הפגנת משפחות החטופים מחוץ לבית הדין בהאג// משרד החוץ

האג | דרום אפריקה: "ישראל הורגת אזרחים ותינוקות בעזה באופן מכוון והותירה אלפי פלשתינים עם מום, כולל נשים וילדים"

יומו הראשון של הדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג, בתביעת דר' אפריקה נגד ישראל בגין טענה לביצוע רצח עם בעזה, הגיע לסיומו • ל-15 השופטים מרחבי העולם הצטרף השופט אהרן ברק ושופט דרום-אפריקני • התביעה הדרום אפריקנית הציגה "ראיות" שתומכות באשמת ישראל, בין השאר סרטוני שירי מורל וסרטוני פיצוץ בתים בעזה שצילמו לוחמים • מומחה משפט בינלאומי מטעם דר' אפריקה: "לא משנה כמה חמורה ומפלצתית ההתקפה עליך, רצח עם הוא אף פעם לא תגובה מתקבלת על הדעת" • משרד החוץ: ""חזינו היום באחד ממופעי הצביעות הגדולים ביותר בהיסטוריה, ‏דרום אפריקה היא הזרוע המשפטית של חמאס"

ראיות חלקיות במשקל נוצה, האשמות ברצח עם, ציטוט של דמויות ציבוריות מישראל לחיזוק אשמת ישראל ואזכורים נרפים של פשעי חמאס: בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הסתיים הדיון בעלילת הדם של דרום אפריקה, לפיה ישראל מבצעת "רצח עם" בעזה.

ביומו הראשון של הדיון שהוקדש לטענות דרום אפריקה נגד ישראל, תשעה נציגים מטעם התובעת נשאו דברים בפני שופטי בית הדין, בהם שר הפנים של דר' אפריקה ומומחי משפט בינלאומיים אנגליים ואיריים. ל-15 השופטים מרחבי העולם היושבים בדיון הצטרף השופט אהרן ברק ושופט דרום-אפריקני. 

מה הסמכויות של פסיקות בית הדין לצדק והאם הן מחייבות את ישראל ומה יקרה אם תפר את פסק הדין? החלטות ופסקי הדין של בית הדין מחייבות מדינות החברות באו"ם ומדינות שחתמו על אמנות האו"ם כי הן מקבלות גם את שיפוט בית הדין באשר לקיום האמנה על ידי המדינה החתומה.

מי ייצג את ישראל ומה עלולות להיות ההשלכות? כל התשובות על ההליך בבית הדין בהאג

השופטים, לוח הזמנים והמחאות בהולנד: מה שצריך לדעת לקראת הדיון נגד ישראל בהאג

באשר לישראל, בסמוך להכרזת העצמאות ישראל הייתה מהמדינות הראשונות לחתום על אמנת הג'נוסייד שנכנסה לתוקף ב־1951. אי ציות לפסקי דין עשוי להביא לסנקציות נגדה כמו אמברגו נשק ומגבלות על הסחר עם ישראל, כמו גם פגיעה באשראי הדיפלומטי של ישראל ובאמון שרוכשות לה מדינות בחתימה על הסכמים עמה.

הדיונים ייערכו יומיים בלבד, בימים חמישי ושישי השבוע. בהרכב השופטים הקבוע של בית המשפט ישנם 15 שופטים, כאשר המדינה הנתבעת והמדינה התובעת רשאיות לצרף להרכב שופט נוסף לבחירתה. ישראל, כידוע, בחרה בנשיא ביהמ"ש העליון לשעבר אהרן ברק.

עדכונים שוטפים

14:45: עם סיום הדיון בהאג, פרסם משרד החוץ תגובה: "חזינו היום באחד ממופעי הצביעות הגדולים ביותר בהיסטוריה ובשורה של טענות חסרות בסיס ושקריות. ‏דרום אפריקה, המשמשת כזרוע המשפטית של ארגון הטרור חמאס, הציגה באופן מעוות את המציאות בעזה מאז טבח השבעה באוקטובר, תוך התעלמות מהעובדה שמחבלי החמאס חדרו לישראל, רצחו, הוציאו להורג, טבחו, אנסו וחטפו אזרחים ישראלים, רק בשל היותם ישראלים, בניסיון לבצע ג׳נוסייד".

14:21: הדיון בהאג, במסגרתו דרום אפריקה שטחה את טענות התביעה נגד ישראל, הגיע לסיומו. הרכב 17 השופטים בהם גם אהרון ברק ונציג דרום אפריקה יצא מן האולם.  

14:08: התובע מטעם ד"א - אלן וואהן לואו: "לבד ממעשיה, ישראל מחויבת משפטית למנוע ולהעניש את מי שמסית לרצח עם או שבעצמו מעורב במעשים אלו. עד לכינוס המושב בהאג, לפני 36 שעות, הרשויות הישראליות לא עשו דבר כדי לעצור את השיח שקורא לרצח עם, כולל אמירות מצד דמויות ציבוריות. עניין זה של סובלנות או הכלה של אמירות אלו הפך לעניין בעל מחלוקת פנימית אפילו בתוך ישראל. התיק שנידון כאן הוא חשוב, חיי אדם בסיכון, המוניטין של ישראל עומד למבחן". 

במקביל לדיון באולם בית הדין הבינלאומי בהאג, הפגנה פרו ישראלית מחוץ לכותלי בית המשפט, צילום: אי.פי.אי
הדיון בהאג. דרום אפריקה תובעת את ישראל על הפרת אמנת האו"ם למניעת רצח עם, צילום: אי.פי.אי

"מה שישראל עושה בעזה, נעשה בטריטוריה תחת שליטתה, מעשיה מחזקים את כיבוש עזה בידיה. הנקודה העיקרית היא פשוטה מאוד - לא משנה כמה חמורה ומפלצתית ההתקפה עליך, רצח עם הוא אף פעם לא תגובה מתקבלת על הדעת".    

13:59: מומחה המשפט הבינלאומי אלן וואהן לואו, מטעם התביעה הדרום אפריקנית: "ישראל אומרת שאינה פועלת במכוון נגד אזרחים בעזה, שמטרתה היא לחסל את חמאס, אך חודשים של הפצצות מתמשכות, השטחת אזורים בנויים, מניעת מזון, מים, חשמל ואמצעי תקשורת מכלל האוכלוסייה לא יכולה להיחשב כמרדף מדויק אחר חמאס. זוהי התקפה ללא הבחנה שהורגת, מטילה מטם וטרור על כל אוכלוסיית עזה ללא הבדל בין אשמים וחפים מפשע".     

13:48: דרום אפריקה בהאג: "רצח העם בעזה (על ידי ישראל), הוא הראשון בעולם להיות משודר ומוזרם בשידור חי למכשירי הטלפון הניידים ולטלוויזיות שלנו. זהו רצח העם הראשון בו הקורבנות משדרים את חורבנם האישי בזמן אמת, מתוך תקווה נואשת שהעולם יעשה משהו".   

הפגנה ישראלית מחוץ לבית הדין בהאג, צילום: אי.פי.אי

13:41: התובעת הדרום אפריקנית טוענת: "מספר חסר תקדים של 148 עובדי או"ם נהרגו בעזה מתחילת המלחמה"

13:31: התנועה למאבק באנטישמיות: "התיק נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי בהאג הוא כמו האשמת בעלות הברית במלחמת העולם השנייה בביצוע רצח עם של הנאצים. בכך שהיא לוקחת את ישראל להאג, דרום אפריקה לא רק מנסה להשמיץ את ישראל, היא למעשה מזלזלת ומנמיכה את מעמדו של מוסד בינלאומי חשוב, ותוכיח שהאג רק הפך לעוד כלי נשק פוליטי בזירה הבינלאומית".

12:55: מחוץ לבית הדין. דני מירן, אביו של עמרי מירן שנחטף מניר עוז, נושא דברים בפני באי העצרת. המתרגם הוא משה ליימברג, שרעייתו וביתו שבו מהשבי ונוספים מבני משפחתו עדיין מוחזקים בעזה.

משה מירן אבא של עמרי מירן שנחטף מניר עוז נושא דברים בפני באי העצרת// משרד החוץ

12:45: התביעה הדרום אפריקנית הציגה במסגרת ה"ראיות", ציטוטים של ראש הממשלה נתניהו וחברי ממשלה, בהם ניסים ואטורי שקרא ל"מחוק את עזה".  

12:12: התביעה הדרום אפריקאית החלה להציג את הראיות, בין השאר סרטוני שירי מורל של לוחמים בעזה, וסרטוני פיצוץ בתים בעזה שצילמו לוחמים.

ה"עדויות" שהציגו הדרום אפריקנים: שירי מורל של חיילים וסרטוני פיצוץ מבנים// נטעאל בנדל

11:50: ד"ר עדילה חסים, תובעת מטעם דרום אפריקה: "פלשתינים בעזה נהרגים מנשק ישראלי ופצצות מהאוויר היבשה והים. הם גם נמצאים בסיכון מיידי למוות מרעב ומחלות, עקב הרס הערים הפלשתיניות, הסיוע המוגבל וחוסר האפשרות לסייע לאור נפילת הפצצות. זה הופך את החיים לבלתי אפשריים".

צוות התביעה הדרום אפריקני, צילום: נטעאל בנדל

חסים, שתחום התמחותה הוא מעשי רצח עם, ביקשה לתאר בפני בית הדין את הדרך שבה לכאורה ישראל עברה על אמנת האו"ם: "אני רוצה להראות כיצד התנהגותה של ישראל מפרה את 2א, ב ג ו-ד' של האמנה. מעשה רצח עם ראשון הוא הרג המוני של פלשתינים בעזה תוך הפרה של סעיף 2א. פלשתינים נהרגו במסגדים, בבתי ספר ובבתי חולים. רמת ההרג כה נרחבת עד שגופות לעתים קרובות נקברות בקברי אחים, כשהן לא מזוהות".

לדבריה, "מעשה רצח העם השני הוא פגיעה גופנית או נפשית חמורה של ישראל בפלשתינים בעזה, תוך הפרה של סעיף 2ב. זה הותיר אלפי פלסטינים עם מום, כולל נשים וילדים".

11:43: דרום אפריקה טוענת ש"ישראל הטילה בכוונה על עזה תנאים שבהם לא ניתן לקיים חיים ומיועדים להביא לחורבן".

11:40: נציגת דרום אפריקה: "ישראל הורגת אזרחים ותינוקות בעזה באופן מכוון".

11:37: שר המשפטים של דרום אפריקה, רונלד למולה: "האלימות וההרס בפלשתין לא החלו ב-7 באוקטובר, הם חוו אלימות ב-76 השנים האחרונות. ברצועת עזה מאז 2004 ישראל מפעילה שליטה על מעברי יבשה, תשתיות אזרחיות, הכניסה והיציאה מעזה אסורה בהחלט, כאשר ישראל מפעילה את נקודות הכניסה היחידות".

"עזה עדיין נחשבת תחת כיבוש על פי החוק הבינלאומי. דרום אפריקה מגנה באופן חד צדדי את תקיפות חמאס על אזרחים ולקיחת בני ערובה ב-7 באוקטובר 2023. עם זאת, שום תקיפה חמורה יותר לא יכולה להצדיק הפרות של האמנה בין אם כעניין של חוק או מוסר. ישראל חצתה את הגבול הזה, והפרה את האמנה. זו הסיבה שדרום אפריקה מגישה תביעה זו"

11:22: צעדת משפחות החטופים נעצרה לאחר שפעילים פלסטינים הפרו את ההסכמות עם המשטרה ואינם מתפנים משערי בית הדין. צעדת החטופים ממתינה להוראות המשטרה אם ניתן להמשיך לצעוד אל בית הדין

11:07: שופטי בית המשפט נכנסו לבית הדין בהאג.

השופטים נכנסים לבית הדין בהאג// נטעאל בנדל

11:02: בדקות אלו, הנוכחים באולם ממתינים לכניסת השופטים.

בתוך בית הדין. ממתינים לכניסת השופטים, צילום: מטעאל בנדל
צוות ההגנה הישראלי, צילום: נטעאל בנדל

10:58: בשורה הראשונה בצוות ההגנה הישראלי: ד"ר טל בקר, פרופ' מלקולם שואו, ד"ר גיל-עד נועם, ד"ר גלית רג׳ואן, ד"ר עמרי סנדר, ד"ר כריסטופר סטייקר, עו"ד תמר קפלן - תורג׳מן, השגריר מודי אפרים.

יושבים בשורה השנייה: פרופ׳ אייל בנבנישתי, עו׳ד אביגיל פריש בן אברהם, ד"ר ערן שמיר, עו"ד דניאל גרון, עו"ד עמית הוימן, עו"ד מאיה פרוינד, סגן השגריר ירון ווקס ודביר סער.

10:50: צעדת תומכי ישראל מלווים במשפחות החטופים יצאה לדרכה לכיוון בית הדין.

צעדת תומכי ישראל לבית הדין, מלווים במשפחות החטופים// נטעאל בנדל

10:19: הפגנה פרו פלשתינית מחוץ לבית הדין בהאג.

הפגנה פרו פלשתינית מחוץ לבית הדין בהאג// נטעאל בנדל

9:48: דקות לפני פתיחת הדיון, הפגנה פרו פלשתינית מתקיימת בשער בית הדין, מלווה בכוחות משטרה הולנדים מסביב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו