השופטים, לוח הזמנים והמחאות בהולנד: מה שצריך לדעת לקראת הדיון נגד ישראל בהאג

בית הדין הבינלאומי לצדק יחל לדון בעלילת הדם של דרום אפריקה, לפיה ישראל מבצעת "רצח עם" בעזה • ל־15 השופטים מרחבי העולם יצטרפו השופט אהרן ברק ושופט דרום־אפריקני • ברחבי הולנד: מחאות וצעדות של משפחות החטופים בעזה

"ארמון השלום" בהאג שבו ייערכו הדיונים של בית הדין הבינלאומי. צילום: אי.פי

הבוקר (חמישי) בשעה 11 שעון ישראל ייפתחו הדיונים בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, הולנד, בתביעת מדינת דרום אפריקה נגד מדינת ישראל בגין הטענה לביצוע רצח עם מצד ישראל כלפי הפלשתינים בלחימה בעזה.

צוות ההגנה של ישראל הגיע להאג, עם השופט אהרן ברק שנבחר להיות חבר בהרכב השופטים שבו נציגים מ־17 מדינות. גם משפחות חטופים ישראלים הגיעו הבוקר לעיר ומחר יקיימו צעדת תמיכה בישראל.

נעצר אנטישמי שחילל את ״החנוכיה הגדולה באירופה״ (ארכיון)

הדיונים ייערכו יומיים בלבד, היום ומחר, בימים חמישי ושישי השבוע. בהרכב השופטים הקבוע של בית המשפט יש 15 שופטים, כאשר המדינה הנתבעת והמדינה התובעת רשאיות לצרף להרכב שופט נוסף לבחירתה. ישראל, כידוע, בחרה בנשיא ביהמ"ש העליון לשעבר אהרן ברק.

יום הדיונים הראשון ביום חמישי צפוי להיפתח בהשבעת השופט ברק ובהשבעת השופט שבחרה דרום אפריקה. לאחר מכן יוקדש היום, כארבע שעות דיון, לדברי התובע של דרום אפריקה וביום שישי לדברי ההגנה של ישראל. הדיונים לא יעסקו בבקשת דרום אפריקה כי בית הדין יוציא צו ביניים שיעצור את המלחמה בעזה.

ייצג את ישראל בהאג, פרופ' אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון בדימוס, צילום: קוקו

מי שנבחר להגן על ישראל הוא פרופ' מלקולם שואו, שאליו יתלווה המשנה ליועצת המשפטית לממשלה לעניינים בינלאומיים, גיל־עד נעם, וצוות של משרד החוץ. פרופ' שואו בן ה־76 הוא מומחה בקנה מידה עולמי לדיני זכויות האדם, משפט בינלאומי וההליכים השונים בבית הדין. שואו הוא יהודי המתגורר בבריטניה, אולם את התואר השני שלו במשפטים עשה באוניברסיטה העברית, באותה תקופה התגורר בישראל. ישראל היא אינה המדינה היחידה שאותה ייצג שואו בבית הדין, הוא ייצג קודם לכן יותר מעשר מדינות שונות בהליכים שונים ומגוונים.

סעודת שבת מול ביה"ד

שעה לפני פתיחת הדיון יקיימו משפחות החטופים צעדת תמיכה בישראל ומחאה נגד תביעתה של דרום אפריקה. את הצעדה יקיימו משפחותיהם של החטופים: אלכסנדר דנציג (76) מניר עוז, אור לוי (33) שנחטף מפסטיבל נובה,  סימון פרננדו מרמן (60) מכפר סבא שנחטף עת ביקר משפחה בעוטף, עומרי מירן (46) מנחל עוז ולואיס נורברטו הר (70). אל משפחות החטופים יצטרפו גם נציגי הקהילות היהודיות בהולנד וארגונים יהודיים במדינה.

ביום שישי אחרי הדיון האחרון יערכו המשפחות "סעודת שבת" מחוץ לבית הדין במחאה על כך שלמעלה משלושה חודשים נמצאים חטופים רבים בשבי חמאס ומקיימים את סעודת השבת בתנאים מחפירים, ללא ביקור של הצלב האדום ובניגוד לכללים הבין לאומיים.

מחאה באמסטרדם

הדיון היום מורגש מעט גם בעיר אמסטרדם הסמוכה להאג, שם פעילים פלשתינים הדביקו כרזות במקומות מרכזיים בקריאה לסיים את ה"ג'נוסייד", לטענתם, של ישראל נגד הפלשתינים. מנגד, המסעדה היהודית הכשרה "מיט מי" תלתה את תמונות החטופים על חלון הראווה של המסעדה ועל כל הכיסאות.

הדיון היום מכה גלים בקהילות נוספות בעולם, ולא רק בהולנד.  כך למשל רוזלי אַבֶּלָה, יהודייה שופטת לשעבר בבית המשפט העליון של קנדה, התייחסה לתביעה של דרום אפריקה ואמרה כי "בתור משפטנית - היא מבישה; בתור יהודייה - היא שוברת לב; בתור בת לניצולי שואה - היא מנוגדת למצפון".

אבלה הוסיפה: "אנחנו במצב מעוות שבו חמאס, שמעוניין לבצע רצח עם, מסוגל להתחמק מדין וחשבון משפטי, ואילו המדינה שהיא היעד של כוונתו לבצע רצח עם נדרשת להגן על עצמה בבית הדין הבינלאומי לצדק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר