מי ייצג את ישראל ומה עלולות להיות ההשלכות? כל התשובות על ההליך בבית הדין בהאג

הדיונים בבית הדין בהולנד יתחילו מחר כשברקע מרחפת השאלה הגדולה - האם ישראל תואשם ברצח העם הפלשתיני בעזה? • אלו הדברים שצריך לדעת לקראת פתיחתו של אחד ההליכים המשפטיים החשובים בתולדות המדינה

סמוטריץ' לשאלת "ישראל היום": "מינוי אהרן ברק - טעות" || יהודה שלזינגר

הדיונים בבית הדין לצדק בהאג בעקבות תביעתה של דרום אפריקה נגד מדינת ישראל על כך שלטענתה, צה"ל מבצע רצח עם בעזה יחלו מחר (חמישי). המשפט עצמו צפוי להימשך שנים ארוכות, אך ההשלכות, במידה וישראל תואשם על ידי שופטי בית הדין ברצח עם, יהיו קשות במיוחד. יממה בלבד לפני תחילתו של אחד ההליכים המשפטיים החשובים בתולדות מדינת ישראל, השיב נטעאל בנדל, שליח "ישראל היום" להאג על כל השאלות הגדולות. 

מה הוא בית הדין לצדק בהאג?

בית הדין הוקם מיד לאחר מלחמת העולם השנייה תוך הבנה כי למען קידום שלום העולמי נדרש טריבונאל משפטי שידון ויפסוק בסכסוכים שיתגלעו בין מדינות בעולם. תפקידו של בית הדין הוא לא רק לפסוק בסכסוכים, אלא גם לכתוב חוות דעת אשר יבחנו פעולות של מדינות.

מה הסמכויות של פסיקות בית הדין לצדק והאם הן מחייבות את ישראל ומה יקרה אם תפר את פסק הדין?

החלטות ופסקי הדין של בית הדין מחייבות מדינות החברות באו"ם ומדינות שחתמו על אמנות האו"ם כי הן מקבלות גם את שיפוט בית הדין באשר לקיום האמנה על ידי המדינה החתומה. באשר לישראל, בסמוך להכרזת העצמאות ישראל הייתה מהמדינות הראשונות לחתום על אמנת הג'נוסייד שנכנסה לתוקף ב־1951. אי ציות לפסקי דין עשוי להביא לסנקציות נגדה כמו אמברגו נשק ומגבלות על הסחר עם ישראל, כמו גם פגיעה באשראי הדיפלומטי של ישראל ובאמון שרוכשות לה מדינות בחתימה על הסכמים עמה.

איך צפויים להתנהל הדיונים השבוע?

הדיונים יערכו יומיים בלבד, בימים חמישי ושישי השבוע. בהרכב השופטים הקבוע של בית המשפט ישנם 15 שופטים כאשר המדינה הנתבעת והמדינה התובעת רשאיות לצרף להרכב שופט נוסף לבחירתה. ישראל כידוע, בחרה בנשיא ביהמ"ש העליון לשעבר אהרן ברק. יום הדיונים הראשון ביום חמישי צפוי להיפתח עם השבעת השופט ברק והשבעת השופט שבחרה דרום אפריקה. לאחר מכן יוקדש היום, כארבע שעות דיון, לדברי התובע של דרום אפריקה וביום שישי לדברי ההגנה של ישראל. בבית הדין נהוג כי שופטים שואלים שאלות ומקשים על התביעה או ההגנה רק במקרים חריגים בלבד, והדיון מתאפיין בעיקר בנאומים. 

יושבע עם תחילת הדיונים, אהרן ברק, צילום: מישל דוט קום

מי מייצג את ההגנה של מדינת ישראל?

מי שנבחר להגן על ישראל הוא פרופ' מלקלום שואו, אליו יתלווה המשנה ליועצת המשפטית לממשלה לעניינים בין לאומיים, גיל-עד נעם וצוות של משרד החוץ. פרופ' שואו בן ה־76 הוא מומחה בקנה מידה עולמי לדיני זכויות האדם, משפט בינלאומי וההליכים השונים בבית הדין. שואו הוא יהודי המתגורר בבריטניה אולם את התואר השני שלו במשפטים עשה באוניברסיטה העברית, באותה תקופה התגורר בישראל. הוא ייצג קודם לכן למעלה מ־10 מדינות שונות בהליכים שונים ומגוונים.

כיצד ניתן להעריך את סיכויי ההצלחה?

סיכויי ההצלחה נגזרים מהקייס המשפטי, הראיות שבו והעמדה של ישראל. אך להרכב השופטים ומדינות מוצאם השפעה מרכזית על סיכויה של ישראל. בכל הנוגע להרכב השופטים, לפי ההערכות ישנם שישה שופטים שעשויים לצדד בעמדה הישראלית. מנגד ניתן לספור לפחות שישה שופטים שיצדדו בפלשתינים.

לפחות שישה מהם יצודדו בפלשתינים, שופטים בית הדין הבנלאומי בהאג, צילום: ללא

מה יכולות להיות ההשלכות ?

המבחן המשפטי שעל השופטים להכריע אינו האם ישראל מבצעת כיום ג'נוסייד, אלא האם היא מבצעת פעולות שעלולות להביא לידי מצב של ג'נוסייד או שהן מסכנות את האוכלוסייה העזתית בג'נוסייד - כך נקבע בעבר בתביעה של גמביה נגד מינמאר.

האם יש סמכות נוספת או ערכאת ערעור?

לבית הדין אין ערכאת ערעור נוספת מעליו. שכנו של בית הדין לצדק בהאג, הוא בית הדין הפלילי בהאג. בעוד הראשון עוסק ושופט מדינות, השני שופט את אזרחי המדינות. קביעה סופית כי ישראל ביצעה רצח עם בפלשתינים תביא לתביעות נגד בכירים בממשלה ובצה"ל והם ימצאו בסכנה של עונשי מאסר ממושכים.

קביעה סופית על רצח עם תעמיד את בכירי צה"ל בסכנה, הרמטכ"ל הרצי הלוי, צילום: דובר צה"ל

תוך כמה זמן מתקבלת ההחלטה של בית הדין?

ההחלטה אמורה להתקבל במהירות בכדי שאם מדינה אכן מבצעת רצח עם, יוכל בית הדין לבלום אותה בהקדם האפשרי. על כך, פסיקתו של בית הדין באשר לצו הביניים תתקבל בתוך כמה ימים ולא יותר מחודש, כך לפי ההערכות. עד אז רשאית ישראל להמשיך בלחימה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר