בג"ץ קבע: זוגות להט"בים יוכלו לאמץ ילדים

ביהמ"ש העליון קיבל את העתירות שהגישו כמה עמותות, וקבע שיש לפרש את חוק האימוץ כך שתבוטל האפליה ארוכת-השנים כלפי זוגות להט"בים • חוק האימוץ קובע: "אין אימוץ אלא על ידי איש ואשתו יחד" - ובכך קובע כי זוגות להט"בים יכולים לאמץ רק ילדים שזוגות הטרוסקסואלים לא מעוניינים בהם • בעקבות הפרשנות החדשה לחוק, זוגות להט"בים יוכלו לאמץ ילדים ללא אפליה

המדינה תאשר אימוץ לזוגות חד מיניים . צילום: אילוסטרציה: GettyImages

בית המשפט קבע שיש לפרש את חוק האימוץ כך שתבוטל האפליה ארוכת-השנים בתהליכי האימוץ כלפי זוגות להט״בים. ההחלטה התקבלה בעקבות עתירות שהגישו המרכז הרפורמי, האגודה למען הלהט״ב, הבית הפתוח לגאווה ולסובלנות בירושלים ועמותת אבות גאים, לצד שני זוגות להט״בים. 

דוברות הרשות השופטת

חוק האימוץ הנוכחי קובע: "אין אימוץ אלא על ידי איש ואשתו יחד". בכך מפלה החוק זוגות להט"בים, שיכולים לאמץ רק ילדים שזוגות הטרוסקסואלים לא מעוניינים בהם - לרוב ילדים גדולים יותר, או ילדים עם צרכים מיוחדים. במהלך העשור האחרון הוגשו כמה עתירות, שבעקבותיהן התחייבה המדינה לתקן את חוק האימוץ כך שתבוטל האפליה כלפי זוגות להט"בים, אך הדבר לא יצא אל הפועל. 

בממשלה הקודמת נאמר שאין היתכנות פוליטית לתיקון חקיקה, אך אין לה התנגדות לכך שהעתירה תיקבע לדיון בפני בג"ץ. אמנם נקבע דיון בעתירה בקיץ 2022, אך הוא בוטל עקב נפילת הממשלה והבחירות שהתקיימו בשלהי השנה.

האפליה בחוק האימוץ תבוטל, צילום: גדעון מרקוביץ

באוגוסט 2023 נערך דיון ראשון בעתירה הנוכחית, ולפי עמדת המדינה שהוגשה לקראת הדיון, דרך המלך היא להמתין לתיקון חקיקה. אך משום ששר המשפטים סבור שאין היתכנות פוליטית לתיקון חקיקה, ובשל התנגדות שר הרווחה (שטען כי הדבר "מוסיף לילד מורכבויות וקשיים", בניגוד לעמדות אנשי המקצוע במשרדו) - קיים עוגן משפטי שיאפשר לקבל את הפרשנות המרחיבה שהעותרים מבקשים. המדינה, כמו גם העותרים במקרה זה, עומדת על כך שהדבר מתבקש גם מכוח עקרון טובת הילד - להעניק לילד בית ללא קשר לנטייה המינית של הוריו.

כעת ניתן פסק דין שמקבל את עמדת העותרים וקובע שיש לחדול מהמדיניות המפלה, ולפרש את החוק באופן שיתיר גם אימוץ על ידי זוגות להט"בים.

מהבית הפתוח בירושלים לגאווה ולסובלנות נמסר: "אנחנו מברכות על פסק הדין, שמוחק עוד ביטוי של אפליה ממסדית ארוכת-שנים נגד הקהילה הגאה, ומברכות את שי ושחר ואת צפריר ועדו, שאחרי שנים של מאבק משפטי יוכלו להרחיב את משפחותיהם. תודה גדולה לעו"ד ריקי שפירא
ולמרכז הרפורמי לדת ומדינה, שהובילו את העתירה.

"אלו ימים מורכבים וקשים לחברה הישראלית. אנו דורשות שגם בעת הזו, הדרג הפוליטי לא יחדל מקידום זכויות הקהילה הגאה. כשם ששדה הקרב לא מבחין בינינו - אין הצדקה לכך שספר החוקים יבחין בינינו. כולנו תקווה שנדע ימים שקטים, אוהבים ושוויוניים יותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר