השופטים דרשו כי שני המינויים לעליון יהיו שופטות מבתי המשפט המחוזיים, והתנגדו למינוי משפטנים מהאקדמיה. הם נימקו כי הדבר נצרך בשל הניסיון שרכשו השופטים בערכאות הנמוכות, והשופטת ברק ארז הדגישה כי "גם שתי השופטות הפורשות היו כאלה (חיות וברון)".

בית המשפט העליון בירושלים, צילום: אוליבייה פיטוסי

בהמשך הדיון דרשה חברת הוועדה אלהרר למנות לעליון שופטת אישה. חברת הוועדה אילנה סאקר הדגישה - "אישה מזרחית". לוין הגיב להן: "כל זה חשוב, אך יש תפיסת עולם". סטרוק הוסיפה: "גם הגיוון חשוב".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר